دو روایت متفاوت درباره ادامه همکاری راه آهن دولتی آلمان با ایران

به گزارش وبلاگ نفس، سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ابتدای هفته جاری از خروج شرکت دولتی راه آهن آلمان از ایران خبر داده بود.

دو روایت متفاوت درباره ادامه همکاری راه آهن دولتی آلمان با ایران

این در حالی است که دولت های اروپایی عضو 5+1 پس از خروج یک طرفه ترامپ و دولت آمریکا از برجام، بر پایبند بودن شرکت های اروپایی به تعهدات خود نسبت به برجام بارها تأکید نموده اند.

اگرچه بسیاری از شرکت های اروپایی با شروع دور جدید تحریم های ظالمانه علیه ایران، علی رغم داشتن قراردادهای حقوقیِ مبتنی بر قوانین تجارت بین الملل، به صورت یک طرفه از قراردادها خارج و ایران را ترک کردند، با این حال توجیه دولت های اروپایی، خصوصی بودن این شرکتها بود اما خبر خروج شرکت راه اهن دولتی آلمان(DB) در صورت صحت، شاهد دیگری است که اثبات می نماید کشورهای اروپایی برخلاف وعده هایشان، هیچ اراده ای برای حفظ برجام و منافع اقتصادی ایران ندارند.

زیمنس آلمان: از تحریم های ایران تبعیت می کنیم

وزیر راه و شهرسازی نیز در مرداد ماه سال گذشته طی سفری که به آلمان داشت ضمن بازدید از مجموعه بزرگ صنعتی زیمنس گفت: ایران و المان در زمینه احداث قطار سریع السیر تهران مشهد با هم همکاری می نمایند.

این در حالی است که جو کایزر مدیرعامل زیمنس آلمان اردیبهشت ماه سال جاری در گفت وگو با سی ان ان گفت این شرکت دیگر قادر به تحمل فشارهای آمریکا نیست و از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران تبعیت می نماید.

کایزر در مصاحبه خود با CNN اضافه نمود: اولویت با نظام سیاسی است و اگر این اولویت بگوید که ما چه کار باید بکنیم ما نیز دقیقا همان کار را انجام خواهیم داد.

آخوندی: ایرباس و ای تی آر قرارداد را فسخ نکردند، مسکوت گذاشتند!

در قضیه خروج ایرباس و ای تی آر نیز دولت های فرانسه و ایتالیا علت آن را سهیم بودن آمریکا در بخشی از سهام این دو شرکت (بیش از 10 درصد) عنوان نموده اند. حتی عباس آخوندی در قرائت جدیدی از خروج یکطرفه شرکت های اروپایی و غربی از ایران؛ اقدام ایرباس، بوئینگ و ای تی آر در نیمه کاره رها کردن قرارداد فروش هواپیمای نو به ایران را مسکوت ماندن این قرارداد و نه فسخ آن مطرح کرد!

آنچه جای تعجب دارد، خروج یکطرفه شرکت های دولتی اروپایی از قراردادهای خود با ایران است که یک نمونه بارز آن ترک ایران از سوی شرکت دولتی راه آهن آلمان (DB) و فسخ یک سویه قراردادش با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

قائم مقام شرکت راه آهن: مدیران راه آهن آلمان گفتند شرح می دهیم

حسین عاشوری قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با وبلاگ نفس درباره صحت یا عدم صحت خروج آلمانی ها از قراردادهای ریلی خود در ایران اظهارکرد: شرکت DB به من گفتند که خبر قطع همکاری راه آهن آلمان با ایران صحت ندارد.

وی اضافه نمود: قرار گردیده تا هیئت مدیره شرکت راه آهن دولتی آلمانی (DB) برای شفاف شدن این موضوع نامه ای به شرکت راه آهن ایران ارسال کند.

شهریاری: قرارداد ریلی آلمانی ها، تأمین لوکوموتیو و برقی کردن خطوط بود

سید کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با وبلاگ نفس درباره جزئیات قرارداد همکاری راه آهن دولتی آلمان با راه آهن ایران اظهارکرد: من در جریان جزئیات این قرارداد نیستم ولی به طور کلی نحوه همکاری های ایران با غربی ها ـ عمدتا فرانسوی ها و آلمانی ها ـ در زمینه های برقی کردن، دوخطه کردن، هوشمندسازی حمل و نقل ریلی، ناوبری قطارها و تجهیزات ریلی به خصوص لوکوموتیو است.

وی ادامه داد: بعید می دانم ما با آلمانی ها در حوزه زیرساخت های ریلی قرارداد داشته باشیم چون در این بخش شرکت های ایرانی به خوبی توانسته اند از عهده آن بربیایند و دولت متعهد به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس اضافه نمود: کشورهای اروپایی بیشتر در لفظ با ایران بازی می نمایند و کوشش دارند با صدور بیانیه و سخنرانی در پشت تریبون ها از ایران حمایت نمایند. همان زمانی که هنوز آمریکا از برجام خارج نگردیده بود هم اروپایی ها برای برجام کاری نکردند.

سیاستمداران اروپایی تحت تسلط شرکت های بزرگ هستند

وی یادآور شد: اروپایی ها هنوز در عمل حمایتی از برجام نداشته اند. شرکت های بزرگ اروپایی که با شروع دور جدید تحریم ها از ایران خارج شدند چون در اروپا بر خلاف ایران که اقتصاد کاملا در اختیار دولت است، در دست بخش خصوصی است و این دولت ها هستند که با توجه به اینکه از شرکت ها مالیات می گیرند، کاملا تحت اختیار این شرکت ها قرار دارند. بنابراین شرکت های بزرگ حاضر نیستند خود را در اختیار خواسته سیاستمداران اروپایی قرار دهند و هیچ تعهدی ندارند که مقامات این کشورها چه می گویند.

شهریاری توضیح داد: خروج راه آهن دولتی آلمان از ایران نیز ثابت کرد که حمایت های دولت های اروپایی از برجام صرفا در گفتار بود و در عمل حاضر نیستند پای تعهدات خود در برجام بایستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دو روایت متفاوت درباره ادامه همکاری راه آهن دولتی آلمان با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو روایت متفاوت درباره ادامه همکاری راه آهن دولتی آلمان با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید