مقایسه هزینه نگهداری رانا و پژو پارس؛ کدام مقرون به صرفه تر است؟

به گزارش وبلاگ نفس، خبرنگاران- پژو پارس و رانا دو محصول داخلی ایران خودرو حدود 270 میلیون تومان قیمت دارند، اما خرج نگهداری از دومی بیشتر است. مثلا هزینه تعویض تسمه تایم رانا تقریبا دو برابر پژو پارس است. یعنی اگر صاحب هر کدام از این دو خودرو بعد از 60 هزار کیلومتر دنبال تعویض تسمه تایم بروند، راننده رانا 460 هزار تومان و راننده پژو پارس 230 هزار تومان پرداخت می نمایند.

مقایسه هزینه نگهداری رانا و پژو پارس؛ کدام مقرون به صرفه تر است؟

به گزارش وبلاگ نفس، لنت ترمز رانا را تقریبا 400 هزار تومان می فروشند و همین قطعه برای پژو پارس 220 هزار تومان در می آید. اگر لاستیک را فاکتور بگیرم، بیشترین خرجی که راننده رانا در یک سال متحمل می گردد، بابت تعویض دیسک و صفحه است.

تعویض دیسک و صفحه رانا حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان هزینه دارد و این هزینه برای پژو پارس معادل دو میلیون و 500 هزار تومان است. با خواندن این مطلب و مقایسه تمام آیتم ها، متوجه می شوید هزینه نگهداری از رانا تا حدودی نسبت به پژو پارس بیشتر است.

هزینه نگهداری پژو پارس

خرید یک جفت لاستیک برای پژو پارس می تواند بین 1.5 میلیون تومان تا پنج میلیون تومان خرج روی دست صاحبش بگذارد. یک جفت لاستیک ایرانی برای پژو پارس 1.5 میلیون تومان فروخته می گردد و مدل میشلن انگلیسی ممکن تا پنج میلیون تومان آب بخورد. تعویض دیسک و صفحه نیز حداقل 2.5 میلیون تومان خرج روی دست صاحب پژو پارس می گذارد. تازه این رقم را بدون محاسبه اجرت درنظر گرفتیم.

لنت ترمز عقب که به گفته مکانیک ها باید هر 100 هزارکیلومتر عوض بگردد، برای پژو پارس 220 هزار تومان قیمت دارد. هزینه تعویض لنت جلو هم حدود 300 هزار تومان می افتد. هر شمع موتور برای پژو پارس 60 هزار تومان فروخته می گردد و بابت تعویض هر چهار شمع باید 240 هزار تومان کنار گذاشت.

تسمه تایم هم که قاعدتا باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض بگردد، برای پژو پارس 230 هزار تومان قیمت خورده و تسمه دینام این خودرو را 200 هزار تومان می فروشند. یک جفت تیغه برف پاک کن پژو پارس در مغازه های لوازم یدکی معادل 130 هزار تومان فروخته می گردد. بعلاوه تعویض فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هوا روی هم چیزی حدود 150 هزار تومان خرج برمی دارد.

هزینه نگهداری رانا

یک جفت لاستیک ایرانی مخصص رانا یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد. البته مدل های گران تری در بازار وجود دارد و ارزش یک جفت لاستیک خارجی درجه یک خارجی برای رانا معادل چهار میلیون و 700 هزار تومان است.

تعویض دیسک و صفحه یکی از خرج های اساسی یک خودرو به شمار میرود و صاحب رانا برای تعویض این قطعه حداقل دو میلیون و 700 هزار تومان پرداخت می نماید. لنت ترمز جلو رانا را حدود 400 هزار تومان می فروشند و برای تعویض لنت ترمز عقب این خودرو، مکانیکی ها تقریبا 330 هزار تومان طلب می نمایند. نباید فراموش کنید که این رقم ها را بدون احتساب اجرت مطرح می کنیم و بابت این کار هم باید پول جداگانه ای پرداخت کرد.

تسمه تایم رانا را در حال حاضر 460 هزار تومان می فروشند و تسمه دینام این خودرو را هم 250 هزار تومان قیمت گذاشتند. هر شمع این خودرو را 100 هزار تومان محاسبه می نمایند. یعنی برای تعویض هر چهار شمع رانا، باید چیزی حدود 400 هزار تومان کنار گذاشت. بعلاوه هزینه تعویض فیلتر بنزین، فیلتر روغن و فیلتر هوا برای راننده رانا، تقریبا 170 تا 200 هزار تومان خرج برمی دارد.

معمولا توصیه می گردد تیغه برف پاک را سالی یک بار تعویض کنیم. در حال حاضر یک جفت تیغه برف پاک کن رانا را 150 هزار تومان قیمت گذاشتند.

مقایسه هزینه نگهداری پژو پارس و رانا

قطعه مصرفی

پژو پارس

رانا

لاستیک

1.5 تا پنج میلیون تومان

1.3 تا 4.7 میلیون تومان

دیسک و صفحه

2.5میلیون تومان

2.7 میلیون تومان

لنت ترمز جلو

308 هزار تومان

396 هزار تومان

لنت ترمز عقب

220 هزار تومان

330 هزار تومان

تسمه تایم

230 هزار تومان

460 هزار تومان

تیغه برف پاک کن

130 هزار تومان

150 هزار تومان

شمع

60 هزار تومان

100 هزار تومان

فیلتر هوا، فیلتر بنزین و فیلتر روغن

150 هزار تومان

170 هزار تومان

منبع: فرارو

به "مقایسه هزینه نگهداری رانا و پژو پارس؛ کدام مقرون به صرفه تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه هزینه نگهداری رانا و پژو پارس؛ کدام مقرون به صرفه تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید