هواپیماها به اینترنت ماهواره ای استارلینک مجهز می شوند

به گزارش وبلاگ نفس، پیوست: شبکه اینترنت ماهواره ایلان ماسک در حال رقابت با شرکت OneWeb است تاسریع تر وای فای را اختیار شرکت های هواپیمایی قرار دهد. نماینده پروژه استارلینک در یک کنفرانس خاطرنشان کرد، تیم مسئول شبکه اینترنت استارلینک در شرکت اسپیس ایکس در حال صحبت با چندین شرکت هواپیمایی است تا اینترنت خود را به هواپیماهای آنها بتاباند. توسعه استارلینک از خانه های روستایی به داخل خطوط هواپیمایی یک اقدام قابل پیشبینی برای شرکت فضایی ایلان ماسک است.

هواپیماها به اینترنت ماهواره ای استارلینک مجهز می شوند

به گزارش ورج، جانتان هافلر، نماینده استارلینک و فروش تجاری آن، طی کنفرانسی گفت: ما در حال صحبت با خطوط هوایی هستیم. محصول هواپیمایی ما در حال توسعه است.تا همین حالا هم یک سری شبیه سازی ها انجام داده ایم و قصد داریم محصول خود را برای استفاده در صنعت هواپیمایی در آینده ای نزدیک آماده کنیم.

اسپیس ایکس از سال 2018 تا به امروز حدود 1800 ماهواره از حدود 4400 ماهواره ای که برای پوشش بین المللی اینترنت احتیاج دارد را پرتاب نموده و هدف اصلی آن خانه های روستایی و مکان هایی است که اینترنت فیبری درآنجا در دسترس نیست. این شرکت در مرحله آزمایشی اینترنتی است که می گوید Mbps 100 سرعت دانلود و Mbps 20 آپلود خواهد داشت و تا کنون این خدمات هزاران کاربر را جذب نموده است. بیشتر کاربران در نسخه آزمایشی برای این اینترنت 99 دلار در ماه پرداخت نموده و یک دیش و روتر وایفای این شرکت که 499 دلار قیمت دارد.

اسپیس ایکس سال گذشته طرح اینترنت خود را با پنج جت Gulfstream آزمایش کرد و در ماه مارس، این شرکت برای تاییدیه FCC برای استفاده از پایگاه های زمینی استارلینک در حال حرکت درخواست مجوز کرد، این مجوز شامل هر وسیله دریافت نماینده سیگنالی از جمله خودرو، کامیون، هواپیما و غیره است. ماسک در آن موقع در توییتی نوشت: ما تسلا را به استارلینک متصل نمی کنیم، زیرا درگاه ما بیش از حد عظیم است. این طرح برای هواپیما، کشتی، کامیون های عظیم و RVها است. این شرکت در اقدام دیگری از FCC اجازه آزمایش یک آنتن مربع شکل را درخواست کرد، شکلی که معمولا برای آنتن هواپیما استفاده می گردد.

هافلر می گوید که طراحی آنتن هواپیمایی اسپیس ایکس بسیار به تکنولوژی درگاه های ساده شبیه خواهد بود اما مسلما برای اتصال هواپیمایی تقویت می گردد. سخت افزار هواپیمایی نیز همچون آنتن معمولی این شرکت توسط اسپیس ایکس طراحی و ساخته می گردد.

برای اینکه استارلینک بتواند در قسمت های دور افتاده اقیانوس نیز به هواپیما ها اینترنت برساند به اتصالات میان ماهواره ای احتیاج است-قابلیتی که به وسیله آن ماهواره ها با استفاده از اتصالات لیزری و بدون ارسال سیگنال با هم صحبت می نمایند. هافلر می گوید: نسل بعدی ماهواره های ما که هنوز در حال ساخت است، اتصال میان ماهواره ای خواهد داشت.

رقابت بین شبکه استارلینک ماسک و صنعت در راه رشد ارائه دهندگان اینترنت از مدار زمین تنگاتنگ است. رقبای این شرکت را غول هایی مثل آمازون جف بزوس تشکیل می دهند که البته این شرکت هنوز هیچکدام از 3 هزار ماهواره خود را به مدار نفرستاده و شرکت OneWeb انگلستان 182 ماهواره از 640 ماهواره برنامه ریزی شده خود را پرتاب نموده است. تمامی این ماهواره ها در مدار پایینی زمین، یعنی محدوده ای پایین تر از مدار ماهواره های عظیمی است که در حال حاضر اینترنت خدمات اینترنت را در اختیار هواپیما های تجاری قرار می دهند.

شرکت های آمریکایی که در حال حاضر اینترنت در حال پرواز ارائه می دهند Intelsat و ViaSat هستند که شبکه ای از ماهواره ها را در مدار اصلی زمین دارند. VisaSat به تازگی از برنامه های خود برای استفاده از شبکه ماهواره ای نسل جدید برای پرواز های دلتا خبر داده است. این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال برنامه ریزی یک شبکه متشکل از 300 ماهواره در مدار پایینی است و همچنین یک شبکه جدید در مدار اصلی زمین که ابتدای سال آینده راه اندازی می گردد. این شرکت در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای اسپیس ایکس محسوب می گردد و تهدید نموده است که به دلیل عدم آنالیز محیط زیستی روی استارلینک از کمیسیون ارتباطات فدرال شکایت می نماید.

اسپیس ایکس اطمینان دارد که برای یک رقابت طولانی مدت آماده است. هافلر می گوید: روی هم رفته مسافران و مشتریان تجربه عالی می خواهند که سیستم های مدار اصلی قادر به ارائه آن نیستند. درنتیجه شرکت های هواپیمایی باید به این احتیاج پاسخ دهند یا به سیستمی عادت نمایند که تقاضای مشتریان را پاسخ نمی دهد.

OneWeb که سال گذشته توسط دولت انگلستان و بهارتی گلوبال (Bharti Global) غول تلکام هندی از ورشکستگی نجات یافت نیز خدمات اینترنت هواپیمایی را هدف گرفته و علنا در این باره صحبت نموده است. بن گریفن، نماینده خدمات متحرک شرکت OneWeb، در پاسخ به این سوال که مشتریان چه زمانی می توانند انتظار اینترنت در حال پرواز را از شبکه های ماهواره ای مدار پایین داشته باشند گفت: اواسط سال آینده یا شاید زودتر. هواپیمایی ها می خواهند ابتدا خدمات و سخت افزاری کارآمد را ببینند.

گریفین در ادامه صحبت های خود گفت: ما مدت ها است که در حال صحبت با شرکت های هواپیمایی هستیم اما هنوز تمایلی وجود ندارد. هافلر از اسپیس ایکس نیز در پاسخ به این سوال در ادامه اظهارات گریفین گفت: آنچه بن گفت درست است. مردم می خواهند سخت افزار ببینند، آنها می خواهند منظومه ماهواره ای را ببینند و ما با قدرت و سرعت حدبیشتری در حال حرکت هستیم. چه زمانی خبر اعلام می گردد؟ معین نیست. نمی دانیم. امیدواریم خیلی.

پیوست: شبکه اینترنت ماهواره ایلان ماسک در حال رقابت با شرکت OneWeb است تاسریع تر وای فای را اختیار شرکت های هواپیمایی قرار دهد. نماینده پروژه استارلینک در یک کنفرانس اعلام نمود، تیم مسئول شبکه اینترنت استارلینک در شرکت اسپیس ایکس در حال صحبت با چندین شرکت هواپیمایی است تا اینترنت خود را به هواپیماهای آنها بتاباند. توسعه استارلینک از خانه های روستایی به داخل خطوط هواپیمایی یک اقدام قابل پیشبینی برای شرکت فضایی ایلان ماسک است.

به گزارش ورج، جانتان هافلر، نماینده استارلینک و فروش تجاری آن، طی کنفرانسی گفت: ما در حال صحبت با خطوط هوایی هستیم. محصول هواپیمایی ما در حال توسعه است.تا همین حالا هم یک سری شبیه سازی ها انجام داده ایم و قصد داریم محصول خود را برای استفاده در صنعت هواپیمایی در آینده ای نزدیک آماده کنیم.

اسپیس ایکس از سال 2018 تا به امروز حدود 1800 ماهواره از حدود 4400 ماهواره ای که برای پوشش بین المللی اینترنت احتیاج دارد را پرتاب نموده و هدف اصلی آن خانه های روستایی و مکان هایی است که اینترنت فیبری درآنجا در دسترس نیست. این شرکت در مرحله آزمایشی اینترنتی است که می گوید Mbps 100 سرعت دانلود و Mbps 20 آپلود خواهد داشت و تا کنون این خدمات هزاران کاربر را جذب نموده است. بیشتر کاربران در نسخه آزمایشی برای این اینترنت 99 دلار در ماه پرداخت نموده و یک دیش و روتر وایفای این شرکت که 499 دلار قیمت دارد.

اسپیس ایکس سال گذشته طرح اینترنت خود را با پنج جت Gulfstream آزمایش کرد و در ماه مارس، این شرکت برای تاییدیه FCC برای استفاده از پایگاه های زمینی استارلینک در حال حرکت درخواست مجوز کرد، این مجوز شامل هر وسیله دریافت نماینده سیگنالی از جمله خودرو، کامیون، هواپیما و غیره است. ماسک در آن موقع در توییتی نوشت: ما تسلا را به استارلینک متصل نمی کنیم، زیرا درگاه ما بیش از حد عظیم است. این طرح برای هواپیما، کشتی، کامیون های عظیم و RVها است. این شرکت در اقدام دیگری از FCC اجازه آزمایش یک آنتن مربع شکل را درخواست کرد، شکلی که معمولا برای آنتن هواپیما استفاده می گردد.

هافلر می گوید که طراحی آنتن هواپیمایی اسپیس ایکس بسیار به تکنولوژی درگاه های ساده شبیه خواهد بود اما مسلما برای اتصال هواپیمایی تقویت می گردد. سخت افزار هواپیمایی نیز همچون آنتن معمولی این شرکت توسط اسپیس ایکس طراحی و ساخته می گردد.

برای اینکه استارلینک بتواند در قسمت های دور افتاده اقیانوس نیز به هواپیما ها اینترنت برساند به اتصالات میان ماهواره ای احتیاج است-قابلیتی که به وسیله آن ماهواره ها با استفاده از اتصالات لیزری و بدون ارسال سیگنال با هم صحبت می نمایند. هافلر می گوید: نسل بعدی ماهواره های ما که هنوز در حال ساخت است، اتصال میان ماهواره ای خواهد داشت.

رقابت بین شبکه استارلینک ماسک و صنعت در راه رشد ارائه دهندگان اینترنت از مدار زمین تنگاتنگ است. رقبای این شرکت را غول هایی مثل آمازون جف بزوس تشکیل می دهند که البته این شرکت هنوز هیچکدام از 3 هزار ماهواره خود را به مدار نفرستاده و شرکت OneWeb انگلستان 182 ماهواره از 640 ماهواره برنامه ریزی شده خود را پرتاب نموده است. تمامی این ماهواره ها در مدار پایینی زمین، یعنی محدوده ای پایین تر از مدار ماهواره های عظیمی است که در حال حاضر اینترنت خدمات اینترنت را در اختیار هواپیما های تجاری قرار می دهند.

شرکت های آمریکایی که در حال حاضر اینترنت در حال پرواز ارائه می دهند Intelsat و ViaSat هستند که شبکه ای از ماهواره ها را در مدار اصلی زمین دارند. VisaSat به تازگی از برنامه های خود برای استفاده از شبکه ماهواره ای نسل جدید برای پرواز های دلتا خبر داده است. این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال برنامه ریزی یک شبکه متشکل از 300 ماهواره در مدار پایینی است و همچنین یک شبکه جدید در مدار اصلی زمین که ابتدای سال آینده راه اندازی می گردد. این شرکت در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای اسپیس ایکس محسوب می گردد و تهدید نموده است که به دلیل عدم آنالیز محیط زیستی روی استارلینک از کمیسیون ارتباطات فدرال شکایت می نماید.

اسپیس ایکس اطمینان دارد که برای یک رقابت طولانی مدت آماده است. هافلر می گوید: روی هم رفته مسافران و مشتریان تجربه عالی می خواهند که سیستم های مدار اصلی قادر به ارائه آن نیستند. درنتیجه شرکت های هواپیمایی باید به این احتیاج پاسخ دهند یا به سیستمی عادت نمایند که تقاضای مشتریان را پاسخ نمی دهد.

OneWeb که سال گذشته توسط دولت انگلستان و بهارتی گلوبال (Bharti Global) غول تلکام هندی از ورشکستگی نجات یافت نیز خدمات اینترنت هواپیمایی را هدف گرفته و علنا در این باره صحبت نموده است. بن گریفن، نماینده خدمات متحرک شرکت OneWeb، در پاسخ به این سوال که مشتریان چه زمانی می توانند انتظار اینترنت در حال پرواز را از شبکه های ماهواره ای مدار پایین داشته باشند گفت: اواسط سال آینده یا شاید زودتر. هواپیمایی ها می خواهند ابتدا خدمات و سخت افزاری کارآمد را ببینند.

گریفین در ادامه صحبت های خود گفت: ما مدت ها است که در حال صحبت با شرکت های هواپیمایی هستیم اما هنوز تمایلی وجود ندارد. هافلر از اسپیس ایکس نیز در پاسخ به این سوال در ادامه اظهارات گریفین گفت: آنچه بن گفت درست است. مردم می خواهند سخت افزار ببینند، آنها می خواهند منظومه ماهواره ای را ببینند و ما با قدرت و سرعت حدبیشتری در حال حرکت هستیم. چه زمانی خبر اعلام می گردد؟ معین نیست. نمی دانیم. امیدواریم خیلی.

منبع: انتخاب

به "هواپیماها به اینترنت ماهواره ای استارلینک مجهز می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیماها به اینترنت ماهواره ای استارلینک مجهز می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید