بخشنامه جدید برای تخفیف اینترنت پیغام رسان های بومی

به گزارش وبلاگ نفس، محمد امامی در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: دستورالعمل جدیدی از سوی رگولاتوری به پیغام رسان های بومی ارسال شده است تا این خدمات دهندگان از این پس هرگونه سرویس جدیدی را همزمان با راه اندازی به رگولاتوری و اپراتورها اطلاع دهند تا نرخ ترافیک این خدمات برای مشترکان، یک سوم نرخ ترافیک اینترنت بین الملل محاسبه گردد.

بخشنامه جدید برای تخفیف اینترنت پیغام رسان های بومی

وی با اشاره به پیگیری موضوع اعتراض یک کاربر به اتمام زودهنگام بسته اینترنت بین الملل وی به دلیل استفاده از سرویس تماس تصویری یکی از پیغام رسان های بومی و دستور وزیر ارتباطات برای آنالیز مشکل پیش آمده، گفت: هفته گذشته پس از آنکه اعتراض کاربری به نحوه محاسبه اپراتور از تماس تصویری پیغام رسان بومی به ثبت رسید، آنالیز مورد فوق با تشکیل کمیته ویژه ای انجام و تعیین شد که در تماس تصویری پیغام رسان داخلی، تعرفه ترافیک داخلی از سوی اپراتور لحاظ نشده بود.

امامی دلیل این موضوع را بی اطلاعی اپراتور از سرویس جدید تماس تصویری پیغام رسان بومی مطرح نمود و گفت: با وجود اینکه تمامی آدرس های IP پیغام رسان طبق توافقات قبلی در اختیار اپراتورها قرار داده شده تا تخفیف ویژه استفاده از پیغام رسان های بومی برای آنها لحاظ گردد، اما سرویس جدید تماس تصویری، مشمول این تخفیف نشده بود.

وی با بیان اینکه تخفیف مربوط به محاسبه ترافیک داخلی پیغام رسان های بومی شامل حال IP آدرس هایی می گردد که از سوی پیغام رسان در اختیار اپراتور قرار گرفته باشد، افزود: به دلیل مشکل در پیکربندی سرویس تماس تصویری پیغام رسان بومی سروش، تخفیف یک سوم قیمت در محاسبه حجم اینترنت برای کاربران این خدمات اعمال نشده است.

مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در این میان پیغام رسان باید سرویس جدیدی را که راه اندازی نموده بود به اطلاع اپراتور می رساند و اپراتور نیز باید کنترل می کرد که آیا کاربرانی که از این سرویس خاص پیغام رسان استفاده می نمایند، مشمول تخفیف می شوند یا خیر.

وی اضافه نمود: موضوع مهم در آنالیز های انجام شده از شرایط تمامی پیغام رسان های بومی، نشان داد که این تخفیف فقط در خصوص تماس تصویری، با مشکل عدم محاسبه نرخ اینترنت داخلی روبرو شد و تخفیف یک سوم شامل حال مشترکانی که از سایر خدماتی همچون سرویس چت و انتقال فایل که پیغام رسان های بومی ارائه می دهند، می گردد.

امامی گفت: آنالیز های ما نشان می دهد که این مشکل در سیستم محاسبه بعضی اپراتورها و تنها در خصوص تماس تصویری رخ داد. اما هم اکنون مشکل برطرف شده و با هماهنگی با پیغام رسان ها و تیم فنی اپراتور، بخشنامه و دستورالعمل جدیدی برای پیغام رسان های بومی صادر شد تا از این پس هرگونه تغییراتی در خصوص سرویس خود را به اپراتور و سازمان تنظیم مفررات و ارتباطات رادیویی اطلاع دهند.

مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان اینکه تعداد شکایتها در این زمینه به دو تا 3 برابر رسیده است، در پاسخ به این سوال که چه تعداد کاربر از این سرویس استفاده نموده و به واسطه اشتباه اپراتور و سرویس دهنده پیغام رسان متضرر شدند، گفت: در این باره از اپراتورها خواستیم که موضوع را آنالیز و نتایج را به ما اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه از اپراتور خواستیم رضایت مشترکان را در خصوص شکایات در این زمینه جلب کند و میزان ضرر را برای جبران، اعلام کند، گفت: نحوه جبران برای مشترکان بر مبنای عودت درصد ترافیک اضافه ای که از مشترک کسر شده، خواهد بود و این جبران زیان، بیش از یکی دو هفته طول نمی کشد.

امامی در خصوص عمدی و یا سهوی بودن اینگونه اتفاقات در محاسبه بسته اینترنت کاربران، افزود: ترافیک اینترنتی که به صورت ماهانه و روزانه در کشور جابجا می گردد عدد زیادی است که عمده آن مربوط به ویدوئو است. به بیان دیگر در روز چندین هراز ترابایت پهنای باند در کشور جابجا می گردد و این ترافیک آنقدر زیاد است که دلیلی برای اپراتور وجود ندارد که بخواهد از تماس تصویری یک پیغام رسان بومی، با کلاهبرداری درآمدزایی کند.

وی گفت: در این رابطه برآوردمان این است که عمدی در کار نبوده و اپراتورها روی سایر ترافیک های پیغام رسان های بومی تخفیف های مدنظر را اعمال نموده اند.

این مقام مسئول در رگولاتوری به اقدامات اپراتورها در ارائه ترافیک ینترنت رایگان به کاربران در شرایط کرونا اشاره نمود و گفت: اگرچه عمدی در کار نبوده اما مسئولیت این موضوع و عدم ارائه لیست سرویس های فعال، متوجه پیغام رسان بومی و اپراتور است و ما در این زمینه نظارت داریم.

امامی تاکید نمود: پیغام رسان بومی باید نسبت به اعلام سرویس و پروتکل هایی که برای انتقال اطلاعات استفاده نموده، به اپراتور اطلاع رسانی کند.

وی در خصوص این موضوع که آیا نظارتی بر اعمال تعرفه های تخفیفی اینترنت می گردد و یا خیر، شرح داد و گفت: ما نظارت داریم و هم اکنون یکی از موضوعات مهم و چالشی ما در حوزه نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات مربوط به همین موضوع یک دوم و یک سوم شدن تعرفه سایت های داخلی و پیغام رسان های بومی می گردد.

مدیرکل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به اینکه ما به صورت دوره ای در شبکه اپراتورهای ثابت و همراه در حال تست اعمال تعرفه های تخفیفی اینترنت هستیم، توضیح داد: در صورتی که شکایتی در این باره دریافت کنیم به سرعت وارد عمل شده و آن را پیگیری می کنیم.

وی گفت: رگولاتوری به یاری شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ، به صورت دائم در حال نظارت بر لیست آدرس های IP و سایتهایی که ترافیکشان باید به یک دوم محاسبه گردد، است تا تعرفه ها درست اعمال گردد. این امکان فراهم شده که محاسبه نرخ یک دوم و یک سوم شدن اینترنت اتفاق بیافتد و نتایج نظارت ما نیز نشان می دهد که این تعرفه ها اعمال می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بخشنامه جدید برای تخفیف اینترنت پیغام رسان های بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه جدید برای تخفیف اینترنت پیغام رسان های بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید