خبرنگاران رشد 28 برابری ظرفیت پالایش گاز در 42 سال گذشته

به گزارش وبلاگ نفس، تهران- خبرنگاران- در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ظرفیت پالایش گاز در کشور روزانه 36 میلیون متر مکعب بوده که این رقم در 42 سال گذشته رشدی 28 برابری داشته و به بیش از هزار میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

خبرنگاران رشد 28 برابری ظرفیت پالایش گاز در 42 سال گذشته

صنعت گاز آنگونه که وزیر نفت نیز پیش از این عنوان کرده بود، صنعتی است که در سال های بعد از انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده است.

تا پیش از انقلاب، میادین گازی کشور مورد بهره برداری قرار نگرفته بود و تنها بخشی از گازهای همراه نفت جمع آوری می شد و به مصرف می رسید.

در آن زمان، بیشتر گازهای همراه نفت به عنوان عامل مزاحمی برای تولید به شمار می رفت که راهی مشعل هایی می شد که با ورود به مناطق نفتی به چشم می خورد.

بعد از انقلاب اما توسعه صنعت گاز مورد توجه جدی وزارت نفت قرار گرفت. گاز همراه نفت دیگر نه تنها عاملی مزاحم نبود بلکه به عنوان سوختی پاک و خوراک صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گرفت. با این حال نقطه عطف توسعه صنعت گاز در کشور را باید همزمان با توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در اوایل دهه 80 شمسی دانست.

آغاز برداشت گاز از این میدان مشترک باعث شد تا گازرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی و همچنین صنایع و نیروگاه ها افزایش پیدا کند.

با افزایش تولید از پارس جنوبی و دیگر میادین گازی کشور، به تدریج تولید گاز ایران افزایش پیدا کرد و در حالی که تا پیش از انقلاب تنها 36 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می شد، این رقم اکنون به بیش از یک میلیارد متر مکعب رسیده و ایران را در جایگاه سوم جهان از نظر تولید گاز قرار داده است.

در این میان دولت تدبیر و امید نقش ویژه ای دارد تا آنجا که در این دولت، تنها برداشت گاز از پارس جنوبی رشدی 2.5 برابری را تجربه کرده است و ایران در هفته گذشته توانست 690 میلیون متر مکعب گاز تنها در یک روز از این میدان برداشت کند که رکورد بی سابقه ای به شمار می رود.

علاوه بر افزایش ظرفیت تولید گاز که در 42 سال گذشته رشدی 28 برابری (2700 درصدی) داشته، ظرفیت روزانه انتقال گاز نیز برای جلوگیری از حبس گاز در مبادی تولید بیشتر شده و اکنون 900 میلیون مترمکعب انتقال گاز نیز در کشور وجود دارد.

با این اقدامات در حال حاضر گاز سهمی 65 درصدی در مجموع سبد سوخت ایران دارد. تا آنجا که روزانه گازی معادل 5 میلیون بشکه نفت خام در کشور به مصرف می رسد که نشان دهنده شدت بالای مصرف انرژی در کشور است.

این در شرایطی است که اگر تنها سهم گاز را در سبد سوخت های هیدروکربوری کشور بسنجیم سهم آن چیزی حدود 72 درصد می شود.

به گزارش وبلاگ نفس، در سال های اخیر توسعه گازرسانی به ویژه مناطق روستایی اهمیت ویژه ای داشته و دولت در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و آمایش سرزمین گازرسانی از محل منابع بند ق (صرفه جویی در مصرف سوخت مایع) را در دستور کار قرار داد.

با این اقدام ها ضریب بهره مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به 82 درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که گازرسانی کمک بزرگی به توسعه زیرساخت ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به کارگیری متخصصان و نیروی کار 100 درصد ایرانی انجام می شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز 100 درصد است و گازرسانی سبب زنجیره ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

ارزش افزوده ایجاد شده به دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع، دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال 92 نیروگاه ها 27 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به 9 میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می شود.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می دهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران رشد 28 برابری ظرفیت پالایش گاز در 42 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 28 برابری ظرفیت پالایش گاز در 42 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید