سر صنایع فرودست در خراسان شمالی بی کلاه مانده

به گزارش وبلاگ نفس، استاندار خراسان شمالی گفت: بیشتر تقاضاهای صنایع بزرگ این استان از سایر استان ها تامین می گردد.

سر صنایع فرودست در خراسان شمالی بی کلاه مانده

به گزارش وبلاگ نفس، محمد علی شجاعی در شورای اداری شهرستان اسفراین اضافه کرد: یکی از مواردی که در این استان بسیار بد عمل شده آن است که صنایع بزرگ در این استان ایجاد شده اما فکری به حال صنایع فرودست نشده، این درحالیست که در سایر نقاط این کشور و دنیا ابتدا صنایع پایین دستی صنایع بزرگ ایجاد شده سپس صنایع بزرگ و مادر راه اندازی شده است.

شجاعی اظهار کرد: از سوی دیگر در شهرستان اسفراین که صنایع بزرگی در آن مستقر هستند، میان بخش خدمات و صنعت هیچ اتصالی وجود ندارد و عمده تقاضاهای صنایع بزرگ از سایر استان ها فراهم می گردد.

وی با اشاره به اینکه رشد بخش خدمات اسفراین باید به سوی چهار صنعت موجود در این شهرستان برود، تاکید نمود: طی 10 روز آینده یک گزارشی به بنده اعلام گردد که زنجیره قبل و بعد صنایع این شهرستان چه مواردی هستند و همچنین برای اتصال بخش خدمات و صنعت در اسفراین باید چه اقداماتی انجام گردد. سرمایه گذارانی که به دنبال آن هستند صنایع و واحدهای تولیدی خود را توسعه دهند به هیچ عنوان برای انجام کارهای اداری در دستگاه ها چرخانده نشوند.

استاندار خراسان شمالی همچنین به انجام طرح های گردشگری در این استان اشاره نمود و گفت: نمی گردد که یک طرح بوم گردی اجرا گردد اما در ابتدا خانه بوم گردی ساخته گردد و بعد از چند سال روشنایی به آن منطقه منتقل گردد و بعد از چندین سال دیگر به فکر ساخت راه مناسب برای آن منطقه ای که خانه بوم گردی احداث شده، بیفتیم.

وی توضیح داد: متاسفانه در خیلی از موارد بسیاری از اعتبارات را به علت انجام کارهای تکی حیف می کنیم.

شجاعی همچنین به مسکن روستایی اشاره نمود و ادامه داد: یکی از علل مهاجرت نسل دو روستاییان، نبود امکان برای ساخت منزل در روستاست، بنابراین باید برنامه ریزی گردد تا امکان ساخت منزل روستایی در روستاها فراهم گردد.

وی با بیان اینکه روستایی باید سوق داده گردد تا خانه سازی را در روستاهایی که دارای کد هستند انجام دهد، اظهار کرد: فرد روستایی اقدام به ساخت مسکن در زمین منابع طبیعی می نماید سپس به آن اعلام می گردد از آنجاییکه این خانه به صورت غیر مجاز ساخته شده است به وی خدمات آب، برق و ... داده نمی گردد، اما این مسکن که یک روزه احداث نشده است و از همان ابتدا نباید اجازه داد که روستایی اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز کند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه 62 درصد جمعیت اسفراین شهری، 11 درصد عشایری و مابقی روستایی است، اعلام کرد: شهرستان اسفراین در نرخ بیکاری وضعیت مناسبی ندارد و کم بودن نرخ بیکاری روستایی در این منطقه سبب شده تا نرخ بیکاری اسفراین بالا نرود.

فرماندار اسفراین نیز گفت: سالانه 40 هزار بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری این شهرستان وجود دارد اما متاسفانه هیچ اقامتی از سوی این افراد در این شهرستان وجود ندارد.

طاهر رستمی در جلسه شورای اداری این شهرستان که با حضور استاندار تشکیل شد، اضافه کرد: اگر بخش خصوصی به حوزه گردشگری این شهرستان ورود پیدا کند و مکان اسکان مسافران و گردشگران(همچون اقامت گاه های بوم گردی) را فراهم کند، می توان میزان اقامت گردشگران را افرایش داد.

وی به وجود کوه شاه دنیا در این منطقه اشاره نمود و ادامه داد: وجود این نعمت در این شهرستان می تواند زمینه مناسبی برای حضور کوهنوردان از سایر مناطق باشد. به دهیاران روستاهای حوالی این کوه اعلام شده که اگر بتوانند اقامت گاه های بوم گردی را در روستاهای خود ایجاد نمایند می تواند ایستگاه های خوبی برای استراحت این کوهنوردان باشد.

وی با بیان اینکه اسفراین، دشت بحرانی ممنوعه در رابطه با سفره های آب زیرزمینی است، گفت: در فصل تابستان برای تامین آب با مشکل روبرو بوده ایم و در فصل زمستان که کشت پاییزه نیز اجرا شده برای تامین آب کشاورزی با مشکل روبرو هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سر صنایع فرودست در خراسان شمالی بی کلاه مانده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سر صنایع فرودست در خراسان شمالی بی کلاه مانده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید