قله ای برای زیارت

به گزارش وبلاگ نفس، چین خوردگی های نامنظم کوه های هزار دره کلاله، رازآلودند. بهار، دامن پرچین سبزی بر تن تپه ها نموده و آنها هنوز اسرارآمیزند. کوه گوگجه داغ یا به زبان محلی ها قدرت، این رازها را روی خود نگه داشته است. کوهی که بر قله اش، مقبره خالد نبی (ع) قرار گرفته است و چوپان عطا و بابا عالم پایین دست مقبره پیامبر خوابیده اند. دور و برشان را هم سنگ های عجیب که نشانه های قبرهای تاریخی اند، احاطه نموده اند. گورستان خالد نبی (ع)، با آن سنگ های

قله ای برای زیارت

قله ای برای زیارت

نویسنده: کریم شادفر

زیارتگاه خالد نبی (ع) در کوه های کلاله استان گلستان، بهار در اوج زیبایی است

چین خوردگی های نامنظم کوه های هزار دره کلاله، رازآلودند. بهار، دامن پرچین سبزی بر تن تپه ها نموده و آنها هنوز اسرارآمیزند. کوه گوگجه داغ یا به زبان محلی ها قدرت، این رازها را روی خود نگه داشته است. کوهی که بر قله اش، مقبره خالد نبی (ع) واقع شده است و چوپان عطا و بابا عالم پایین دست مقبره پیامبر خوابیده اند. دور و برشان را هم سنگ های عجیب که نشانه های قبرهای تاریخی اند، احاطه نموده اند. گورستان خالد نبی (ع)، با آن سنگ های بزرگ و بی نام و نشان، حکایت های ناگفته زیادی در دلش دارد. مقبره خالد نبی (ع) از هزار و 500 سال پیش و گورستان عجیب و غریبش احتمالاً از 800 سال پیش، نام گوگجه داغ را معروف تر از کوه های دیگر آن منطقه نموده اند، آن قدر که برای دیدنش هر سال هزاران نفر راه پرفراز و نشیب و سرشار از زیبایی های طبیعی کوه را پیاده می گیرند و بالا می آیند تا هم قبر پیامبرشان را زیارت نمایند و هم کمی در اسرار گورستانش بیندیشند.

نسب نامه

پیامبر اهل سفر

خالد نبی (ع) را به نام خالد غیث فرزند سنان می شناسند که حدود 500 سال بعد از نبوت حضرت عیسی (ع) به نبوت رسید. او در یمن مبعوث شد و همیشه سفر می کرد تا اینکه در سرزمین فعلی وفات یافت. به گفته هیأت امنای این امامزاده، خالد نبی (ع) نسلش به حضرت اسماعیل می رسد و 82 سال قبل از ظهور پیامبر اسلام (ص) فوت نموده اند.

چطور برسیم؟

زیارتگاهی نزدیک آسمان

از شهرستان کلاله بیشتر از یک ساعت تا رسیدن به کوه قدرت و مقبره پیامبر فاصله است

کوه قدرت و مقبره خالد نبی (ع)، در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق و شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کَلاله و 6 کیلومتری روستای گِچی سو از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است. برای رفتن به آنجا، پیش از هر چیز باید تا گرگان بروید؛ با وسیله شخصی، هواپیما، قطار یا اتوبوس از آنجا باید به شهر کلاله و بعد به سمت مراوه تپه راهتان را کج کنید. در کیلومتر 80 کلاله- مراوه تپه به فرعی سمت چپ که تابلوی روستای تَمرقره گوزی را دارد بپیچید و به سمت غرب برانید. بعد از کمی رانندگی، کوه های هزار دره ترکمن صحرا با منظره ها شگفت خود توجه تان را جلب می نماید. بر بلندای بلندترین کوه هزاردره، مقبره خالد نبی (ع) و قبرستان سنگی آرمیده است. حدود 500 کیلومتر قبل از مقبره خالد نبی (ع) پارکینگ بزرگی وجود دارد که می توانید خودروی خود را آنجا پارک کنید و بقیه جهت را پیاده بروید.

چه می بینیم؟

زیارت در دل طبیعت

مقبره خالد نبی (ع) و گورستان همسایه آن حدود 700 متر ارتفاع دارد و همین موقعیت جغرافیایی به شما یاری می نماید که تمام منطقه را زیرپای خودتان ببینید

مقبره خالد نبی(ع):

مقبره او اکنون زیارتگاه بسیاری از اهالی ترکمن منطقه و گردشگرانی است که به آنجا سفر نموده اند. این مقبره یک ساختمان مربع ساده با یک گنبد سبز، ساخته دوران معاصر است و کتبیه ای هم در درونش موجود نیست.

مقبره عالم بابا و چوپان عطا:

نزدیک مقبره خالد نبی (ع) و کمی پایین تر از آن، 2 بقعه دیگر و البته کمی کوچک تر از بقعه اصلی قرار دارند؛ مردم محلی معتقدند اولی متعلق به عالِم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) و دیگری متعلق به چوپان عطا چوپان گوسفندان او بوده و هر دو از مقربین بوده اند. دره پایین دست گوگجه داغ، پنج شیر نام دارد که چشمه معروف به خضر دندان در بهار در آن می جوشد و بازدید از آن هم خالی از لطف نیست.

گورستان خالد نبی (ع):

در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و چسبیده به آن، روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی، گورستان بزرگ و رازآلود خالد نبی (ع) را با بیش از 600 سنگ تراشیده ایستاده پیدا خواهید کرد. این گورستان یکی از قدیمی ترین گورستان های ایران است. این سنگ ها که ارتفاعشان به 2 متر هم می رسد به شکل استوانه، پروانه و کله و شاخ قوچ دیده می شوند. هنوز اطلاعات و دانش زیادی از کم و کیف داستان این قبرستان در دست نیست.منبع: نشریه سرزمین من شماره 31منبع: راسخون

به "قله ای برای زیارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله ای برای زیارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید