جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400

به گزارش وبلاگ نفس، بورس صبح امروز چهارشنبه کار خود را با گام های کوچک صعودی شروع نموده است. با اینکه طبق معمول فرایند های صعودی، اغلب نماد های بازار سرمایه لباس قرمز به تن نموده اند، اما فلزات اساسی، بانک ها و محصولات شیمیایی شرایط نسبتا بهتری دارند. در طرف مقابل کوشش ها برای نجات خودرو و فرآورده های نفتی بی نتیجه است و زور بازارگردان ها به صف طولانی فروشنده ها نمی رسد. درگیری این دو گروه سهامدار باعث شده شاهد نوسانات خفیفی در شاخص کل باشیم. تا جایی که بعد از گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات، شاخص کل در حد دو هزار و 300 واحد رشد نموده و به محدوده یک میلیون و 169 هزار واحد رسیده است. فملی، فولاد، شستا و وبملت بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته اند، اما زور نماد های منفی در کنار شپنا، شتران و خودرو بیشتر است. تا به این لحظه شاخص کل بورس تهران 20 صدم درصد افزایش داشته و شاخص هم وزن دو صدم درصد کاهش پیدا نموده است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400

کوشش های بی نتیجه برای نجات خودرو و پالایشگاه ها

به گزارش وبلاگ نفس، در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه از بین 212 نماد بورسی معامله شده، شاهد افزایش قیمت سهام در 42 نماد هستیم و در آن سو 170 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند. همچنی ناز بین 116 نماد فرابورسی، 31 نماد سبزپوش هستند و 85 نماد با رنگ قرمز به تابلو معاملات آمده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنطور که نقشه بازار نشان می دهد، امروز اگر خودرویی ها و پالایشگاه ها در فرایند صعودی همراهی می کردند، می توانستیم شاهد جهش شاخص کل باشیم. چراکه سمت راست نقشه و حتی جایی که نمادهای کوچک حضور دارند، رنگ سبز به چشم می آید. امروز بیشترین حجم معاملات طبق معمول مختص صندوق های سرمایه گذاری ETF است. با وجود کاهش قیمت سهام پالایشگاه ها، پالایش با خبر خوبی که از جلسه سران قوا در راستای جبران ضررهای مشتریانش رسیده، امروز سه درصد صعودی است. دارا یکم هم دو درصد افزایش قیمت دارد. فرآورده های نفتی همگی با صف فروش سنگین دست و پنجه نرم می نمایند. این صف فروش از ابتدای معاملات چند مرتبه جمع آوری شده اما نهایتا نتیجه ای در پی نداشته است. خودرویی ها هم امروز با صف فروش به استقبال مشتریانشان آمده اند. فلزات اساسی سبزترین گروه بازار امروز است. فملی و فایرا بیش از پنج درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند و در این راستا فولاد، فخوز، میدکو، کاوه و فجر آنها را همراهی می نمایند. نمادهای کوچک گروه فلزی همچنین نزولی و قرمزرنگ هستند. دارویی ها با صف فروش برکت به یکی از گروه های قرمز بازار تبدیل شده اند. وبملت، وتجارت و وبصادر با افزایش نسبی سهام روبرو هستند و گروه بانک ها را سبزپوش نموده اند. محصولات شیمیایی به لطف افزایش قیمت نه چندان قابل توجه نمادهای شاخص ساز مثل فارس و پترول به رنگ سبز درآمده است. استخراج کانه های فلزی هم بجز تاصیکو و ومعادن فرایند صعودی در پیش گرفته اند. در گروه هولدینگ ها شاهد افزایش قیمت سهام شستا و وغدیر هستیم و سرمایه گذاری ها عموما نزدیک به قیمت روز قبل معامله می شوند. از جمله دیگ نمادهای سبز بازار امروز می توان به ساراب، دماوند، ورازی، کرمان و قیستو اشاره نمود.

صف فروش 70 درصدی با وجود رشد شاخص کل

هرچند شاخص کل بورس در معاملات امروز فرایند صعودی دارد، اما کلیت بازار همچنان نزولی است. تا جایی که حدود 70 درصد نماد های بازار سرمایه تا ساعات خاتمهی معاملات نتوانستند از پس صف فروش بربیایند و نهایتا ارزش صف های فروش به پنج هزار میلیارد تومان رسید. در آن سوی بازار 18 نماد صف خریدی به ارزش 64 میلیارد تومان دارند که کمتر از ارزش تنها یک صف فروش است.

صف خرید برای ساراب، شصدف و واعتبار

شرکت سیمان داراب بهترین عملکرد روزانه را از خود به جا گذاشته است. طوری که این نماد تا خاتمه معاملات به صف خرید رسید و ارزش صف آن حدود 69 میلیارد تومان شد. اتفاقی که در پی آن نماد ساراب در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید نهاده شد. پشت سر او شصدف با صف خرید 58 میلیارد تومانی ایستاده است. واعتبار از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز محسوب می گردد.

کویر؛ سنگین ترین صف فروش بازار

رقابت بین سه نماد کویر، بنو و سمگا در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش، امروز با پیروزی کویر به خاتمه رسید. ارزش صف فروش کویر در ساعاتی خاتمهی معاملات حدود 180 میلیارد تومان بود. پشت سر او بنو با صف فروش 138 میلیاردی و سمگا با صف فروش 129 میلیاردی ایستاده اند. غصینو، فرزین، رافزا، کزغال، گدنا، کمرجان، فرابورس، کلر و ثعمرا در بازار فرابورس و قثابت، خزر، های وب، سنیر، کاذر، سصفها، خنصیر، برکت، کسرا، سبهان، سدور، کطبس، کلوند، حپترو، کاما، ثنوسا، غدام، غپاک، غنوش، وتوصا، وآذر، خگستر، اخابر و چفیبر در بازار بورس از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بالای 30 میلیارد تومان هستند. از خواندن این همه اسم خسته شدید؟ سهامداران آن ها بیش از شما از تشکیل صف فروش خسته شده اند.

شاخص بورس پنج هزار واحد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه 1400 با رشد پنج هزار و 203 واحدی به رقم یک میلیون و 172 هزار و 248 واحد رسید. در این روز شاخص کل 45 صدم درصد افزایش داشت، اما کلیت بازار نزولی بود و شاخص هم وزن چهار صدم درصد عقب نشینی کرد. در جریان معاملات امروز فملی، وپاسار، فولاد، وبملت و فارس به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت و شپنا و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

هرچند شاخص کل صعودی است و نقشه بازار هم به نظر سبزرنگ می رسد، اما فراموش نکنید که امروز بیش از دو سوم نمادهای بازار سرمایه دچار صف فروش بودند. سبزی نقشه بازار بیشتری بر دوش چند نماد معدود است که از جمله آنها می توان به وبملت و وپاسار از گروه بانک و فملی و فایرا از گروه فلزات اساسی اشاره نمود. در گروه بانک ها به جز دو نماد بالا بقیه عموما نزدیک به قیمت روی گذشته به کار خود خاتمه دادند. در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادهای کوچک صف فروش داشتند و فولاد، فخوز و فجر از فرایند نزولی نجات پیدا کردند. خبهمن تنها نماد خودرویی سبزرنگ در بازار امروز است. دیگران از جمله خودرو و خساپا با صف فروش دست و پنجه نرم می کردند. درست مثل شپنا، شتران و شبندر در گروه فرآورده های نفتی. محصولات شیمیایی که آغاز سبزرنگی داشتند، تا خاتمه معاملات به نزدیکی قیمت روز گذشته برگشتند. دارویی ها از دیگر گروه های سراسر قرمزرنگ بازار امروز بودند که همگی با صف فروش دست و پنجه نرم می کردند. استخراج کانه های فلزی، انبوه سازی، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها، رایانه، بیمه، خدمات فنی مهندسی، غذایی ها و مخابرات همگی جزو گروه های قرمزرنگ بازار هستند که سهمی از افزایش شاخص کل نصیبشان نشده است.

ارزش معاملات روزانه، همچنان ناامید نماینده

معامله گران بورس امروز حدود چهار میلیارد و 259 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 353 هزار معامله به ارزش سه هزار و 127 میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد با وجود رشد شاخص کل و جمع آوری صف های فروش نماد های عظیم، همچنان ارزش معاملات روزانه چندان چنگی به دل نمی زند. امروز فملی، خودرو، وبملت، شپنا، برکت، شستا و اپال پرتراکنش ترین نماد های بورس و وسپهر، کرمان، بپیوند، آریا، شگویا، ذوب و دماوند پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج 258 میلیارد تومان پول از بورس

سهامداران حقیقی امروز حدود 258 میلیارد تومان از سهام خود را به شرکت های حقوقی فروختند و سرمایه شان را از بازار خارج کردند. نکته عجیب اتفاقی بود که در پنج دقیقه خاتمهی معاملات افتاد. سهامداران عظیم حقیقی راس ساعت 12 و 25 دقیقه ظهر امروز رقمی حدود 30 میلیارد تومان سهام خریدند. هدف از این مدل خرید سهام معلوم نیست، اما می تواند نشانه هایی به همراه داشته باشد. بیشترین خروج پول امروز در نماد های وسکرد، وسپهر، سپاس، فایرا، رانفور، رمپنا و وسبحان رخ داد و در طرف مقابل شاهد ورود پول حقیقی به نماد های کارین، کیان، افران، یاقوت، واعتبار، وبوعلی و واحیا بودیم.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید