حقایقی غیر منتظره و جالب در خصوص هواپیماها ، بخش اول

به گزارش وبلاگ نفس، حقایقی از هواپیما که احتمالا نمی دانستید

روزانه بیش از 100 هزار پرواز در دنیا اجرا شده که موجب جا به جایی بیش از 10 میلیون مسافر می گردد. با این که مسافران در مجموع حدود 76 میلیارد ساعت را در طول یک سال در هواپیما می گذرانند اما این وسیله حمل و نقل بسیار ارزشمند و مورد توجه مردم بوده به راحتی می توان آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر برده و سفرهای تجاری و تعطیلات ساحلی را به سادگی برای آن ها فراهم نموده است. فراتر از نحوه حمل و نقل و بسته بندی بار و همچنین ایمنی پایدار در پروازها، دنیایی از موارد وجود دارند که در خصوص هواپیماها نشنیده اید. بنابراین بهتر است کمربندهای خود را بسته، جایگاه خود را به حالت اولیه بازگردانده و آماده شوید تا با خبرنگاران در خصوص حقایقی از هواپیما که احتمالا نمی دانستید بخوانیم.

حقایقی غیر منتظره و جالب در خصوص هواپیماها ، بخش اول

حقایقی از هواپیما در مورد تاریخچه آن

  1. بال های هواپیما فقط یک جزء از پرواز می باشند. در واقع چهار نیرو وجود داشته که موجب می گردد هواپیما بالا، پایین و جلو رفته و یا سرعت آن کاهش پیدا کند. این چهار نیروی پرواز شامل نیروی بالابر، رانش، کشیدن و وزن می باشد.
  2. برادران رایت اولین پرواز را در سال 1903 انجام دادند. این نخستین پرواز پایدار و کنترل شده در اسمان بود. هواپیمای آن ها که رایت فلیر (Wright Flyer) نام داشت توانست در حدود 120 فوت پرواز نماید. امروزه جدیدترین بویینگ می تواند بیش از 10 هزار مایل را تنها با یک مخزن سوخت حرکت نماید.
  3. جالب است بدانید که یکی از مهمترین حوادث کشنده در مورد هواپیما در واقع بر روی زمین رخ داده است. در سال 1977 دو هواپیمای بویینگ 747 که مجموعا بیش از 600 مسافر را حمل می نموده اند در وسط باند فرودگاه با یکدیگر برخورد کردند. این حادثه که به نام تنریف شناخته می گردد در جزیره ای به همین نام رخ داد و بیش از 500 نفر در آن کشته شدند.
  4. افزایش میزان دی اکسید کربن در اتمسفر کره زمین باعث افزایش سوانح هوایی خواهد شد.

حقایقی از هواپیما در مورد موارد ایمنی

  1. میزان اکسیژنی که در ماسک های اضطراری هواپیما وجود دارند تنها برای 15 دقیقه می باشد.
  2. انگلیسی زبان بین المللی پرواز می باشد. تمامی کنترل نماینده های پرواز و خلبانان تجاری که در پروازهای بین المللی فعالیت می نمایند می بایست به زبان انگلیسی صحبت نمایند.
  3. کوچکترین جت دنیا BD-5 Micro می باشد. پهنای بال های این هواپیما بین 4 تا 6 متر بوده و وزن آن 162 کیلوگرم است.
  4. یک عدد از شیشه های جلو یا یکی از پنجره های کابین خلبان بویینگ 747 سری 400 به اندازه یک خودروی بی ام دبلیو (BMW) هزینه در بر خواهد داشت.
  5. اکثر خلبانان و یاری خلبانانی که در خطوط هوایی بزرگ فعالیت می نمایند مجاز نیستند که در طول پرواز غذایی مشابه بخورند. دلیل وجود این قانون برای جلوگیری از مسمومیت کل خدمه پرواز می باشد.

حقایقی از هواپیما در مورد اندازه و توانایی های منحصر به فرد

  1. پنجره های برج کنترل فرودگاه می باشد دقیقا 15 درجه نسبت به حالت عمودی زاویه داشته باشند. این زاویه به منظور کاهش بازتاب نور از خارج به داخل و یا بالعکس می باشد.
  2. به طور متوسط در یک هواپیمای بویینگ 747 در حدود 150 تا 175 مایل سیم کشی وجود دارد.
  3. هواپیمای C-5 یکی از بلندترین هواپیماهای نظامی در دنیا می باشد. طول این هواپیما 143 فوت بوده و از اولین پرواز برادران رایت بیشتر است.
  4. میزان هوایی که یک بویینگ 767 از میان موتورهای خود عبور می دهد به اندازه ای است که بتواند در مدت 7 ثانیه یک بالن باد نماید.
  5. تایرهای فرود Boeing KC-135 شامل 8 چرخ اصلی و دو چرخ در دماغه آن می باشد. مواد به کار رفته در آن برای ساخت چرخ های 100 خودرو کافی می باشد.

حقایقی از هواپیما در مورد خلبانان

  1. جالب است بدانید که تعداد فضانوردان بیشتر از خلبانانی می باشد که با هواپیمای کونکورد پرواز نموده اند. کونکورد یک هواپیمای مسافربری توربوجت فوق العاده بود که بین سال های 1976 تا 2003 خدمت نموده و پس از آن از رده خارج شد. بسیاری از افراد این هواپیما را معجزه مهندسی می دانند.
  2. اولین زنی که در ایالات متحده توانست گواهی نامه پرواز را دریافت نماید هریت کویمبی (Harriet Quimby) در سال 1911 بود. او اولین زنی بود که در کانال آبی انگلستان پرواز نمود.
  3. امیلیا ارهارت (Amelia Earhart) اولین زنی بود که توانست به تنهایی بر روی اقیانوس اطلس پرواز کند. او همچنین به ایجاد بنیاد نود و نه (The Ninety-Nines) یاری نموده که سازمانی برای خلبانان زن بود. علاوه بر این ها او دستاوردهای بسیار دیگری را نیز به دست آورد.
  4. باند فرودگاه های تجاری به طور معمول بین 60 تا 120 سانتی متر ضخامت داشته که توسط لایه ای از آسفالت پوشانده شده است. محل پارک هواپیماها اغلب نازک تر بوده و ضخامت آن در حدود 45 سانتی متر از جنس بتن می باشد.

حقایقی از هواپیما در مورد بزرگترین ها و سریعترین ها

  1. هواپیماها معمولا در ارتفاع 35 هزار پا پرواز می نمایند. اگر زمین را به اندازه یک کره رومیزی در نظر بگیریم، ارتفاعی که هواپیماها پرواز می نمایند به اندازه 2 میلی متر از سطح آن خواهد بود.
  2. بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا ایرباس 380 می باشد. این هواپیما دارای چهار موتور بوده و اولین پرواز خود را در تاریخ 27 آوریل 2005 انجام داده است.
  3. سریعترین هواپیما در دنیا لاکهید SR-71 بلک برد (Lockheed SR-71 Blackbird) می باشد که می تواند با سرعت 2193 مایل در ساعت حرکت کند. این رکورد تقریبا 40 سال است که باقی مانده است.
  4. جالب است بدانید که با توجه به مکانیک هواپیما، نشستن در قسمت دم هواپیما باعث می گردد در هنگام وقوع حادثه 40 درصد احتمال بیشتری برای زنده ماندن وجود داشته باشد.

حقایقی از هواپیما در مورد آنچه بریتان جالب خواهد بود

  1. جت آنتونوف باربری (Antonov AN-225) بزرگترین هواپیمای ساخته شده در دنیا می باشد. این هواپیما از نوک دماغه تا دم تقریبا به اندازه یک زمین فوتبال می باشد. در اصل این هواپیما برای حمل فضاپیما ساخته شده بود.
  2. در حدود 95.7 درصد از کسانی که در سوانح هوایی حضور داشتند زنده مانده اند.
  3. مقدار سوختی که یک هواپیمای بویینگ 767 سری 400 با خود حمل می نماید به اندازه ای است که بتواند مخزن 1400 مینی ون را پر نماید.
  4. بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا که ایرباس 380 می باشد تقریبا از 4 میلیون قطعه ساخته شده است.
  5. خطوط سفید رنگی (contrails) که در آسمان پشت جت ها دیده می گردد بخار آب بوده و می تواند برای پیش بینی اب و هوا مورد استفاده قرار گیرد. اگر این خطوط نازک باشد نشانه رطوبت پایین و آب و هوای مناسب است. در صورتی که خطوط سفید ضخیم باشند می تواند نسانه ای از طوفان در پیش رو باشند.

حقایقی از هواپیما در مورد فرودگاه ها و مسافرین

  1. یک جت تجاری مسافربری به طور متوسط سرعتی بین 550 تا 580 مایل بر ساعت خواهد داشت.
  2. اوتو لیلینتال (Otto Lilienthal) که به پادشاه گلایدر معروف می باشد، نخستین گلایدر را اختراع نموده تا بتواند افراد را در فاصله های طولانی حمل و نقل نماید. برادران رایت می گویند که تحقیقات لیلینتال به عنوان الهام بخشی برای کارهای آن ها بوده است. شلوغ ترین فرودگاه برلین به نام او نامگذاری شده است.
  3. شلوغ ترین فرودگاه دنیا، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا بوده که در سال بیش از 96 میلیون مسافر از آن عبور می نمایند. فرودگاه بین المللی پکن با بیش از 86 میلیون مسافر در رتبه دوم قرار گرفته است. با این حال فرودگاه اوهارا شیکاگو دارای بیشترین میزان نشست و برخاست هواپیما می باشد.
  4. در ایالات متحده به طور روزانه حدود 2 میلیون مسافر با بیش از 30 هزار پرواز جا به جا می شوند.
  5. شرکت ایرباس در حال کار بر روی یک هواپیمای شیشه ای بوده تا مسافران بتوانند نمایی 360 درجه از محیط اطراف خود را ببینند.
  1. صنعت هوایی ایالات متحده سالانه درامدی معادل 170 میلیارد دلار دارد. این صنعت شامل 600 شرکت هواپیمایی بوده که 10 عدد از ان ها به تنهایی بیش از 75 درصد درامد این صنعت را تشکیل می دهند. از جمله این 10 شرکت می توان به خطوط هوایی آمریکن (American)، خطوط هوایی دلتا (Delta) و یونایتد کنتینانتال (United Continental) اشاره نمود.
  2. در سراسر دنیا صنعت هوانوردی درامدی معادل 640 میلیارد دلار دارد.
  3. هوای داخل کابین هواپیما بینی را خشک نموده و تغییرات فشار هوا باعث می گردد تا حدود یک شوم از جوانه های حس چشایی بی حس شوند. این یکی از دلایلی است که شرکت های هواپیمایی در غذاهای خود مقدار زیادی ادویه جات و نمک اضافه می نمایند. علاوه بر این آب گوجه فرنگی در آسمان طعم اسیدی کمتری خواهد داشت.

منبع: www.factretriever.com

منبع: الی گشت

به "حقایقی غیر منتظره و جالب در خصوص هواپیماها ، بخش اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی غیر منتظره و جالب در خصوص هواپیماها ، بخش اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید