ترکیه در شرق فرات به دنبال چیست؟

به گزارش وبلاگ نفس، در حالی که ترکیه در شرق فرات دست به تحرکاتی زده، کارشناسان بر این باورند که این اقدامات حاصلی برای آنکارا به همراه ندارد و باتلاقی شبیه یمن، در انتظار ترکیه است.

ترکیه در شرق فرات به دنبال چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی وبلاگ نفس، شنبه 13 مهر ماه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی تهدید کرد که ارتش این کشور به زودی عملیات زمینی و هوایی همزمانی را برای استقرار صلح و ثبات در مناطق شرقی رودخانه فرات در سوریه اجرا می نماید. یک روز بعد (یکشنبه) کاخ سفید از خارج کردن نظامیان آمریکایی از این منطقه اطلاع داد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از گفت وگوی تلفنی با اردوغان، گفت در صورت حمله نظامیان ترکیه ای به تل ابیض و دیگر مناطق مرزی تحت کنترل نمودها، واشنگتن از شبه نظامیان کرد حمایت نخواهد کرد.

البته ترامپ مدتی بعد قدری اظهاراتش را تعدیل کرد و ضمن تمجید از ترکیه یادآور شد: ما شاید در فرآیند خروج از سوریه باشیم، اما به هیچ وجه کُردها را رها ننموده ایم؛ کسانی که افرادی خاص و جنگجویانی خارق العاده هستند. روابط ما با ترکیه که شریک تجاری و همپیمان ناتویمان است هم خیلی خوب بوده است. ترکیه خودش هم تعداد زیادی جمعیت کُرد دارد و کاملا این را متوجه است که ما فقط 50 نظامی در آن بخش از سوریه (شمال سوریه) داشتیم و دیگر در آن منطقه نیستند، اما هرگونه درگیری غیر ضروری ترکیه (علیه نیروهای آمریکایی در سوریه) برای اقتصادشان مرگبار خواهد بود. ما داریم به کُردها از نظر اقتصادی و تسلیحاتی یاری می کنیم. (اینجا بخوانید)

در نهایت، دوشنبه 15 مهر ماه بعضی منابع خبری از حمله جنگنده های ترکیه به مرز سمالکا در استان الحسکه بین سوریه و عراق، و منابع دیگری هم از آمادگی ارتش ترکیه برای انجام عملیات در شمال سوریه اطلاع دادند و از سوی دیگر منابعی نیز اعلام نمودند که یگان های زرهی ارتش ترکیه با عبور از گذرگاه مرزی کیلیس، به منطقه جرابلس وارد شده و در حال حرکت به سمت ریف شاقتصادی منبج هستند.

رسانه های ترکیه نیز شامگاه سه شنبه (16 مهر) گزارش دادند که مجلس این کشور، مدت لایحه اعطای مجوز به رئیس جمهور این کشور جهت صدور فرمان عملیات نظامی در خارج از مرزهای خود را تمدید کرد و یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز اواخر روز سه شنبه به نشریه فارین پالیسی اعلام نمود که مقامات ترکیه ای به سفارت آمریکا اعلام نموده اند که عملیات خود را طی یک روز آینده شروع خواهند کرد.

در همین خصوص فخرالدین آلتون مسئول رسانه ای دولت ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت نیروهای این کشور به همراه عناصر مسلح گروهک ارتش آزاد سوریه به زودی عملیات خود را شروع نموده و وارد خاک سوریه می شوند.

مخالفت ایران با هرگونه عملیات نظامی احتاقتصادی

در پی این خبرها و تحرکات، دوشنبه شب 15 مهر ماه محمدجواد ظریف و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در تماسی تلفنی در مورد آخرین تحولات شمال شرق سوریه مصاحبه کردند و چاووش اوغلو بر احترام به تمامیت ارضی سوریه و موقتی بودن اقدام ترکیه در آن منطقه تاکید نمود و ظریف نیز ضمن مخالفت با اقدام نظامی و تاکید بر احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه و لزوم مبارزه با تروریسم و برقراری ثبات و امنیت در سوریه، توافق آدانا را بهترین راه برای سوریه و ترکیه و رفع نگرانی های آنها خواند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه شنبه 16 مهر ماه نیز در مورد تحولات اخیر در سوریه بیانیه ای صادر کرد و با نامشروع خواندن حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، اعلام نمود: ایران با ابراز امیدواری برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه و منطقه به دنبال اقدام اخیر آمریکا، اخبار نگران کننده از احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه را از نزدیک دنبال نموده و معتقد است چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی های امنیتی ترکیه را رفع نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هرگونه عملیات نظامی احتاقتصادی مخالف است. ایران برای برقراری تماس فوری با مقامات ترکیه و سوریه به منظور رفع نگرانی های موجود به وسیله مسالمت آمیز آمادگی دارد و تاکید می نماید که احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدنا مبناهای مناسبی برای این گفت وگوها می باشند.

روحانی: ترکیه در جهتی که انتخاب نموده، تجدیدنظر کند

امروز (چهارشنبه) نیز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست هیأت دولت با بیان اینکه دولت ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود نگرانی هایی دارد و حق آنهاست که این نگرانی شان رفع گردد، گفت: معتقدیم باید راه و شیوه درست در این جهت انتخاب گردد. در اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به صراحت اعلام نمودیم که راهکار امنیت در مرزهای شاقتصادی سوریه و جنوب ترکیه تنها با حضور ارتش سوریه امکانپذیر است.

وی از ترکیه و دولت این کشور خواست که در این گونه امور دقت و حوصله بیشتری به خرج داده و در جهتی که انتخاب شده، تجدیدنظر کند و اضافه کرد: امروز موضوع اصلی، شمال سوریه و شرق فرات نیست، بلکه مشکل اول در منطقه ادلب است که همه تروریست ها در آن منطقه جمع شده اند و امیدواریم کشورهای منطقه در این زمینه یارینموده و دولت ترکیه نیز در این راستا دقت بیشتری را داشته باشد که با مسئله ای جدید در منطقه روبرو نشویم. (جزییات بیشتر)

موضع روسیه و عراق چه بود؟

در پی این تحولات، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه تلفنی گفت وگو کردند و وزارت خارجه روسیه اعلام نمود که محور این گفت وگوی تلفنی شرایط در شمال سوریه و عملیات احتاقتصادی آنکارا در مناطق شرق رود فرات بوده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه همچنین سه شنبه در اظهاراتی در واکنش به تصمیم اخیر آنکارا در مورد حمله نظامی به شمال شرقی سوریه، بیان کرد: اوضاع شمال شرقی سوریه باید به وسیله گفت وگو بین دمشق و نمودهای این کشور آرام گردد. روسیه از گفت وگو بین دمشق و نمودها در شمال شرق سوریه حمایت می نماید و جامعه کُرد و دولت سوریه را به برگزاری گفت وگو تشویق می نماید.

اقلیم کردستان عراق نیز روز سه شنبه درباره عواقب حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال شرقی سوریه هشدار داد و تاکید نمود پیامدهای آن فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود و زمینه بازگشت داعش را فراهم می نماید.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که بغداد نیز به مرزهای سوریه، تجهیزات نظامی ارسال نموده است.

واکنش سوری ها

در همین خصوص فیصل المقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه (+) درباره حمله احتاقتصادی ترکیه به سوریه اعلام نمود: ما از همه خاک سوریه دفاع خواهیم کرد و اشغال یک ذره از خاک سوریه را نخواهیم پذیرفت. ولی دیگران هم نباید خود را به مهلکه بیندازند؛ زیرا ما آماده دفاع از خاک و ملت خود هستیم.

سخنگوی گروه مسلح موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه یا همان قسد نیز اعلام نمود که این گروه برای هرگونه حمله احتاقتصادی ترکیه به شمال سوریه آماده است.

در حالی که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام نموده بود که عملیات نظامی قریب الوقوع ارتش این کشور در شمال شرقی سوریه، برای تغییر چهره جمعیتی آن منطقه نیست، بلکه برای تامین امنیت مرزی کشور است، سیدرضا صدرالحسینی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در ارزیابی اقدام دولت ترکیه بیان کرد که دولت ترکیه در خطایی محاسباتی می خواهد با ناامن کردن بخش هایی از سرزمین سوریه، امنیت خودش را تامین و با فراوری ناامنی، ایجاد امنیت کند، ولی حتما ضرباتی را در حوزه امنیتی، متقبل خواهد شد.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا (+) به فارس گفت که ترکیه همچنان که تاکنون در تمام اقدامات و محاسباتش در ارتباط با بحران سوریه دچار خطا و شکست شده، این دفعه هم خیره سری نموده و خودسرانه وارد خاک سوریه شده و باتلاقی شبیه یمن در انتظار ترکیه است.

این کارشناس بر این باور است که ترکیه می خواهد دست به ماجرای خطرناکی بزند و این کار امنیت کل منطقه را دوباره بر هم می زند و اضافه کرد: به این سادگی نیست که کشوری اقدام به لشکرکشی نموده و کشوری را که استقلال و سیادت دارد و عضو سازمان ملل، شورای همکاری اسلامی و اتحادیه عرب است را اشغال کند. قطعا عکس العمل و پس لرزه این حرکت نظامی ترکیه بر کل معادلات راهبردی منطقه اثر خواهد گذاشت.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا نیز با بیان اینکه مردم سوریه قطعاً اجازه نمی دهند ارتش ترکیه برای مدت زیادی در شهر و دیارشان باقی بماند، گفت: اردوغان در نهایت ناگزیر است با هزینه زیاد، شرق فرات و بقیه مناطق تحت تصرف ترکیه را تحویل دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ترکیه در شرق فرات به دنبال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه در شرق فرات به دنبال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید