مشاور جدید امنیت ملی ترامپ چه نگاهی نسبت به ایران دارد؟ ، عرب نیوز: این ژنرال مشهور ارتش امریکا کمتر از جان بولتونِ جنجالی نیست

به گزارش وبلاگ نفس، سرویس بین الملل انتخاب؛ عرب نیوز نوشت: اگر مایکل فلین مشاور سابقه امنیت ملی ترامپ به خاطر تماس تلفنی اش را روسیه برکنار شده بود، بنابراین مسکو با حضور مک مستر به جای او، دلش برای فلین تنگ خواهد شد. مک مستر به طور بنیادیندیدگاهش با فلین متفاوت است.

مشاور جدید امنیت ملی ترامپ چه نگاهی نسبت به ایران دارد؟ ، عرب نیوز: این ژنرال مشهور ارتش امریکا کمتر از جان بولتونِ جنجالی نیست

به گزارش انتخاب؛ برخلاف فلین، مک مستر 54 ساله در باره رفتارهایروسیه در اروپا و خاورمیانه نگاه محتاطانه ای دارد. او در خصوص نقش ایران در منطقه نیز بااحتیاط عمل میکند اما از نظر ایدئولوژیک مانند سلف خود فکر نمی نماید. مک مستر درحلقه نظامی ها به تفکرات استراتژیک و هوشمندش معروف است. او در تاکتیک های ضد شورشاش در آمریکا هوشمندانه رفتار میکند و همین ویژگی می تواند در استراتژی هایش علیهداعش قابل ملاحظه تر باشد.

زمانی که خبر انتصاب مک مستر از سوی ترامپ اعلامش،د در باره او میگفتند که او در تمام ارتش از عزت و احترام ویژه ای برخوردار است وهمه به او افتخار می نمایند.

به گفته توبیاس اشنایدر تحلیل گر دفاعی دروانشگتن دی سی، درون ارتش، مک مستر یکی از معدود ژنرال هایی است که بهاندازه جیمز متیس وزیر دفاع کنونی قابل احترام است.

مک مستر هم در جنگ خلیج فارس حضور داشته، هم در عراق و هم در افغانستان. در طول دوران حضور مک مستر در میدان، او به نقاد بودنش معروف بوده است که همیشه عملکرد رهبران نظامی آمریکا را در جنگویتنام نقد می نموده است و برنامه های پسا جنگ بوشدر عراق را به طور دقیق موشکافی میکرد.

کتاب قصور در انجام وظیفه مطالعه دقیقی دربارهشکست در روابط نظامیان و غیرنظامیان در جنگ ویتنام است و یکی از کتب اصلی در خصوصسیاست امنیتی است که توسط مک مستر نوشته شده است.

اشنایدر به عرب نیوز گفته سوالات او درباره جنگ هایویتنام و عراق طوری بود که به نظر میرسید او ترامپ را نیز به چالش بکشد.

او بحث اصلی کتاب مک مستر را سوال دربارهچگونگی شکست کارشناسان و مشاوران امنیت ملی و نظامی در توصیه های مناسب و به چالشکشیدن رییس جمهور و تیم آن می داند.

از لحاظ سیاسی مک مستر در روینمودها و تفکراتاستراتژیکش ضد فلین است. او به کار تیمی معروف است. او شبیه به فلین که دائما درحال مقابله با دیگران بود و هم از آژانس اطلاعات دفاعی در سال 2014 و هم از کاخسفید در سال 2017 اخراج شد نیست. اعضای تیم ترامپ میتوانند به مک مستر یاری نمایند.

اشنایدر می افزاید: برخلاف فلین که روابط نزدیکی با روسیه داشت؛ مک مستر کسی است که نسبت به روسیه هشیار و محتاط است. اونسبت به دسیسه های روسیه در اکراین هشیار است. او یک زمان در اکراین مامور بودهاست و در آن موقع وظیفه داشته که استراتژی هایی علیه نیروهای روسیهدر شرق اروپا ترتیب دهد.

مک مستر در ماه مارچ سال گذشته در مقاله ای کهدر وال استریت ژورنال نوشته بود بر منزوی کردن روسیه، ایران و چین تاکید نموده واین استراتژی را بخشی از وافعیت های ژئوپلتیک علیه منافع آمریکا خوانده بود.

او نسبت به رقبای آنریکا از اروپا تا خاورمیانهو تا شرق آسیا محتاط است و با استفاده ازارتش های نیابتی و نیروهای غیر متعارف سعی دارد که نظم سیاسی پسا جنگ جهانی دوم رامدیریت کند.

مک مستر اقدامات روسیه ، ایران و چین را آزمونیبرای توانایی دفاع آمریکا از منافع خودش و متحدانش می داند و تاکید دارد که الحاقکریمه به روسیه و حمله روسیه به اکراین و حضور چین در جنوب دریای چینو حمایت های ایران از شبه نظامیان در سراسر خاورمیانه از جملهاین آزمون هاست.

این دیدگاه ها مک مستر را از دیدگاه های فلیندرباره روسیه به عنوان یک متحد بالقوه در مبارزه علیه داعش و از ایده های ترامپدرمورد حمله به کریمه نیز جدا می نماید.

عرب نیوز در ادامه آورده است: اینها مک مستر را یک مهره نزدیک به متیس و مایکپنس در مقابله را رفتار های روسیه و حمایت از ناتو خواهد نمود. در خصوص ایران مکمستر احتمالا استراتژیک تر عمل خواهد نمود وتمرکزش را بر عراق و سوریه و یمن و کوشش برای جلوگیری از درگیری های نیابتی در این تواحی قرار خواهد داد.

با اینکه مک مستر کسی نبود که ترامپ واقعا برایاین سمت قبول داشته باشد او به نظر کمتز از جان بولتونِ جنجالی نیست.

انتصاب مک مستر نشانه خروج از رویکرد هایکوتاه و حنجالی فلین در کاخ سفید است.خیلی زود است که نتیجه گیری کنیم اما اگر این ژنرال جدید از نفوذ و اهرم کافی درونکاخ سفید برخوردار باشد میتواند به دوپارگی ها و به نوبه خود به اختلالات عملیاتیو چشم انداز های ایدئولوژیک فلین انتها دهند

منبع: انتخاب

به "مشاور جدید امنیت ملی ترامپ چه نگاهی نسبت به ایران دارد؟ ، عرب نیوز: این ژنرال مشهور ارتش امریکا کمتر از جان بولتونِ جنجالی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاور جدید امنیت ملی ترامپ چه نگاهی نسبت به ایران دارد؟ ، عرب نیوز: این ژنرال مشهور ارتش امریکا کمتر از جان بولتونِ جنجالی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید