قاره ای جدید در اقیانوس آرام کشف شد!

به گزارش وبلاگ نفس، خبرنگاران: قاره ای جدید در اقیانوس آرام کشف شده است، اما مطمعنا هیچ وقت نمی خواهید که تعطیلات را در آنجا سپری کنید!

قاره ای جدید در اقیانوس آرام کشف شد!

مردم سراسر دنیا روزانه از پلاستیک استفاده می نمایند، چون که فراوری آن راحت و ارزان است. در اینجا حقایقی آماده نموده ایم تا محبوبیت این ماده را در سراسر دنیا درک کنید.

هر ساله تقریبا 1 تریلیون 1، 000، 000، 000، 000 (کیسه پلاستیکی دور انداخته می گردد! به عبارت دیگر این عدد برابر با 2 میلیون کیسه پلاستیکی در دقیقه است.

در سال 2016 مردم سراسر دنیا نوشیدنی های خود را در 480 میلیارد بطری پلاستیکی خورده اند. ده سال قبل از آن این عدد خیلی کمتر و در حدود 300 میلیارد بوده است.

هر روز مردم در سراسر دنیا حدود نیم میلیون نی پلاستیکی استفاده می نمایند.

در خصوص پوشش های پلاستیکی حبابدار، مقدار فراوری شده در فقط یک سال برای پوشاندن زمین دور استوا کافی خواهد بود؛ و شما قادر به انجام اینکار نه یک بار بلکه 10 بار خواهید بود!

سالانه حدود 500 میلیارد لیوان پلاستیکی استفاده و دور ریخته می گردد. عاشقان قهوه 16 میلیارد لیوان قهوه را سالانه دور می ریزند.

هنگامی که برای خرید به فروشگاه می روید این عدد را نباید فراموش کنید: 269، 000! این مقدار عددی به تن است و بیانگر میزان پلاستیکی است که قبلا وارد اقیانوس ها شده است.

خب ممکن است که با خود فکر کنید که میخواستید مطلبی درباره یک اقیانوس جدید بخوانید! پس چرا مطلب درباره زباله های پلاستیکی است؟! خب یک سوال معقول است. اما این سوال را نخواهید کرد اگر بدانید که این قاره جدید در واقع جزیره ای است که به طور کامل از زباله های پلاستیکی ایجاد شده است!

در واقع سه جزیره بزرگ زباله ای در دنیا وجود دارد. یکی در مرکز اقیانوس آرام شمالی، دومی در اقیانوس هندو سومی در اقیانوس اطلس. در واقع اگر بخواهیم رو راست باشیم، این جزیره ها همان زباله های پلاستیکی است که دور انداخته می شوند که سهم عظیمی از آن وارد اقیانوس ها می گردد و به خاطر باد ها و جریانات آبی این زباله ها تمایل دارند در مکان های بخصوصی جمع شوند.

بزرگترین جزیره زباله ای در افیانوس آرام شمالی قرار گرفته است. این جزیره برای اولین بار در دهه 1980 مشاهده شد. اما آن موقع نگرانی زیادی درباره آن وجود نداشت. با این حال ارزیابی های اخیر باعث تعجب محققان شده است. دانشمندان فهمیده اند که اندازه این جزیره در حال حاضر بیشتر از 1، 550، 000 کیلومتر مربع است! این عدد نشان دهنده این است که از سال 1980 تا کنون اندازه این جزیره بیش از 6 برابر شده است.

برای درک این عدد کافی است آن را با مساحت بعضی از کشور ها مقایسه کنیم: 3 برابر کشور فرانسه، برابر با مساحت کشور مغولستان و مساحت کشور ایران تنها کمی از مساحت این جزیره بزرگتر است! از عظمت آن تعجب کردید نه؟!

مطابق با مجله گزارش های علمی بیشتر از 1.8 تریلیون قطعه پلاستیک در این منطقه جمع شده است.

محققان معتقد اند که هر سال بیشتر از 8 میلیون تن وارد اقیانوس ها می گردد و این عدد سرسام آور تنها 3 درصد از زباله های دنیا است. کشور های عمده پخش نماینده این آلودگی کشور های آسیایی اند و کشور چین در بالای این لیست قرار می گیرد. صنعت در این کشور در اوج خود قرار گرفته است که نقش عمده ای در مسائل محیط زیستی دارد.

برای آن هایی که معتقداند که زمین از ازدیاد جمعیت رنج می برد، خبر کشف یک قاره جدید می تواند خبری خوب و امیدبخش باشد، اما نه زمانی که این قاره از زباله تشکیل شده باشد.

چرا وجود پلاستیک در اقیانوس ها می تواند خطرناک باشد؟ در این جا به معرفی مسائلی می پردازیم که در اثر آلودگی پلاستیکی اقیانوس ها به وجود می آید.

تکه های پلاستیک در اثر نور خورشید و برخورد با زباله های دیگر به شدت ترد و شنماینده می شوند و تکه های ریز پلاستیک به وجود می آید. خب چیزی که بعدش اتفاق می افتد این است که جانوران آبزی و پرندگان این ذرات ریز پلاستیک را می خورند. در بیشتر موارد این ذرات باعث مرگ آن ها می گردد و یا در بدنشان گیر می نماید.

علاوه بر این تعدادی از زباله های پلاستیکی مواد سمی آزاد می نمایند. مجله بین المللی پاکیزگی اقیانوس ها در طول 30 سال گذشته 700 گونه از جانداران دریایی را معرفی نموده است که از طریق این زباله ها کشته و یا صدمه دیده اند. این گونه ها از پلانکتون های ریز تا وال های غول پیکر را شامل می گردد. در زیر به ارائه تعدادی آمار تاسف آور می پردازیم:

هر ساله 100 هزار جاندار دریایی و یک میلیون پرنده به خاطر خوردن زباله های دریایی می میرند. تاسف آور این که تعدادی از این گون ها در معرض انقراض اند و دلیلش آلودگی پلاستیکی اقیانوس ها است.

هنگامی که یک ماهی پلاستیکی را می خورد بر روی تمام چرخه غذایی اثر گذار است. موجودات کوچک تر به مسائل گوارشی وحشتناکی دچار می شوند که منجر به مرگ آن ها می گردد. این مسائل همچنین موجودات و پستانداران بزرگ تر را نیز درگیر می نماید. همان طور که قبلا اشاره کردیم انواعی از پلاستیک ها سمی اند. بعلاوه پلاستیک این خاصیت را دارد تا چنین مواد سمی را مثل سرب جذب نماید. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد هنگامی که یک ماهی را که درونش پلاستیک وجود دارد را می خورید؟

در ادامه ببینید که همه چیز چقدر می تواند وحشتناک باشد! مردم ماهی ها را در آب های آلوده پرورش و یا ماهیگیران آن ها را از آب های آلوده می گیرند که به سبب می گردد این مواد خطرناک پلاستیکی راهشان را به بدن انسان ها پیدا نمایند. مواد سمی موجود در انواع پلاستیک ها می تواند منجر به ایجاد سرطان، نقص سیستم ایمنی بدن و مسائل زیادی را برای جنین ها ایجاد می نماید.

علاوه بر مسائل انسانی ای زباله ها مسائل زیادی را نیز برای جانوران ایجاد می نماید. مطالعات نشان داده است که حدود 44 درصد پرندگان و لاکپشت های دریایی در درون یا اطراف بدنشان اشیا پلاستیک دارند.

خب همانطور که دیدید، مشکل زباله های پلاستیکی موجود در اقیانوس ها واقعا جدی است. بعضی ارزیابی برآورد نموده است که تا سال 2050 میزان حجم زباله های موجود در اقیانوس ها با میزان ماهی های موجود در این آب ها برابری می نماید!

برای جلوگیری از تبدیل دریا ها و اقیانوس های زیبا، به محل انباشت زباله، مردم باید کاری انجام دهند. چندین راه برای حل این مشکل وجود دارد. در بعضی موارد این پلاستیک ها می توانند استفاده های جدیدی داشته باشند. برای مثال یومنوشیما جزیره ای در خلیج توکیو از زباله ها ساخته شده است. این روز ها یک ورزشگاه، موزه و پارک در این جزیره مصنوعی ساخته شده است.

راه دیگر، کاهش آلودگی و یا توقف کامل آن است. این مورد با آموزش افراد و استفاده از پلاستیک هایی تجزیه شونده امکان پذیر است. این نوع پلاستیک در عرض 1 تا 5 سال تجزیه می گردد.

یک راه چاره دیگر که به تازگی کشف شده است، موجودی است که از این که اطرافش پر از زبال های پلاستیکی باشد لذت می برد! این موجود خارق العاده کرمی است که فقط 40 دقیقه ضروری است تا تکه بزرگی از پلاستیک را بخورد. این کرم به راحتی محصولات پلاستیکی را تجزیه می نماید. دانشمندان هنوز از چگونگی انجام این پدیده اطلاعی ندارند، اما شاید این راهی است که مادر طبیعت استفاده می نماید تا سلامتی خود را به دست آورد.

خب راه چاره هرچه که باشد، زمان آن فرا رسیده است تا مردم سراسر دنیا برای حفاظت زمین از دفن شدن زیر زباله های پلاستیکی، کاری انجام دهند.

منبع: brightside

منبع: برترین ها

به "قاره ای جدید در اقیانوس آرام کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاره ای جدید در اقیانوس آرام کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید