ایستگاه جمکران؛ ثروتی که خاک می خورد

به گزارش وبلاگ نفس، فاطمه امامی- قم- خبرنگار:ضرورت استفاده بهینه از ایستگاه قطار در جمکران، چالش جمع آوری ریل از داخل شهر و مسأله جانمایی ایستگاه قطار پرسرعت قم-تهران-اصفهان از مسائلی بود که مدیر عامل راه آهن در گفت وگو با خبرنگاران راجع به آن صحبت کرد.

ایستگاه جمکران؛ ثروتی که خاک می خورد

شاید کمتر کسی خبر داشته باشد که ایستگاه قطاری در جمکران وجود دارد که فقط هفته ای یک قطار به آن وارد و از آن خارج می گردد. این ایستگاه با احتساب بلیت مسافران از تهران حتی هزینه های خودش را هم تأمین نمی کند.

  • جمع آوری ریل بلوار امام رضا(ع)

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران در سفر خود به قم در پاسخ به سوالی درباره استفاده نکردن از ایستگاه جمکران گفت: نگاه ما به راه آهن باید به عنوان یک ثروت باشد و ضرورت دارد که از این ثروت درست استفاده کنیم. سعید رسولی اضافه نمود: راه آهن سراسری در سال 1306 کلنگ زنی و 1391 بهره برداری شده است. امروز 13 هزار کیلومتر در ایران خط داریم. ناوگان بسیار عظیمی در بخش باری و مسافری و کشنده داریم. این یک سرمایه بسیار بزرگ است. اگر با کشورهای دیگر مقایسه کنیم قدر داشته هایمان را بهتر متوجهمی شویم.

به گفته وی، در منطقه خاورمیانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران یکی از راه آهن های بزرگ و معتبر است که البته باید استفاده بهتری از آن صورت بگیرد. مدیر عامل شرکت راه آهن ایران اضافه نمود: همان اندازه که به دنبال توسعه راه آهن و خرید قطارهای جدید هستیم، پیش از آن باید استفاده حداکثری از امکانات موجود را در دستور کار قرار دهیم.

وی درباره تصمیم سفر خود به قم برای گفت وگو و مذاکره با مسئولان اظهار کرد: بعضی درخواست ها از قبل توسط مسئولان شهر قم مطرح شده بود. ما امروز با جمع آوری ریل بلوار امام رضا(ع) موافقت کردیم. در خصوص بهسازی خطوط و ساختمان ایستگاه مرکزی قم هم منتظر تصویب طرح جامع ایستگاه بودیم. برای این ایستگاه هرکاری می خواهیم انجام دهیم باید نگاهمان درازمدت باشد و این کار را با اولویت پیگیری خواهیم کرد.

رسولی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات دیوار حریم است که در قم از نوع بتونی کار شده است. مقداری نسبت به دیوارهای بتنی معمولی زیباتر است، اما به هر صورت جنس سختی است و شاید بهتر باشد روش های بهتری به کار ببریم. وی اظهار کرد: سعی می کنیم کار زیبایی با همکاری استان در محدوده استان قم انجام دهیم. مدیر عامل شرکت راه آهن ایران در پاسخ به سوال وبلاگ نفس درباره تصمیم نهایی در جانمایی ایستگاه و راستا ورود و خروج راه آهن پرسرعت به قم مطرح نمود که نمی تواند پاسخ شفافی بدهد. وی در این زمینه گفت: درباره قطار پرسرعت هر بار این مطلب را به مسئولان استان قم گفتم که باید توجه داشته باشیم هرکدام از موردهای حمل ونقل مختصات فنی و ذاتی خودشان را دارند. قطار وقتی اسمش را گذاشته ایم پرسرعت نمی تواند در هر ایستگاهی توقف کند و نباید راستا آنتنی داشته باشد.

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران ادامه داد: شما سوار قطار سریع السیر می شوید که راستا 7 ساعته را 2 ساعته طی کنید. اگر قرار باشد این قطار از شهرها و روستاهای زیادی طی راستا کند، با توجه به لزوم تقلیل سرعت در محدوده شهرها، متوسط سرعت مشابه قطارهای معمولی می گردد. پس این همه سرمایه گذاری برای چه انجام شده است؟

وی اضافه نمود: رسانه ها باید یاری نمایند تا طراحی این شبکه که آغاز ورود راه آهن ایران به عرصه تکنولوژی های جدید است زودتر راه بیفتد و در راستا کارشناسی خودش قرار بگیرد، نه تصمیم های مدیریتی. رسولی با بیان این که اگر می شد صریح راجع به این ها اظهارنظر کرد من کوتاهی نمی کردم، ادامه داد: با این حال، درکل قطار سریع السیر را باید شبیه به هواپیما تصور کرد. نمی گردد اگر قرار است از تهران به اصفهان برود در بین راه چندجا متوقف گردد. وی در عین حال تأکید کرد که در راستا این قطار قطعا باید قم دیده گردد، اما نه با تصمیم های مدیریتی بلکه با محاسبات کارشناسی.

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران با تأکید بر این که مسائل ال سی قطار پرسرعت حل و فصل شده است گفت: شرکت راه آهن دستگاه اجرایی طرح بود. با تدبیر وزیر مقرر شد شرکت ساخت زیربنای حمل ونقل را اجرا کند. به دلیل این که همه مجوزهای قانونی به نام راه آهن جمهوری اسلامی است کماکان شرکت راه آهن در قانون مجری است، اما شرکت زیرساخت را به عنوان نماینده خودمان انتخاب کردیم. وی ادامه داد: عملیات اجرایی از قبل آغاز شده و قدری هم پیشرفت وجود داشته، اما بعد از این که مسأله دستگاه مجری حل شد قدرت اجرا بیشتر می گردد.

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران در پاسخ به سوالی درباره جمع آوری خطوط و ایستگاه مرکزی از داخل شهر اعلام کرد: جمع کردن خطوط راه آهن داخل شهرها از گذشته وجود داشته و در دولت نهم و دهم شدت داشته که نتیجه اش شکل گیری ایستگاه راه آهن شیراز در شهر صدراست. یا در همدان اکنون ایستگاهی که مسافران پیاده می شوند 14 کیلومتر با شهر فاصله دارد یا در رشت همین مسأله را داریم.

وی اضافه نمود: اگر مقایسه ای میان شهرهای بزرگ جهان مثل پاریس و توکیو با شهرهای خودمان داشته باشیم متوجه می شویم که شهرهای بزرگ جهان هر کدام بیش از 3 ایستگاه اصلی راه آهن داخل شهر دارند. رسولی اضافه نمود: در پاریس 8 ایستگاه اصلی راه آهن دارند. همه راستاها روی زمین است. از تونل و پل هوایی و... کمتر استفاده شده و قطار روی زمین است. اما ما در تهران و مشهد فقط یک ایستگاه داریم. شهر اهواز تنها شهری است که در آن در رینگ مرکزی شهر 3 ایستگاه داریم. به همین دلیل هم ریل باس به اهواز برای جابه جایی مراکز درون شهری اختصاص دادیم. وی ابراز کرد: ایستگاه راه آهن تهران بر اساس همین فکر به ایستگاه متروی راه آهن به وسیله یک گالری زیرزمینی متصل خواهد شد. در ایستگاه مشهد هم همین اتفاق خواهد افتاد و بنا داریم در هرجایی که امکان ارتباط سیستم حمل ونقل درون شهری با راه آهن وجود دارد این کار را انجام دهیم.

  • جمع آوری ریل هایی که کاربری ندارند

مدیر عامل شرکت راه آهن ایران با تاکید بر این که اگر سفر راحت و ارزانی را بخواهیم طراحی کنیم نمی توانیم ایستگاه را از شهر خارج کنیم اظهار کرد: این کار از نظر کارشناسی بسیار اشتباه است. در دستور کار داریم همه تاسیسات سنگین راه آهن را به بیرون منتقل کنیم، اما ایستگاه مسافری جایی است که مسافر باید به راحتی دسترسی داشته باشد.

وی اضافه نمود: در طرح هایی بنا داریم در محل ایستگاه ها محل تفریحی و اقامتی و... با مشارکت بخش غیردولتی ایجاد کنیم و مثل همه جهان ایستگاه های راه آهن یک المان هویت بخش به شهر محسوب گردد. رسولی گفت: راستاهایی که قطار در درون شهر جا به جا می گردد حتما باید بهسازی و زیباسازی و ایمن سازی گردد. در خصوص خطوطی که در شهر قم وجود دارد یک قطعه خط هست که به طور کامل و قطعی بی فایده است. بخشی قبلا جمع آوری شده و بخش باقیمانده برای یاری به شهر جمع می گردد. این ها مسائل حقوقی و قانونی دارد، اما تصویب کردیم که باقیمانده خط را جمع آوری کنیم و در اختیار شهر قرار دهیم. وی اضافه نمود: با وجود تصمیم گیری برای جمع آوری بخشی از ریل در بلوار امام رضا(ع) ، اما به مسئولان شهر قم گفتم که امروز اگر تصمیم بگیریم خطی بسازیم با هزینه گزاف و زمان طولانی باید ساخته گردد. رسولی ادامه داد: خیلی از شهرهای ایران به دنبال راه آهن دار شدن هستند. باید در نظر داشته باشیم که تخریب بسیار راحت است، اما ساختن این گونه نیست.

وی گفت: اگر در آنالیز هایمان به این نتیجه برسیم که خطی به هیچ عنوان کاربری ندارد آن را جمع می کنیم. اما اگر بنا داشته باشیم که خدمات ریلی درون شهری را توسعه دهیم، آن را با شرایط ایمن و زیبا حفظ خواهیم کرد. مدیر عامل شرکت راه آهن ایران اعلام کرد: برای جمع آوری راستاهای دیگر ریل به جز بلوار امام رضا(ع) هم درخواست هایی وجود داشته که باید در شورای فنی راه آهن مطرح و تصمیم گیری گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایستگاه جمکران؛ ثروتی که خاک می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستگاه جمکران؛ ثروتی که خاک می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید