روستای فرخد ، قمصر خراسان ، مهد گل محمدی

به گزارش وبلاگ نفس، 9یکی از معروف ترین روستا های گلاب گیری، روستای فرخد در خراسان است که هر ساله اردیبهشت ماه عطر گل گلاب آن فضا را بر می دارد و به قمصر خراسان مشهور است.

روستای فرخد ، قمصر خراسان ، مهد گل محمدی

گلاب و گلاب گیری فکر بیشتر ما را به سمت کاشان و قمصر می برد. شاید اگر بگوییم نقاط دیگر ایران هم گلاب مرغوب دارند باور نکنید! اما در نقاط دیگر ایران هم مراسم گلاب گیری برگزار می گردد.

به همین منظور در این مقاله از مجله گردشگری وبلاگ نفس به معرفی روستای فرخد ؛ مهد گل محمدی و قمصر خراسان می پردازیم، با ما در ادامه همراه باشید.

برای خرید بلیط هواپیما با مناسب ترین قیمت از وبلاگ نفس روی تصویر زیر کلیک کنید.

موقعیت جغرافیایی روستای فرخد

در اطراف مشهد روستاهای زیادی وجود دارد که هر کدام جاذبه های گردشگری مخصوص به خود را دارند. روستا فرخد یکی از معروف ترین آنهاست. این روستا در استان خراسان رضوی و در فاصله نزدیک از شهر مشهد واقع شده است . به 8 کیلومتری جاده کلات مشهد که نزدیک می شوید، دیگر احتیاجی نیست از اهالی محل دقیق روستا را بپرسید؛ در اردیبهشت ماه، عطر گل های محمدی برترین راهنمای شما برای رسیدن به این روستای زیبا هستند. این روستا قدمتی چند صد ساله دارد ازین رو که سنگ قبرهایی در اعماق دو متری زمین های روستای فرخد که مربوط به 300 سال گذشته هستند کشف شده است. منطقه فرخد شامل دو روستا به نام روح آباد و فرخد بالاست. در سال های دور قلعه ای قدیمی و تاریخی به نام قلعه بالا، مابین فرخد و روح آباد ساخته شد که تعداد زیادی از اهالی این دو منطقه را در خود جای داد.

محصولات کشاورزی روستای فرخد

از آنجا که شغل اصلی بیشتر روستاییان فرخد کشاورزی است، محصولات کشاورزی با کیفیت و متنوعی در این روستا کشت می گردد. قبل آنکه روستای فرخد به مهد گل محمدی شناخته شده و کشت آن رونق پیدا کند، انگور از مهم ترین و معروف ترین محصولات فرخد به شمار می رفت. البته هم چنان این روستا در فراوری انواع انگور مرغوب (حدود 20 نوع انگور) نسبت به روستاهای دیگر مشهد سرآمد است و حرف اول را می زند.

زعفران از دیگر محصولات مهمی ا ست که در زمین های کشاورزی فرخد کشت می گردد تا غذا مردم خراسان از عطر و طعم بی نظیر آن پر از رنگ و طعم گردد. گوجه و خیار هم جز محصولاتی هستند که کشاورزان فرخد هر سال با توجه به احتیاج مردم و اندازه آب در دسترس، کشت می نمایند.

گلاب گیری در روستای فرخد

در سال های اخیر محصول گلاب به محصول اول روستای فرخد خراسان، تبدیل شده است. به پیشنهاد شورای روستا چند سالی می گردد که حدود 10 کارگاه گلاب گیری در روستا دایر شده است. وجود این کارگاه ها باعث شده کشت و فراوری گلاب به وسیله مردم روستا رونق پیدا کند. بیش از نیم قرن است که کشاورزان پرکوشش در روستای فرخد، گل محمدی کشت می نمایند و ثمره کوشش آن ها فراوری چند تن گل محمدی در سال است. روستای فرخد به علت کشت فراوان گل محمدی و فراوری گلاب ناب به مهد گلاب مشهد و قمصر خراسان معروف است. کارگران و کشاورزان زحمتکش روستای فرخد طی 20 روز چیدن گل های محمدی را از صبح زود تا ظهر یعنی زمانی که گل ها روی بوته ها به حالت باز باشند، انجام می دهند.

فرآیند ساخت گلاب

کارگران مزارع گل محمدی روش های خاصی برای چیدن گل ها به کار می برند تا به بوته ها و دستانشان کمترین آسیب وارد گردد. پس از آنکه کارگران گل ها را چیدند، آن ها را در کیسه های بزرگ قرار می دهند و به کارگاه های گلاب گیری تحویل می دهند. اگر تا بحال به کارگاه های گلاب گیری رفته باشید می دانید که در این کارگاه ها برای فراوری گلاب دیگ های بزرگ، لوله های فلزی متصل به دیگ و فضایی پر از آب شبیه به استخر وجود دارد. برای گلاب گیری مقداری معینی از گل های محمدی و آب را در این دیگ ها می ریزند و در آن را که شبیه کلاه خود است، کامل می بندند تا آب و گل بجوشند.

پس از آنکه آب و گل جوشید بخار حاصل از آن به وسیله لوله های متصل به دیگ به فضایی پر از آب سرد منتقل می گردد و عمل تقطیر صورت می گیرد. در مرحله آخر، آب و گل در فضای خنک به گلاب تبدیل شده و به وسیله لوله ای به ظرف منتقل می گردد و اینگونه است که گل ناب محمدی روستای فرخد آماده می گردد.

گل غلتانی نوزادان در روستای فرخد

در روستای فرخد برای نوزادانی که در اولین بهار زندگی خود به سر می برند، مراسم خاص و زیبایی به نام گل غلتانی برپا می گردد. این مراسم را مادر نوزاد و بانوان فامیل اجرا می نمایند. بدین صورت که ابتدا اوایل صبح در باغات خود گل ها را می چینند و از شاخه جدا می نمایند. بعد از چیدن، نوبت به پرپر کردن گل ها می رسد.

بانوان روستا گل ها را در حال و هوایی معنوی و با نشاط با خواندن صلوات و شعرهای سنتی در پارچه ای پرپر می نمایند. 4 نفر از زنان مسئول می شوند تا 4 گوشه پارچه را به دست گرفته و باقی افراد نوزاد را که حمام نموده میان گلبرگ ها می غلتانند. اهالی روستا فرخد مراسم گل غلتانی نوزاد را نمادی برای شادابی نوزاد و مصون ماندن او از شر و بدی در آینده می دانند. علاوه براین باورهای مثبت، بسیاری از پزشکان هم مراسم گل غلتانی را برای کاهش حساسیت فصلی و آلرژی نوزاد موثر می دانند.

برگزاری جشنواره گلاب گیری در روستای فرخد

در سال 1394 برای اولین بار جشنواره گل محمدی در روستای فرخد مشهد، برگزار گردید که حدود 400 نفر بازدید نماینده داشت. اما همین تعداد کم نیز باعث تبلیغ بیشتر برای این روستا شدند و در سال های بعد تعداد بیشتری از افراد برای مراسم جشنواره گل محمدی فرخد حضور پیدا کردند؛ به طوریکه در سال سوم جشنواره حدود 2000 نفر بازدید نماینده در جشنواره شرکت نمودند.با توجه به اینکه برداشت گل محمدی در فرخد از نیمه اردیبهشت آغاز می گردد و اوایل خرداد سرانجام می یابد، زمان برگزاری جشنواره به طور معمول در هفته سوم اردیبهشت است. این جشنواره معمولا اوایل صبح آغاز شده و قبل از ظهر سرانجام پیدا می نماید. برگزاری مسابقات، اجرا موسیقی محلی، تشریح فرآیند گلاب گیری و مراحل کشت و برداشت گل محمدی و فروش محصولات گل محمدی مانند گلاب، مربا، دمنوش و… با قیمتی مناسب، از جمله برنامه های ویژه در جشنواره هستند.

راستاهای دسترسی به روستای فرخد

برترین راستا برای رفتن به روستای فرخد از مشهد این است که از خیابان عبادی نرسیده به خواجه ربیع به سمت جاده کلات حرکت کنید. در جاده کلات سه روستای پاژ، فارمد و فرخد را دنبال کنید تا به مقصد برسید. هنگام پرسیدن آدرس در نظر داشته باشید ممکن است روستاییان فرخد را به نام های دیگری چون فاز، پرمه و فرخی تلفظ نمایند. بنابراین هر کدام از این نام ها را که شنیدید گیج نشوید، منظورشان همان روستا فرخد است.

توصیه می کنیم برای رفتن به روستا فرخد از نقشه های آنلاین و راستایاب های هوشمند استفاده نکنید. این نقشه ها و راستایاب ها ممکن است راستاهایی مانند عبور از کمربندی مشهد را به شما پیشنهاد نمایند که راهتان را دور نموده و بیشتر شما را گمراه نمایند. اگر شما در استان خراسان رضوی ساکن هستید یا زمانی به این استان سفر کردید، اواسط اردیبهشت به فرخد یا همان قمصر خراسان سری بزنید. خرید از گلاب و سایر محصولات روستا جان تازه ای به کشاورزان می بخشد. اگر شما هم از این روستا تماشا نموده اید، نظرتان را درباره آن با ما درمیان بگذارید.

منبع: الی گشت

به "روستای فرخد ، قمصر خراسان ، مهد گل محمدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای فرخد ، قمصر خراسان ، مهد گل محمدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید