زمان پرتاب مریخ نورد اگزومارس تعیین شد

به گزارش وبلاگ نفس، مریخ نورد اگزومارس(ExoMars rover) که توسط شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس(Airbus) در حال ساخت است، انتظار می رود در سال 2020 به سیاره سرخ پرتاب شده و در سال 2021 به جستجوی حیات در آنجا بپردازد.

زمان پرتاب مریخ نورد اگزومارس تعیین شد

به گزارش وبلاگ نفس و به نقل از اسکای نیوز، مریخ نورد اگزومارس یک مریخ نورد رباتیک برنامه ریزی شده برای سفر به مریخ و بخشی از مأموریت بین المللی اگزومارس به رهبری آژانس فضایی اروپا است. این طرح شامل راه اندازی یک وسیله نقلیه روسی حامل ماژول ESA و کاوشگر روسی، برای ارسال مریخ نورد ESA به سطح مریخ است. این مریخ نورد پس از فرود موفقیت آمیز، با بهره گیری از انرژی خورشیدی یک ماموریت برای جستجوی نشانه های احتمالی وجود زندگی در گذشته یا حال در مریخ را شروع می نماید.

پژوهشگران اکنون در بریتانیا در حال ساخت این مریخ نورد که برای جستجوی حیات در مریخ ضروری است، هستند.

مریخ نورد آژانس فضایی اروپا در شهر استیونج انگلستان با هدف بررسی سطح مریخ در سال 2021 ساخته می گردد.

این مریخ نورد می تواند تا عمق دو متر در سطح مریخ فرو رفته و به بررسی سطح زیرین مریخ بپردازد، همچنین دارای ابزارهایی است که می توانند نمونه هایی را که بر روی سطح می بیند، بررسی کند.

این مریخ نورد 300 کیلوگرم وزن دارد و قادر به کاوش 2 سانتی متر در ثانیه در حداقل 90 روز است، دانشمندان امیدوارند این مریخ نورد نیز مانند مریخ نورد آمریکایی کنجکاوی(Curiosity) که در اوت 2012 فرود آمد و همچنان در حال بررسی است، فعال باقی بماند.

مریخ نورد کنجکاوی یک مریخ نورد ساخت ناسا است که هم اکنون در گودال گیل نزدیکی خط استوا مریخ، در حال کاوش است.

این کاوشگر پیچیده ترین کاوشگری است که ناسا، به سیاره سرخ فرستاده است. این خودروی شش-چرخه که 2.9 متر طول و ارتفاعی به اندازه قد یک انسان معمولی و 900 کیلوگرم وزن دارد، می تواند بر روی سطح سیاره حرکت کند که حدود چند ده متر در روز است و از موانعی تا ارتفاع 75 سانتیمتر بالا رود و دارای یک باتری پلوتونیوم است که به آن اجازه می دهد تا بیش از 10 سال به حرکت ادامه دهد که برای بازدید از همه کف دهانه و حتی صعود به قله کوه شارپ در مریخ زمانی کافی است.

این وسیله که مجهز به انواع تجهیزات علمی است، می تواند از خاک نمونه برداری و سنگ ها را سوراخ کند. یک بازوی رباتیک، نمونه ها را برای بررسی ترکیب شیمیایی به آزمایشگاه درون وسیله منتقل می نماید.

لیز سوارد (Liz Seward) راهبردشناس ارشد شرکت ایرباس و مرکز فضایی استیونج گفت: ساخت این مریخ نورد، نخستین پروژه آژانس فضایی اروپا است. این بخشی از یک طرح بزرگ به نام نقشه راه اکتشاف جهانی (global expedition road map) است.

در حال حاضر قصد ما ارسال این مریخ نورد به مریخ است اما در سال 2030 برنامه ما فرستادن انسان ها ابتدا به ماه و سپس به مریخ خواهد بود.

آژانس فضایی اروپا قصد دارد این مریخ نورد را تابستان سال 2020 پرتاب کند تا مریخ نورد جستجوی حیات خود را بهار 2021 انجام دهد.

در حالی که سفرهای پیشین مریخ نوردها به مطالعه شیمی و زمین شناسی سطح مریخ می پرداخت اما خانم سوراد اضافه نمود که مریخ نورد آژانس فضایی اروپا، زیست شناسی بالقوه سطح مریخ را بررسی خواهد نمود.

نمونه اولیه مریخ نورد روز یکشنبه به نمایش گذاشته شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زمان پرتاب مریخ نورد اگزومارس تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان پرتاب مریخ نورد اگزومارس تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید