سهم ایران از اقتصاد سوریه؛تقریبا هیچ!، در سوریه فعالیت معدنی نداریم

به گزارش وبلاگ نفس مهدی عباسی، مسئول دفتر مالی ایران در حلب سوریه اسفند ماه سال گذشته در هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفته بود که سهم ایران از تجارت خارجی سوریه کمتر از 3 درصد است.

سهم ایران از اقتصاد سوریه؛تقریبا هیچ!، در سوریه فعالیت معدنی نداریم

این در حالی است که سوریه پس از جنگ احتیاج گسترده به بازسازی دارد و البته از ظرفیت فراوانی در بعضی بخشهای مالی مانند معادن برخوردار است.

با این وجود ایران نه تنها در بخش ساخت و ساز سوریه نتوانسته سهم در خور توجهی به دست آورد که برخلاف اخبار قبلی در بخش معادن هم دستاورد چندانی نداشته است.

کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه درباره فعالیت ایران در معادن سوریه به وبلاگ نفس گفت: سوریه دارای معادن غنی است که احتیاج به شناسایی و اکتشاف دارد اما ایران فعالیت معدنی در این کشور ندارد هر چند تفاهم نامه ای نیز با وزارت صمت برای گسترش فعالیت معدنی ایران در سوریه امضاء شده اما برای گسترش فعالیت ها در این زمینه احتیاج به یاری وزارت صمت است.

او می گوید: در حال حاضر بخش زیادی از فسفات سوریه توسط بخش خصوصی و سایر نهادهای ایرانی مستقر به وسیله ایران ترانزیت می گردد و این ماده معدنی به ایران وارد و از آنجا به چین و هند صادر می گردد اما دستاورد ایران در بخش معادن سوریه آنچنان قابل توجه نیست.

به گفته این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، سوریه همچنین دارای معادن غنی سنگ آهن است که هیچ مطالعه و کارشناسی پیرامون حجم، خلوص و ارزش معادن این کشور انجام نشده، این در حالی است که تحریم سوریه مانع جدی برای سرمایه گذاری سایر کشورها در معادن این کشور به شمار می آید.

همچنین محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران هم درباره این موضوع به وبلاگ نفس گفت: ایران به طور رسمی در معادن سوریه فعالیتی ندارد.

او شرح داد: ایران کارخانه سیمان در سوریه دارد و احتمالا بخش معدن نیز در کنار این کارخانه فعال است اما به طور رسمی در بخش معدن فعالیتی در سوریه نداریم.

اواسط سال 98 بخش خصوصی در کوشش برای فعالیت های تجاری، معدنی ، نفتی و پتروشیمی هیاتی تجاری به سوریه اعزام کرد و مرکز تجارت ایرانیان در دمشق نیز فعال شد اما گویا این اقدامات به نتیجه در خور توجهی نرسیده است و در حال حاضر چین و روسیه در ساخت و ساز و معادن این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی دارند.

منبع: تجارت نیوز

به "سهم ایران از اقتصاد سوریه؛تقریبا هیچ!، در سوریه فعالیت معدنی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ایران از اقتصاد سوریه؛تقریبا هیچ!، در سوریه فعالیت معدنی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید