از قمصر کاشان چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ نفس، 30 کیلومتر که به جنوب کاشان بروید به قمصر کاشان می رسید. مرکز گلاب ایران و جایی که تا چشم کار می نماید گل محمدی است. البته اگر اردیبهشت را برای رفتن انتخاب کنی که فصل گلابگیری ست.

از قمصر کاشان چه می دانید؟

قدیم ها به قمصر، قَمسر و کمسر هم می گفتند و کشف سکه هایی در پای کوه های اشک در شمال شرقی این شهر که متعلق به دوره هخامنشیان بوده. این فرض را تقویت می نماید که قدمت آن به دوره قبل از اسلام می رسد. اگرچه وجود کاروانسرای شاه عباسی یا گبرآباد و بقعه امامزاده شاهسواران نیز تاریخی بودن این منطقه را تایید می نماید. تاریخش چند سال است؟ 2500 سال یا بیشتر. کمی که جلوتر بیاییم به دوره قاجار می رسیم. زمانی که اینجا مثل امروز، برترین ییلاق کاشان بود با باغ های زیاد، آب های گوارا و گلاب معروف.

اگر از حال و هوای اینجا بخواهید بدانید باید بگوییم در این شهر باغ های گل محمدی زیادی هست. و کنار هر باغ معمولا کارگاهی برای تماشای گلابگیری، اما همواره هم شانس در خانه آدم را نمی زند. در سال هایی که هوا زودتر گرم می گردد، مثل همین سال 97، فصل گلابگیری هم از نیمه فروردین آغاز و نیمه اردیبهشت تمام می گردد. بنابراین اگر قصد سفر به این منطقه ها را داری باید زودتر دست به کار شوی، وگرنه تماشا گلابگیری را از دست میدهی.

برترین زمان سفر و چرخیدن در شهر و بین باغ ها صبح های زود است. عطر گل های محمدی در این ساعت بیشتر از ساعت های دیگر است و مردها و زن های قمصری هم این ساعت را برای چیدن گل انتخاب می نمایند. چون آفتاب که بزند گل ها پژمرده شده و آن عطر و بوی زیادش را از دست می دهد. از اینها گذشته اگر ساعات اولیه روز را برای گشت و گذار انتخاب کنی زیبایی بیشتری هم نصیبت می گردد. تصویر مردها و زن ها و بچه هایی که وسط باغ ها مشغول گل چیدنند و چی از این قشنگ تر.

هوای تابستان های قمصر مثل بیشتر شهرهای ایران است. در اوج گرما به 35 درجه می رسد و در سردترین زمان سال هم 19 درجه است، پس بیشتر مواقع معتدل است.

از قمصر کاشان چی سوغات بخریم؟

وقتی این سوال را از کسی بپرسید جواب بیشتری ها این است: پرسیدن دارد؟ گلاب. ولی سوغات قمصر فقط گلاب نیست. جز گلاب که اصلی ترین سوغات اینجاست، قالی های قمصری، صابون، آلوچه خشک و گوجه سبز، آلو بخارا و انواع میوه مثل الگ که نوعی هلو است و ترشه که بسیار شبیه گلابی ست، از سوغاتی ها محسوب می گردد. قمصری ها سوغات دیگری هم دارند به نام جز قند که الگ یا نوعی هلوی پوست کنده خشک شده را با پودر بادام و هل و شکر و آرد نخودچی پر می نمایند.

سوغات کاشان را از کجا بخریم؟

جاهای تماشای قمصر کاشان

گشت و گذار در باغ های گل محمدی و تماشای گلابگیری کاشان حتما حالمان را می تواند خوب کند و تماشای ترین چیز اینجا هم همین است. اما اگر خواستید بیشتر شهر را بگردید سری به اینجاها هم بزنید:

سرای خاتون قمصر که با معماری مدرن و در عین حال اسلامی اش یکی از تماشای ترین هاست. و اوج هنر گچبری را در آن میتوان دید. این بنا با الگوبرداری از خانه پیرنیا ساخته شده است. و گوشه هایی از آیینه کاری چاهچراغ و عالی قاپو اصفهان را هم می گردد در آن دید.

خانه حاج مانده علی و احسانی ها که جزو خانه های اعیانی قمصرند. این خانه های ییلاقی با ایوان های باشکوهشان، در چند طبقه قدمتی 200 ساله دارند. موزه گلاب قمصر که در خانه ذاکری ها واقع است و تاریخ یک هزار ساله گلابگیری و ادوات آن را نشان می دهد از دیگر جاهای تماشای قمصر کاشان است.

مثل بیشتر شهرها، این شهر هم باغ پرندگانی به وسعت 10 هزار هکتار دارد که پرندگانی از 17 کشور جهان در آن زندگی می نمایند. بعلاوه قمصری ها در شب تاسوعا نانی به نام نان عباس علی درست می نمایند. و به این ترتیب امیدوارند که حاجتشان را بگیرند که تماشای پختن این نان خالی از لطف نیست.

جاهای تماشای کاشان با عکس

هتل های قمصر

قمصر دو هتل دارد، یکی به نام هتل گلستان و دیگری مهمانسرا کوشک آقا محمد قمصر. هتل گلستان به نسبت مهمانسرای کوشک آقا محمد هتل نونوارتری است و امکانات مدرن تری دارد. اما اگر اقامتی با حال و هوایی متفاوتر بخواهید آنطور که پنجره اتاقتان رو به باغ باز گردد، دومی برایتان مناسبتر خواهد بود. بعلاوه روی خانه های محلی هم میگردد حساب کرد.

منبع: اسنپ تریپ

به "از قمصر کاشان چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از قمصر کاشان چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید