شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده

به گزارش وبلاگ نفس، چندی پیش گزارشی در خصوص وضعیت فوق بحرانی و شلم شوربای (آشفته) زباله در الیمالات نور در خبرنگاران منتشر شد که نشان می داد با وجود اینکه 15 سال از قدمت این محل دپوی زباله می گذرد همچنان اقدام زیرساختی مناسبی صورت نگرفته است و در طی این سال ها زباله بر روی زباله به دلیل مدیریت ناصحیح انباشته می گردد.

شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده

از معضل های اساسی الیمالات می توان از دفع غیر اصولی زباله و عدم لایه بندی مناسب به خاک رس، کنترل نشدن شیرابه فراوریی به دلیل دفع غیراصولی و راهنمایی آن به عرصه جنگلی مجاور و ایجاد تبعات سوء زیست محیطی، عدم کانال کشی کف مکان برای زهکشی و راهنمایی شیرابه و تصفیه نشدن آن که از ضروریات مکان دفع است نام برد.

آهک پاشی نامنظم، مناسب و مداوم، متوقف ماندن عملیات ساختمانی، احداث سوله و خط فراوری کمپوست و سورتینگ، کارایی نداشتن فنس کشی موجود و ورود و خروج حیوانات اهلی و وحشی به ویژه سگ های ولگرد و شیوع و انتشار انواع بیماری ها بخشی دیگر از معضل های قابل مشاهده در این زمین دفن و دفع زباله است.

کارشناسان معتقدند شیرابه های زباله به دلیل وجود فلزات سنگین، انتشار گاز متان و هم چنین راهنمایی آن به عرصه جنگلی مجاور، خاک، آب های سطحی و زیرزمینی را آلوده می نماید و این امر موجب خشک شدن درختان در محدوده ضلع شمالی مکان دفع شده است.

در این راستا و در پی پیگیری خبرنگار وبلاگ نفس، علی اسماعیلی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفته، با شروع کار به عنوان نماینده نور و محمودآباد در مجلس پیگیری موضوع زباله در دستور کار نهاده شد.

وی توضیح داد: در همین راستا از کارخانه زباله سوز کهریزک و کرمانشاه بازدید شد و با طی کردن مراحل و نامه نگاری ها، پاسخ استعلام از محیط زیست، استفاده از تکنولوژی یورو 2016 بود و با توجه به این که چنین تکنولوژی هنوز به ایران نیامده و احتیاج به منابع مالی دارد، همچنان این موضوع مهم باقیمانده است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی که در استان انجام شد چند منطقه برای دپوی زباله پیشنهاد شده است، توضیح داد: شهرهایی چون نوشهر، آمل، ساری، بابل و یک مورد هم در شرق از پیشنهادات بود.

رئیس مجمع نمایندگان مازندارن اظهار داشت: بر اساس نظر استانداری در شهرستان نور، زباله ها به کارخانه زباله سوز نوشهر که به احتمال زیاد در سال آینده افتتاح خواهد شد انتقال خواهد یافت و زباله های محمودآباد نیز به نیروگاه زباله سوز آمل که هنوز راه اندازی نشده منتقل خواهد شد.

وی با اعتقاد به اینکه باید مسائل شهر توسط خودمان حل گردد، اضافه کرد: طی بازیدی که همراه با نبیان معاون استانداری وقت به اتفاق فرماندار شهرستان نور از زمین زباله در الیمالات به عمل آمد وضعیت مناسبی مشاهده نشده است و هچنان فاضلاب های انسانی، مسائل زیست محیطی و روش غلط دپو زباله ادامه دارد و از فرماندار خواسته شد تا با شهردار در مورد ریختن فاضلاب های انسانی مدیریت انجام گردد.

به گزارش وبلاگ نفس مازندران، در حالی اسماعیلی نماینده مردم شهرستان های نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی از انتقال زباله های این دو شهرستان به نور و آمل یاد می نماید که راه اندازی زباله سوز نوشهر خود در پیچ و خم وعده وعیدها مانده است.

وجود فاضلاب های انسانی در یکی از بهترین جنگل های شمال کشور، آن را در معرض آلودگی بیش از حد قرار داده و مسائل زیست محیطی فراوانی را در الیمالات ایجاد نموده است.

مجید پیروی، رئیس کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران نیز چندی پیش در گفت وگو با وبلاگ نفس با اشاره به اینکه در دپوی زباله معمولا فرایندهایی برای تصفیه شیرابه آن در نظر گرفته نمی گردد، اظهار نموده، اصولا سایت های دفن زباله مجهز به فناوری های تصفیه شیرابه زباله نیست یا اگر هم باشند زیرساخت درستی برای جمع آوری آن صورت نگرفته و به روش های سنتی سایت های زباله را احداث می نمایند.

وی ادامه داده، متاسفانه به دلیل زیرسازی و بسترسازی نشدن مناسب، شیرابه به پایین دست نشت و عموما وارد آب های زیر سطحی یا در پایین دست وارد رودخانه ها می گردد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: معمولا حجم زباله در فصول گردشگری افزایش می یابد و یا با کوچک ترین بارندگی این حجم شیرابه قابل ملاحظه می گردد که به ناچار بر روی اکوسیستم منطقه و موجوداتی که در آب ها زندگی می نمایند تاثیرگذار است.

به گزارش وبلاگ نفس، نبود برنامه تعیین در موضوع پسماند در مازندران امروز بر همگان آشکار شده است؛ منتظر ماندن و دلخوشی برای راه اندازی زباله سوزی که خود در پیچ و خم وعده ها مانده است، چاره کار نیست، به نظر می رسد آنچه که در درجه اهمیت واقع شده است سلامت مردم است و تحقق این امر با سخنان بدون عمل تحقق نمی یابد.

لزوم بهره گیری از نظرات اساتید و خبرگان دانشگاهی برای ساماندهی پسماند و زباله می تواند یکی از بهترین شیوه هایی باشد که شاید تا به امروز کمتر به آن توجه شده است. همچنین ویرایش توضیح خدمات جامع مدیریت پسماند که در سال 85 از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، تدوین و تا شناسایی و تفکیک زباله پیش بینی شده است نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

گزارش از زینب تذکاری، خبرنگار وبلاگ نفس

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلم شوربایی که در مازندران به راه افتاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید