کنکاشی در دنیای نویسندگی، وقتی نویسنده از خوانندگانش می گریزد!

به گزارش وبلاگ نفس، به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، کتاب درباره نویسندگان و نویسندگی مجموعه ای از شش مقاله و بازچاپ کتاب مذاکره با مردگان محصول سال 2003 است که با سخنرانی هایی از این نویسنده در سال 2000 آغاز می شود. آتوود در این اثر به مجموعه ای از سوالات کلیدی می پردازد: انگیزه های نویسنده، نقش و طبیعت او چه چیزهایی هستند؟ نویسندگان چطور با خوانندگان شان ارتباط برقرار می کنند؟

کنکاشی در دنیای نویسندگی، وقتی نویسنده از خوانندگانش می گریزد!

این کتابی جذب کننده است که می توان آن را با لذت و بهره خواند، اما بعد از خواندن آن از خود می پرسید چه چیزی یاد گرفته اید. چیزی که بعد از خواندن این کتاب کنار من باقی ماند احساس ذهنی چابک بود که ایده های پیچیده ای را مطرح می کند؛ بخشی از آن ها آشکارکننده هستند و بخشی هم فرار. به نظر می رسد نویسندگی آتوود از جاهای تیره و غیرقابل درکی سرچشمه می گیرد.

این مقاله ها به خواننده این احساس را القا می کنند که نویسنده در حال فرار از دست خوانندگان اش است، مانند فرار فرانکنشتاین از مخلوق خود. این مخلوق نیازمند که کتاب هایش را می خرد و در صف منتظر می ایستد تا او آن ها را امضا کند هنوز راضی نشده و نیازمند نزدیکی بیشتر است. اما نویسنده آنجا نیست: صفحه کتاب تنها چیزی است که ما از او داریم که نویسنده و خواننده را به طور پیوسته به هم مرتبط و از هم دور می کند. به رونوشت های نویسنده که در برنامه های تلویزیونی، روزنامه ها و مصاحبه ها ظاهر می شوند توجه نکنید... خواننده یک جاسوس است، کسی که عادت دارد نامه ها و خاطرات دیگران را بخواند. آتوود تمام آن فن های کتاب های داستانی اش را نیز در این مقاله ها مورد استفاده قرار می دهد و در حالیکه رویش را بر می گرداند به سمت ما می آید.

یک نویسنده مشهور در سطح جهانی برای دوری از خواست سوزان مردم چه کار می تواند بکند؟ کتاب درباره نویسندگان نکات خنده دار زیادی در خود دارد. آتوود می نویسد: درخواست ملاقات با یک نویسنده مانند این می ماند که چون از پاته خوشتان می آید بخواهید با یک اردک ملاقات کنید! منبع اصلی آتوود در این کتاب تجلیل از تعداد زیادی نویسنده دیگر - از شکسپیر گرفته تا آلیس مونرو، از براونینگ تا ویرجیل، از ریلکه تا حماسه گیلگمش - است که مانند یک پل موقت برای بحث اصلی اش عمل می کنند.

منتقد ایندیپندنت می افزاید: درباره نویسندگان اطلاعات کمی درباره لذت نویسندگی با خواننده اش در میان می گذارد. من برای دریافت این احساس آرامش به توصیف ای ال کندی از نویسندگی که آن را اینطور توصیف کرده بود روی آوردم: نویسندگی اصولا عمل بخشش است. بخششی که زیبایی را به غریبه ها انتقال می دهد.

کتاب درباره نویسندگان و نویسندگی از مارگارت آتوود نویسنده 75 ساله کانادایی به تازگی منتشر شده است. این کتاب مجموعه ای از 6 مقاله است که به منظور ارایه در آکسفورد نوشته شده اند.

-

ترجمه: رویا دیانت

منبع: خبرگزاری مهر

به "کنکاشی در دنیای نویسندگی، وقتی نویسنده از خوانندگانش می گریزد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکاشی در دنیای نویسندگی، وقتی نویسنده از خوانندگانش می گریزد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید