جواهری که چهار سال پیش از فوتبال ایران رفت

به گزارش وبلاگ نفس، چهار سال پیش فوتبال ایران جواهری همچون غلامحسین مظلومی را از دست داد. چهره نامداری که در تیم ملی و باشگاه استقلال گل های ارزشمند و حساسی زد. مردی پرافتخار در عرصه فوتبال که حالا میان ما نیست.

جواهری که چهار سال پیش از فوتبال ایران رفت

به گزارش وبلاگ نفس ، 28 آبان ماه مصاف است با سالروز درگذشت یکی از چهره های ماندگار باشگاه استقلال. او کسی نیست جز غلامحسین مظلوی. مردی اثر گذار در تاریخ باشگاه استقلال که افتخارات کمی با پیراهن باشگاه استقلال به دست نیاورده است. مظلومی که چهار سال از درگذشتش می گذرد، مردی بود که بارها در عرصه آسیا و دیگر رقابتهای معتبر بین المللی با گلهای ماندگار خود اسباب توفیق های سترگ تیم ملی فوتبال و باشگاه استقلال را فراهم آورد.

زنده یاد غلامحسین مظلومی چه در عرصه ملی و چه در عرصه باشگاهی از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بود و شم گلزنی بالایی داشت اما از اینها مهم تر اینکه به گفته ملی پوشان سالهای دور و هم تیمی هایش، در حوزه رفاقت و دوستی یک یار وفادار بود. او 23 دیماه سال 1328 در منطقه تنگستان استان بوشهر دیده به دنیا گشود و در یک خانواده فوتبالی با الفبای دنیای توپ گرد آشنا شد و در تیم استقلال به شکوفایی رسید. مظلومی در قهرمانی استقلال در سال 1970 در جام باشگاههای آسیا نقش کلیدی داشت و در سالهای 1972 و 1976 همراه با تیم ملی فوتبال کشورمان فاتح جام ملتهای آسیا شد. همچنین در سال 1974 ناب ترین مدال بازیهای آسیایی را به سینه زد و در بازی های المپیک 1976 مونترال زننده تنها گل الهام بخش تیم ملی ایران مقابل کوبا بود. گلزن تمام قد ساله ای دور استقلال سه بار در لیگ تخت جمشید آقای گل شد و پنج گل را نیز در دربی بزرگ پایتخت وارد دروازه پرسپولیس کرد و در مجموع یکی از قهارترین گلزنان تاریخ فوتبال این مرز و بوم بود. مهاجم فرصت طلب و سیری ناگذیر سالهای دور فوتبال کشورمان آنقدر راحت گل می زدکه به گفته حشمت مهاجرانی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان ، گویی او مادر زاد گلزن بود و اینکار براش مانند نوشیدن یک لیون آب بود. اما حرفهای مهاجرانی در ادامه جالب تر است که می گوید:در دیدار حساس با کره جنوبی در نیمه نهایی بازیهای آسیایی سال 1974 و زمانی که در رختکن با بچه ها صحبت می کردم ، مظلومی را سرحال تر و خودباور تر از بقیه می دیدم. پیش از بازی از انگیزه مثال زدنی مظلومی پرسیدم که وی در پاسخ گفت که برای گل زدن به کره جنوبی تا صبح نخوابیدم و شما یقین بدانید که امروز به قولم وفا خواهم کرد. این اتفاق رخ داد و او هر دو گل تیم ملی را مقابل کره جنوبی که در آن موقع در زمره بهترین و قوی ترین تیمهای قاره آسیا بود، به ثمر رساند و به واقع نقش انکارناپذیری در قهرمانی ما در این رقابتها معتبر قاره داشت. این ها را گفتیم تا دوباره یاد آوری کنیم که فوتبال ایران چهار سال پیش یکی از مردان افتخار آفرین دیگر را از دست داد، مهاجم متعصبی که با گلهای ماندگارش افتخارات شامخی را به ارمغان آورد و فوتبال ما را در عرصه آسیا به اوج شکوفایی رساند. او رفت، همانطوریکه حجازی ها ، پورحیدری ها و...رفتند اما افتخارات فراوان مظلومی تا ابد در ویترین فوتبال این مرزو بوم جای خواهد گرفت. غلامحسین مظلومی البته یک برادر همچون پرویز مظلومی دارد که این روزها در ردای کمیته فنی به باشگاه استقلال یاری می نماید. پرویز، برادر کوچک غلامحسین مظلومی نیز از جمله تاثیرگذار ترین چهره های تاریخ باشگاه استقلال است که خدمات قابل توجهی به این باشگاه داشته است. باشگاه استقلال و فوتبال ایران هرگز نباید خانواده مظلومی و خدماتی که آن ها به فوتبال ایران کردند را از یاد ببرد. آن ها درباشگاه استقلال کم نظیرند.

منبع: ایران ورزشی

به "جواهری که چهار سال پیش از فوتبال ایران رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهری که چهار سال پیش از فوتبال ایران رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید