بیش از 80 درصد تحقیقات در قالب انتها نامه و رساله انجام می گردد

به گزارش وبلاگ نفس، معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد تحقیقات ما در قالب خاتمه نامه و رساله انجام می گردد. اگر 50 درصد از آن در طول یک سال و دوسال تقاضامحور باشند یک حرکت عظیمی در کشور آغاز می گردد.

بیش از 80 درصد تحقیقات در قالب انتها نامه و رساله انجام می گردد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ نفس، در نشست معاونان دستگاه های اجرایی با موضوع برگزاری آئین هفته پژوهش و فناوری سال 1400 که صبح امروز به صورت مجازی برگزار گردید، غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه رویکرد جدی خود را کاربردی کردن خاتمه نامه های و تحقیقات و تقاضامحور کردن خاتمه نامه و رساله های دانشجویی قرار داده ایم، گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد تحقیقات ما در قالب خاتمه نامه و رساله انجام می گردد. اگر 50 درصد همین موارد به معنای واقعی در طول یک سال و دوسال تقاضامحور باشند و مبتنی بر مطالبات بیرون از محیط علمی تعریف شوند و به نتیجه برسند، یک حرکت عظیمی در کشور آغاز می گردد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه در طول یک دهه اخیر کاربردی شدن تحقیقات دانشگاهی بیشتر شده است، گفت:، ولی هنوز با استاندارد های بین المللی فاصله داریم و هنوز هم عمده تحقیقات ما مقاله محور است.

وی در ادامه با اشاره به بحث نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری، گفت: این نمایشگاه با نمایشگاه ساخت داخل فرق دارد. سال جاری می خواهیم با وسعت و گستردگی بیشتر این نمایشگاه را برگزار کنیم. این نمایشگاه بدون حضور دستگاه های مختلف اجرایی معنایی ندارد.

رحیمی بعلاوه به سامانه ساتع و سمات اشاره نمود و گفت: این سامانه ها، سامانه عرضه و تقاضای فناوری است. یعنی احتیاج های و اولویت های موجود حوزه فناوری کشور منعکس شده و از سوی دیگر قابلیت های علمی کشور عرضه می گردد.

وی در ادامه اضافه نمود: باید بدانیم که فناوری یک کارویژه در پاسخگویی به احتیاج های فعلی دارد و بعلاوه باید نظر عملیاتی به آینده هم داشته باشد. در این راه نمی خواهیم نظریه پردازی نموده، بلکه می خواهیم به صورت مصداقی ورود کنیم.

رحیمی در جمع بندی نظرات و برنامه ها توضیح داد: در دو دهه اخیر، کشور در حوزه علم و فناوری دستاورد های خیلی مهمی را داشته و در حوزه پژوهش ما از مرحله کشور در حال توسعه گذشتیم و در حوزه فناوری هم در این یک دهه خیلی خوب کار شده است.

وی بعلاوه ضمن ابراز امیدواری که در سه سال آینده مثل حوزه پژوهش، بستر هایی که میزبان واحد های فناور در کشور هستند تبدیل به یک جریان ملی شوند، گفت: اصولاً ارتباط محیط های علمی و نظامات علمی با دستگاه های اجرایی، مناسب نیست، ولی در مجموع به سمت مطلوب در حرکت است. ولی همین الان فضای تفاهم و همکاری ایجاد شده رو به توسعه است. همکاری بین نهاد های علمی و نهاد های اجرایی به معنای اعم هر سال رو به افزایش و مستحکم تر بوده است که شواهد آماری متعددی از این موضوع وجود دارد.

رحیمی بعلاوه درباره شرایط اقتصاد و تأثیر آن بر پژوهش و فناوری گفت: اگر نظامات مالی مناسب نباشد هر چند دربخش پژوهش و فناوری قوت داشته باشیم، اثر تخریبی خودش را می گذارد. از آن طرف هم اگر دولت بودجه مناسبی هم داشته باشد، ولی نظامات پژوهش و فناوری وجود نداشته باشد، به وابستگی منجر می گردد.

وی در خاتمه با اشاره به شکل گیری مجمع پژوهشگاه های دستگاه های اجرایی گفت: یکی از مهم ترین پایگاه های ارتباط دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی همین مجمع و پژوهشگاه های دستگاه های اجرایی است. باید این مجمع را تقویت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بیش از 80 درصد تحقیقات در قالب انتها نامه و رساله انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 80 درصد تحقیقات در قالب انتها نامه و رساله انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید