چرا واردکنندگان خودرو تعهدات شان را کاهش داده اند؟

به گزارش وبلاگ نفس، اخیرا بحثی در بین مالکان خودروهای خارجی فراگیر شده که از فشار واردکنندگان برای کاهش میزان تعهدات این شرکت ها خبر می دهد. از کاهش کیلومتر تعویض روغن و قطعات مصرفی تا سرویس های دوره ای. واقعا چه خبر است؟ همه چیز از تماس یکی از مالکان خودروهای میتسوبیشی با ما آغاز شد که از کاهش تعهدات شرکت آرین موتور گلایه کرد. این فرد که سال گذشته یک دستگاه میتسوبیشی ASX نیوفیس را خریداری کرده جزئیات جالبی از کاهش سطح سرویس های دوره ای از 7500 کیلومتر به 5000 کیلومتر بازگو کرد. عددی که حالا دیگر مختص محصولات میتسوبیشی نیست و خودروهای مختلفی از برندهای رنو، کیا، هیوندای و چند مدل از محصولات تویوتا را شامل می شود و داد مشتریان را درآورده چراکه در هر بار سرویس دوره ای هزینه ای بالغ بر پنج میلیون تومان از مالک خودرو دریافت می شود.

چرا واردکنندگان خودرو تعهدات شان را کاهش داده اند؟

هزینه ای که بابت سرویس دوره ای گیربکس، موتور، لنت های ترمز و مواردی از این دست دریافت شده و با توجه به کاهش کیلومتر از 7500 به 5000، از این پس فشار بیشتری را به مشتریان وارد می کند. برای فهم چند و چون این موضوع، ما در یک گزارش جامع به بررسی ابعاد مختلف این قضیه از نگاه سه کارشناس پرداخت و از نماینده رسمی محصولات میتسوبیشی در ایران هم دلیل این اتفاق را جویا شد. در چهار قسمت این گزارش را بخوانید.

1. آرین موتور که نماینده میتسوبیشی است، در پاسخ به خبرنگار ما نگرانی از کاهش سطح کارکرد قطعات مهمی نظیر موتور، گیربکس و سیستم فرمان و ترمز را دلیل کاهش در میزان کیلومتر سرویس های دوره ای این برند گفت. بخش روابط عمومی این شرکت چنین تصمیمی را در پاسخ به نیاز مالکان میتسوبیشی ارزیابی کرد و گفت با این تصمیم میزان خواب خودروها در نمایندگی های میتسوبیشی کاهش یافته و سلامت خودرو بهتر از قبل تضمین می شود. همچنین بروز تحریم و تاثیر آن افت بر کیفیت روغن و بنزین در کنار هوای آلوده کلانشهرها از جمله دلایل دیگر چنین تصمیمی ارزیابی شده است. در واقع نماینده میتسوبیشی در ایران این تصمیم را با هدف کاهش بازه بازرسی خودرو و پرهیز از خرابی و تعمیر خودروها دانست.

2. اما یکی از کارشناسان صنعت خودرو که در زمینه مهندسی خودرو صاحب نظر است و در بخش تولید کشور فعالیت دارد، این ادعای واردکننده را تنها بهانه ای برای افزایش درآمد شرکت در عصر ممنوعیت واردات دانست. این فعال صنعت خودرو عقیده دارد چنین تصمیمی آن هم در این مقطع دلیلی جز افزایش درآمدزایی از محل فروش خدمات ندارد چرا که کاهش 2500 کیلومتری سرویس دوره ای نمی تواند تاثیر چندانی بر کیفیت خودرو داشته باشد. چیزی که البته پس از پرسش ما، از ناحیه واردکننده رسمی میتسوبیشی در ایران تکذیب شد.

3. اما فربد زاوه کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو با اشاره به زوایای پنهان این موضوع به ما گفت : ممکن است واردکننده به صلاحدید شرکت مادر این تصمیم را گرفته باشد. شاید هم چون دسترسی به قطعات به دلیل قطع همکاری شرکت مادر سخت شده، واردکننده قصد دارد دردسرهای خود در بخش هزینه های خدمات پس از فروش را با افزایش بازرسی محصولات کاهش دهند. البته تصور نمی کنم آنچه به عنوان دلایل این تصمیم عنوان شده چندان محلی از اعراب داشته باشد چرا که نه موتورهای میتسوبیشی از تکنولوژی های روز بهره برده اند و نه هوای کشور مثل چند سال قبل بی کیفیت و آلوده است. معمولا تاثیر بنزین با اوکتان پایین یا روغن های نه چندان مرغوب روی موتور محصولات وارداتی بیشتر در خودروهایی دیده می شود که با یکی از سه نوع موتور یعنی دمابالا، توربو یا تزریق مستقیم به خریداران تحویل شوند. وضعیتی که برای این موتورها از ناحیه مصرف بنزین با اوکتان پایین و روغن کم کیفیت ایجاد می شود به ناتینگ مشهور است و با افزایش دمای موتور، حتی گاها به آسیب جدی پیشرانه یا سوختن پیستون و شاتون یا مسائلی از این دست منجر می شود. از این رو شاید این اقدام احتیاط آمیز به این منظور گرفته شده باشد منتها فکر نمی کنم پیشرانه محصولات میتسوبیشی همچون موتور محصولات فولکس یا ب.ام.و در جرگه سه نوع موتوری که بالاتر نوع آنها را خاطرنشان کردم، قرار گیرد.

4. اما علیرضا مهرآیین کارشناس فنی خودرو با یادآوری برخی موارد به خریداران محصولات وارداتی، به ما گفت : باید بخشی از این نگرانی را به حق دانست. از آنجا که بازار ایران در جرگه بازارهایی است که در آن خودرو به سه دلیل آلودگی هوا، کیفیت پایین سوخت و تعدد حرکت و توقف یا STOP & GO موتور پیوسته تحت فشار است، بعید نیست به همین دلیل واردکننده تصمیم به افزایش میزان بازرسی و کاهش کیلومتر سرویس دوره ای کرده باشد. چنین مواردی قبلا برای محصولات ب.ام.و هم رخ داد و در بازار ایران چنین روندی شایع است و نباید چون مثلا کیلومتر سرویس های دوره ای میتسوبیشی در جهان 7500 یا 10 هزار است، در ایران هم به این شیوه اجرا شود. با یک مثال این مورد را می توان دقیق تر بازگو کرد. از سال 2016 ب.ام.و تعویض روغن گیربکس را برای محصولات مختلف ممنوع کرده چرا که نوع تکنولوژی و روغن به کاررفته در محفظه گیربکس سازگاری دارند. در ایران اما اخیرا مشاهده شده محصولات ب.ام.و در کارکردهای 80 تا 120 هزار دچار نقص گیربکس می شوند. دلیل این موضوع پس از بررسی مهندسان واردکننده و نمایندگان ب.ام.و، آب و هوای خاص ایران، آلودگی هوا و شرایط ترافیک اعلام شد که در نتیجه روغن گیربکس محصولات این برند برخلاف رویه جهانی اخیرا تعویض می شود تا امکان آسیب به این قطعه حساس که گاها تا 30 میلیون تومان خسارت به بار می آورد، از بین برود.

منبع: دیوار

به "چرا واردکنندگان خودرو تعهدات شان را کاهش داده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا واردکنندگان خودرو تعهدات شان را کاهش داده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید