حقایقی که از طولانی ترین پرواز جهان نمی دانستید (قسمت دوم)

به گزارش وبلاگ نفس، شرکت هواپیمایی کانتاس با انجام پرواز آزمایشی بدون توقف لندن - سیدنی که طولانی ترین پرواز جهان به شمار میرود، در کوشش است تا طی چند سال آینده این پروازها را به صورت متداول درآورد.

حقایقی که از طولانی ترین پرواز جهان نمی دانستید (قسمت دوم)

مطالعه قسمت اول

شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس در راستای پروژه طلوع (Project Sunrise) اقدام به انجام پروازهای آزمایشی بدون توقف در راستاهای نیویورک به سیدنی و لندن به سیدنی نموده است. جالب است بدانید که پرواز مستقیم تجاری لندن - سیدنی با 19 ساعت و 19 دقیقه پرواز به عنوان طولانی ترین پرواز جهان لقب گرفت و در طول این پرواز، گروهی از دانشمندان به آنالیز شرایط سلامتی کادر پرواز و مسافران پرداختند. آن ها توجه ویژه ای به تنظیم روشنایی و زمان سرو غذاها داشتند؛ چراکه طبق اعلام کانتاس، این موارد می تواند نقش مهمی در کاهش جت لگ ایفا نماید. با وبلاگ نفس همراه باشید تا حقایق بیشتری از طولانی ترین پرواز جهان را در اختیارتان قرار دهیم.

بی توجهی به نگرانی های زیست محیطی غیرممکن است

با نگاهی به ردیف های خالی جایگاه های اکونومی در پرواز QF7879، ناخودآگاه فکرها به سمت پدیده نو flight shaming می رود که هواداران آن از سفرهای هوایی اجتناب می نمایند؛ اما این همه ماجرا نیست و بحران های اقلیمی که روی کره زمین تأثیر داشته اند نیز در هر دو کشور مبدأ و مقصد این پرواز احساس می شدند. در کشور بریتانیا، همان بارندگی سنگینی که هنگام بلندشدن هواپیما در حال ایجاد سیل در فرودگاه هیترو بود، باعث بروز سیلاب های شدیدی در شمال این کشور شد؛ به طوری که کارشناسان گفتند این کشور با تشدید تغییرات اقلیمی، سیلاب های سهمگین تری را تجربه خواهد نمود.

زمانی که هواپیما در انتهای پرواز به سیدنی نزدیک می شد، دود ناشی از آتش سوزی در نزدیکی شهر دیده می شد، موضوعی که باز به تغییرات اقلیمی اشاره دارد. هرچند پروازهایی نظیر QF7879، آلودگی بیشتری را به اتمسفر می فرستند و با اینکه ادعا می شود تعدیل انتشار کربن این پرواز کانتاس، یک برنامه زیست محیطی پیشرو در صنعت به شمار میرود؛ اما نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که در حال حاضر هوانوردی بخشی از یک مشکل است و نه راه چاره.

همه می دانیم که سفرهای هوایی از بین نخواهد رفت و یک محرک مالی مهم در سراسر جهان به شمار می رود. علاوه بر این، صنعت هوانوردی بسیار بیشتر از سایر بخش ها، برای کاهش خسارت های ناشی از این صنعت کوشش می نماید؛ اما واقعاً معین نیست، چنین اقداماتی که با سوزاندن سوخت هوانوردی کمتر صورت می گیرد، به خاطر منفعت عمومی است یا نگرانی های واقعی زیست محیطی یا حاشیه سود افزوده.

همچنان در پی راهی برای درمان جت لگ هستیم

جت لگ بیش از نیم قرن با ما بوده است، هرچند ما همچنان راهی برای درمان آن پیدا ننموده ایم که یکی از بزرگ ترین معضل های سفرهای بین المللی به شمار میرود. درمان های جت لگ در شکل ها و مقدار های مختلفی هستند، از هدبندهای خاصی که چشم مسافر را غرق در نور آبی می نماید تا راهکارهای دارویی که گاهی اوقات اثرات جانبی ناخوشایندی دارند. در صورتی که یک روش ثابت شده، امتحان شده و مطمئن وجود داشته باشد که ساعت بدن را به سرعت به حالت اولیه برگرداند، همه مسافران از آن استفاده خواهند کرد.

همچنان بخش های مجهولی در علم جت لگ وجود دارد که باید به آن ها پرداخته شود، به همین علت دانشمندانی از مؤسسات دانشگاهی از جمله دانشگاه موناش ملبورن در پرواز QF7879 حضور داشتند. با وجودی که بعضی منتقدان، پروازهای پروژه طلوع شرکت کانتاس را به عنوان روشی برای جلب توجه عمومی و تبلیغات می دانند و از همین رو آن را رد نموده اند؛ اما همان طور که آلن جویس (Alan Joyce)، رئیس اجرایی گروه کانتاس نیز اشار نموده، از خلبانان این پرواز برای هفته ها آزمایش ادرار گرفته شده است و همین موضوع نشان می دهد که باید علت خوبی برای این اقدام وجود داشته باشد.

شرکت کانتاس امیدوار است، داده های این آزمایش ها مورد تأیید قانون گذاران قرار بگیرد و اجازه پروازهای بسیار طولانی را صادر نمایند؛ با این حال پژوهشگران معتقدند که یافته های آن ها می تواند به پیداکردن روش های نوی برای کاهش اثرات مضری که جت لگ روی مسافران دارد، یاری کند. تریسی سلتن (Tracey Sletten)، از پژوهشگران دانشگاه موناش در پرواز لندن به سیدنی، در این رابطه می گوید:

همه چیز به نورپردازی برمی شود. مدت زمانی از روز که شما در معرض نور قرار می گیرید و شدت نور می تواند بیشتر از هر عامل دیگری به بهبود جت لگ یاری کند.

کاهش تأثیرات منفی پرواز روی سلامتی امکان پذیر است

در پرواز QF7879 مسافران را ترغیب به شرکت در تمرینات ورزشی می کردند که یکی از تفریح های اصلی این پرواز 19 ساعته محسوب می شد. حرکات ورزشی و تمرینات کششی خنده دار در راهروهای هواپیما بسیار مجذوب کننده تر از نوترین اثر کوئنتین تارانتینو بود که از مانیتورهای پشت جایگاه نمایش داده شد.

پروفسور کورینه کایلائود (Corinne Caillaud) از مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی که راهنمایی ورزش های سبک وسط پرواز را برعهده داشت، معتقد است که این ورزش ها به مسافران یاری می نماید. او می گوید که تمرینات ورزشی نه تنها گردش خون را فعال می نماید، بلکه باعث کشش عضلات می شود و حالت خشک شدگی بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این، ایجاد تنوع در این تمرینات ورزشی در حین پرواز 19 ساعته به کاهش جت لگ یاری می نماید.

غذا نیز در حفظ سلامتی مسافران بی تأثیر نیست. سه وعده غذای پرواز لندن به سیدنی به گونه ای طراحی شده بود تا مسافران را ترغیب نمایند، در ابتدای سفر بخوابند و چند ساعت بعد آن ها را بیدار نمایند تا با این کار، طبق ساعت مقصد عمل نموده باشند. به عنوان مثال، شامِ غنی از کربوهیدرات مدت کوتاهی پس از بلندشدن هواپیما از روی باند سرو شد تا بدن مسافران بتواند اسیدآمینه ای موسوم به تریپتوفان را فراوری کند که به نوبه خود منجر به فراوری سروتونین و ملاتونین می شود ـ هورمون هایی که الگوی خواب را تنظیم می نمایند.

نیاز، اساس نوآوری در یک ایرلاین است

آلن جویس (Alan Joyce)، رئیس اجرایی گروه کانتاس با افتخار و غرور تأیید می نماید که این ایرلاین در خط مقدم نوآوری در پروازهای بسیار طولانی است. در واقع کانتاس با پروژه طلوعش، شرکت های ایرباس و بوئینگ را به چالش کشیده است تا برای تحقق این سفرهای تجاری، امکانات لازم را برای هواپیماهای خود فراهم نمایند؛ اما چرا این ایرلاین پیشگام پروازهای فوق طولانی شده است؟ جویس در پاسخ این سؤال می گوید:

استرالیا فاصله بسیار زیادی از سایر نقاط جهان دارد. ما پروازهای زیادی به راستاهای بسیار دور انجام می دهیم؛ نظیر پرت به لندن که 17 ساعت، سیدنی به دالاس 16 ساعت و سیدنی به سانتیاگو 14 ساعت طول می کشد. علاوه بر این، پروازهای مستقیم سیدنی به لندن را داریم که می تواند 21 ساعت باشد و پاریس، فرانکفورت، کیپ تاون و ریودوژانیرو نیز در راه هستند. ما می توانیم با یاری یک ناوگان قابل توجه، این پروازها را تجاری کنیم.

پرواز 19 ساعته، مزایای خودش را داشت

19 ساعت پرواز در داخل یک لوله فلزی در ارتفاع 12 هزار کیلومتری مطمئناً چیزی نیست که بسیاری از مسافران از آن به خوشی یاد نمایند، هرچند که این پرواز مزایای خودش را داشت. بدیهی است که برای مسافران پرواز QF7879، حضور در پروازی که رکورد طولانی ترین پرواز جهان را زد، مایه فخر و مباهات بود. علاوه بر این، در اتفاقی نادر مسافران شاهد دو طلوع خورشید در یک سفر بودند؛ اتفاقی که حتی اگر این پرواز به صورت متداول درآید، احتمالاً به وسیله کانتاس تکرار نخواهد شد؛ چراکه بعید به نظر می رسد برنامه زمان بندی این پرواز امکان تحقق این موضوع را به جز در رویدادهای خاص بدهد.

یکی دیگر از مزایای پرواز لندن به سیدنی، این بود که مسافران با یک برند نو هواپیما پرواز می کردند که تقریباً خالی بود و مسافران فضای بیشتری برای نشستن داشتند. در آینده مسافرانی که بلیط هواپیما اکونومی راستا لندن به سیدنی را خریداری می نمایند، احتمالاً چنین تجربه ای نخواهند داشت. تحمل فضای فشرده جایگاه های مقرون به صرفه تر مطمئناً برای مسافران سخت خواهد بود، هرچند که در این هواپیماها، فضای بیشتری برای پاها لحاظ شده است.

علاوه بر این، 20 ساعت وصل نبودن به اینترنت، فرصت کمیابی برای مسافران است تا ساعاتی را به دور از جهانی دیجیتال سپری نمایند. در صورتی که در آینده این پرواز به صورت متداول انجام شود، شاید شرکت هواپیمایی کانتاس هر نوع دسترسی به وای فای را در چارچوبی خارج از بودجه هزینه های شرکت، قیمت گذاری کند.

عنوان طولانی ترین پرواز جهان، فریب کاری است

پرواز QF7879 را چه به لحاظ مدت زمان و چه مسافت، طولانی ترین پرواز جهان لقب داده اند. هرچند همه با این موضوع موافق نیستند. این پرواز به وسیله یک هواپیمای مسافربری معمولی از یک ایرلاین تجاری انجام شد که طولانی ترین مسافت (17,800 کیلومتر) و طولانی ترین زمان پرواز (19 ساعت و 19 دقیقه) را به ثبت رساند. با این حال می توان گفت که این پرواز نامعتبر است؛؛ چراکه یک پرواز تجاری نبود و هیچ بلیطی فروخته نشد. به این ترتیب رکورد طولانی ترین پرواز جهان به پرواز SQ32 از ایرلاین سنگاپور می رسد که در راستا سنگاپور به نیویورک انجام شد.

از دیگر مدعیان طولانی ترین پرواز از نظر زمان و مسافت می توان به پرواز 22 ساعته بوئینگ 777 در سال 2005 اشاره نمود که از هنگ کنگ به لندن انجام شد و 21,601 کیلومتر را پیمود؛ اما این پرواز را نیز می توان از جمع مدعیان خط زد، چراکه تعمداً یک راستا اشتباهی را به دور جهان طی کرد که هیچ گاه برای هواپیماهای تجاری، عملیاتی نخواهد شد.

وجه اشتراک همه این پروازهای طولانی، لزوم داشتن استقامت بالا در کادر پرواز و تحمل و صبر از سوی مسافران بوده است. از آنجا که چنین پروازهایی در نهایت سودآور هستند، احتمالاً در آینده بیشتر شاهد آن ها خواهیم بود.

همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز وبلاگ نفس پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را مقرون به صرفه تر از همه جا تهیه کنید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "حقایقی که از طولانی ترین پرواز جهان نمی دانستید (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی که از طولانی ترین پرواز جهان نمی دانستید (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید