مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با گلکسی S21 اولترا

به گزارش وبلاگ نفس، در این مطلب به مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا و گلکسی S21 اولترا می پردازیم تا ببینیم آیا تمام پیشرفت هایی که سامسونگ ادعا می کرد به لطف الگوریتم هوش مصنوعی و بعلاوه سخت افزار قدرتمندتر در این نسل انجام شده در عمل هم وجود دارد یا خیر.

مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با گلکسی S21 اولترا

گلکسی S22 اولترا اوایل سال جاری و با دوربین های بسیار قدرتمند رونمایی شد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که دوربین های بکار رفته در این گوشی جز سنسور اصلی، پیشرفت خاصی نسبت به نسل گذشته نداشته اند. اما برای دوربین اصلی سامسونگ سنگ تمام گذاشت. از لرزشگیر اپتیکال فوق العاده پیشرفته آن با بهبود 47٪ در خنثی سازی لرزش های ناخواسته گرفته تا سنسور بزرگ تر با امکان جذب نور بیشتر برای عکاسی در محیط تاریک و بعلاوه الگوریتم های هوش مصنوعی بسیار پیشرفته که تأثیر به سزایی در افزایش کیفیت تصاویر دارند.

البته این ها همه ادعاهایی بود که سامسونگ مطرح نمود. گلکسی S22 اولترا در عمل محصول دیگری بود. در واقع اگرچه تمام پیشرفت ها را به نوعی در آن شاهد بودیم اما گاهی اوقات آنقدر این قابلیت ها برای بهبود کیفیت تصاویر به شدت بکار گرفته می شدند که تصاویر اصلا حالت طبیعی خود را از دست می دادند. در بسیاری مواقع هرچند نمونه تصاویر ثبت شده به وسیله کهکشانی قدرتمند سامسونگ آنقدر باکیفیت بود که جای هیچ بحثی را باقی نمی گذاشت.

این عملکرد ناپایدار در ثبت تصاویر به نظر می رسد با ارائه آپدیت های نرم افزاری متعدد حل گردد چون کاملا طبیعی است هر گوشی بعد از رونمایی مسائلی در زمینه هماهنگی و بهینه سازی داشته باشد. حتی وب سایت DXOMARK هم معمولا گوشی ها را دو بار و بعد از یک بازه چندماهه مورد آنالیز قرار می دهد و رتبه بندی نیز بر اساس دومین ارزیابی اجرا شده تغییر می نماید. بنابراین عملکرد گلکسی S22 اولترا را در مقایسه های اجرا شده به عنوان عملکرد نهایی آن در نظر نگیرید و منتظر مقایسه های بعدی باشید.

اما با این حال مقایسه های اولیه همواره ایده ای خوب و کلی از عملکرد کلی یک گوشی به ما می دهند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب گلکسی S22 اولترا را در مقابل نماینده سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی S21 اولترا قرار دهیم تا ببینیم کدام گوشی در نهایت می تواند در نبرد عکاسی پیروز گردد.

یک بار دیگر باید به این موضوع اشاره کنیم که از لحاظ سخت افزار، روی کاغذ تفاوتی بین دو گوشی در بخش دوربین وجود ندارد. هر دو از چهار دوربین به علاوه یک سنسور لیزری فوکوس اتوماتیک روی پنل پشتی بهره می برند که شامل دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی، فوق عریض 12 مگاپیکسلی و دو دوربین تله فوتوی 10 مگاپیکسلی می گردد. در جدول زیر می توانید مشخصات فنی کامل و تفاوت دوربین این دو محصول را بهتر مشاهده کنید.

نام گوشیگلکسی S22 اولتراگلکسی S21 اولترا
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - لرزشگیر اپتیکال پیشرفته - اندازه سنسور، 1/1.33 اینچ - لنز 23 میلی متری108 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - لرزشگیر اپتیکال پیشرفته - اندازه سنسور، 1/1.33 اینچ - لنز 24 میلی متری
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - اندازه سنسور، 1/2.55 اینچ12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 - اندازه سنسور، 1/2.55 اینچ
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - اندازه سنسور، 1/3.52 اینچ10 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - اندازه سنسور، 1/3.24 اینچ
سنسورهای دیگر10 مگاپیکسلی تله فوتو با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - اندازه سنسور، 1/3.52 اینچ10 مگاپیکسلی تله فوتو با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - اندازه سنسور، 1/3.24 اینچ
کیفیت فیلم برداری8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه - 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60/240 فریم بر ثانیه - 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه - 4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30/60/240 فریم بر ثانیه - 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی40 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.240 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.2
کیفیت فیلم برداری4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه4K با سرعت 30/60 فریم بر ثانیه - 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه

نکته ای که در رابطه با مشخصات دوربین وجود دارد و باید به آن توجه داشت، سازنده سنسورهاست. برای مثال دوربین اصلی هر دو گوشی ساخت سامسونگ است اما دو دوربین تله فوتو و فوق عریض گلکسی S22 اولترا را سونی فراوری نموده است. از آن طرف سنسورهای تله فوتوی بکار رفته در گلکسی S21 اولترا هم ساخت سامسونگ هستند. سنسورهای تله فوتوی مدل اولترا بعلاوه اندکی بزرگ تر از مدل های بکار رفته در گلکسی S21 اولترا هستند (1/3.52 اینچ در مقابل 1/3.24 اینچ). بنابراین در بخش زوم، یک رقابت بین سامسونگ و سونی هم وجود دارد.

اما می پردازیم به مقایسه گلکسی S22 اولترا با گلکسی S21 اولترا در زمینه عکاسی تا ببینیم کدام یک از این دو محصول عملکرد بهتری را از خود به نمایش می گذارد.

دوربین اصلی - نور روز

سامسونگ از زمان رونمایی از گلکسی S20 اولترا در پرچم داران خود نظیر گلکسی نوت 20 اولترا، S21 اولترا و حالا هم S22 اولترا از دوربین 108 مگاپیکسلی استفاده نموده است. اما حقیقت این است که این روزها سخت افزار خیلی اهمیت خاصی ندارد چرا که نرم افزار نقش بسیار معین کننده ای در بهبود کیفیت تصاویر دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، سامسونگ تصمیم گرفت گلکسی S22 اولترا را با الگوریتم هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی راهی بازار کند.

در تصویر زیر، به سادگی می توان متوجه شد سامسونگ تا چه اندازه روی چگونگی نمایش تصاویر و رنگ بندی ها کار نموده است. برای مثال گلکسی S21 اولترا تصاویر را با رنگ سردتری ثبت نموده است در حالی که گلکسی S22 اولترا بیشتر تمایل دارد رنگ ها را گرم تر به نمایش بگذارد. همان اتفاقی که در سری آیفون 13 هم شاهد بودیم.

در دومین تصویر، بار دیگر می بینیم که رنگ ها گرم تر به نمایش در آمده اند. بعلاوه رنگ آبی آسمان به شکل محسوسی تیره تر از آن چیزی است که در تصویر ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا شاهد هستیم. اما اگر دقیق تر به شاخه درختان نگاه کنید می بینید که یک درخشش خاص و عجیبی دارند که در تصویر ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا دیده نمی گردد. علت اصلی این اتفاق عجیب، شارپ کردن بیش از حد است که اصلی ترین نقطه ضعف گلکسی S22 اولترا نیز به شمار میرود. برای مثال گلکسی S21 اولترا تا حد زیادی تصویر را متعادل ثبت کرد و در نتیجه آن ظاهر ساختگی و فیک گلکسی S22 اولترا را نمی پسندیم.

در تصویر سوم، می توان به طور واضحی تابش نور خورشید را در سمت راست-بالای نمونه ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا مشاهده کرد در حالی که در گلکسی S22 اولترا به لطف بهره مندی از لنزهای فوق شفاف (Clear Lens) شاهد همچین جلوه ای نیستیم و این یک پیشرفت بسیار خوب به شمار میرود.

تصاویر بعدی از جاده، باز هم به وضوح تمایل گلکسی S22 اولترا به گرم تر نشان دادن رنگ ها را نشان می دهد در حالی که گلکسی S21 اولترا تصویری را به ثبت رساند که واقعی تر و متعادل تر است. مثلا اگر به ساختمان انتهای تصویر در نمونه ثبت شده به وسیله گلکسی S22 اولترا نگاه کنید می بینید آنقدر نورانی افتاده که تقریبا محو شده در حالی که در تصویر مربوط به S21 اولترا به وضوح می توان آن را مشاهده کرد.

گاهی اوقات هم گلکسی S22 اولترا در نوردهی کاملا سردرگم عمل می نماید، مثل تصویر زیر که از مجسمه ای که یک ژیروسکوپ در دست دارد به ثبت رسید. در این نمونه گلکسی S21 اولترا عملکرد بسیار بهتری در نوردهی از خود به نمایش گذاشت. به صورت کلی در نور روز می توان گفت گلکسی S22 اولترا در بسیاری مواقع تصویری با جزئیات بهتر به ثبت می رساند اما گاهی اوقات هم آنقدر الگوریتم های خود را بیش از حد بکار می گیرد که باعث می گردد تصویر ثبت شده به وسیله پرچم دار قدیمی را بیشتر بپسندیم. در زیر می توانید نمونه تصاویر بیشتری را از این دو گوشی مشاهده کنید.

دوربین اصلی - شب

اما در نور شب، ظاهرا داستان عوض می گردد. در این بخش گلکسی S22 اولترا عملکرد پایدارتر و بهتری از خود به نمایش می گذارد و رقیب خود را تقریبا در تمام موارد شکست می دهد.

برای مثال با نگاهی به تصویر بالا می توان فهمید که در نمونه ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا یک نور مصنوعی در محیط وجود دارد و آن را احاطه نموده است. در واقع انگار این گوشی از یک محیط تاریک تصویری را به ثبت رساند و سپس با یک لایه از نور مصنوعی آن را روشن تر کرد در حالی که در تصویر مربوط به گلکسی S22 از این مشکل خبری نیست.

تصاویر ثبت شده در نور شب به وسیله گلکسی S22 اولترا در مقابل نمونه های ثبت شده با S21 اولترا بسیار شفاف، زیبا و پر از جزئیات هستند. منابع نوری به خوبی کنترل شده اند تا از ایجاد جلوه های مصنوعی و شبح مانند جلوگیری گردد. البته رنگ ها همچنان گرم تر هستند و در نتیجه گاهی اوقات تصاویر از حالت طبیعی خارج می شوند. مثل همین تصویر که رنگ سفید اندکی به نارنجی متمایل شد اما اینکه تا چه اندازه نماینده نو سامسونگ توانست تصاویر بدون نویز و تمیزی ثبت کند شگفت زده مان کرد.

طبق گفته های سامسونگ، این حجم از کیفیت در نور شب به لطف لایه پوششی نوی است که روی شیشه لنزها قرار گرفته است در نتیجه نور با رفلکس کمتری به سنسورها می رسد. در واقع همان لنزهای فوق شفاف که در بالا به آن اشاره شد. علاوه بر این ها، اینکه گلکسی S22 اولترا آسمان را به رنگ آبی تیره به نمایش گذاشته اندکی زیباتر و دلنشین تر از آسمان بی روح در نمونه مربوط به گلکسی S21 اولترا است. هرچند مدل قدیمی تر توانست اندکی واقعی تر آسمان را به تصویر بکشد.

با توجه به توضیحات سامسونگ، ظاهرا بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده در نور شب به لطف الگوریتم نوی با نام Night Solution اجرا شده است که در نتیجه آن، گوشی چندین فریم تصویر با یک بار فشردن کلید شاتر ثبت می نماید. آن هایی که تار شدند حذف و نمونه های باکیفیت به جای مانده با یکدیگر ادغام می شوند. در نهایت هم هوش مصنوعی از لحاظ رنگ بندی این تصویر نهایی را بهبود می بخشد تا بدین ترتیب نمونه نهایی با کیفیتی عالی به دست شما برسد.

دوربین های تله فوتو

هم گلکسی S21 اولترا و هم S22 اولترا از دوربین های تله فوتو با قابلیت زوم 3 و 10 برابری اپتیکال بهره می برند اما همانطور که در ابتدا گفته شد، دوربین های تله فوتوی بکار رفته در مدل قدیمی تر ساخت سامسونگ و در مدل نو ساخت سونی هستند. حال باید دید عملکرد آن ها در شرایط مختلف چگونه است.

همانطور که می بینید، باز هم همان رفتار مشابه را شاهد هستیم. هایلایت یا همان نقاط روشن بیش از حد روشن هستند و رنگ ها هم به شکل بسیار گرمی به نمایش درآمده اند. اما خوشبختانه جزئیات به برترین شکل ممکن قابل مشاهده هست و این، بهبود چشمگیر دوربین تله فوتو با زوم 10 برابری را نشان می دهد.

اگرچه عملکرد گلکسی S21 اولترا در ثبت تصاویری با زوم 10 برابری فوق العاده بود و هنوز هم هست، اما گلکسی S22 اولترا تصاویر واضح تر، شفاف تر و با جزئیات تری را ثبت می نماید که رنگ ها نیز در آن با طراوت و زیبایی خاصی به نمایش در می آیند. در واقع تصاویر ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا در بسیاری مواقع رنگ پریده، سرد و بی روح هستند که این مشکل را در نمونه های مربوط به S22 اولترا شاهد نیستیم.

در اندازه زوم 3 برابری هم بین عملکرد دو گوشی در پردازش رنگ ها تفاوت دیده می گردد. باز هم گلکسی S22 اولترا تمایل به گرم تر نشان دادن رنگ ها را حفظ نموده در حالی که گلکسی S21 اولترا اندکی سردتر آن ها را به نمایش می گذارد. هرچند این گرم تر نشان دادن گاهی اوقات فراتر از حد تعادل رفته و باعث مصنوعی شدن تصویر می گردد.

در نور روز و در اندازه زوم 110 برابری، تصاویر ثبت شده به وسیله گلکسی S22 اولترا به شکل واضحی زیباتر و با جزئیات تر هستند. برای مثال می توانید تصاویر زیر را نگاه کنید تا متوجه شوید چگونه گلکسی S21 اولترا در نمایش رنگ سفید خصوصا در نشانه های خیابان عملکرد ضعیفی داشت در حالی که چنین مسئله ای را در گلکسی S22 اولترا به لطف بهبود گستره دینامیکی شاهد نبودیم. علاوه بر این ها، دقت نمایش رنگ ها و اندازه جزئیات هم در تصاویر ثبت شده به وسیله این گوشی فوق العاده بودند. عملکرد پردازش تصویر گلکسی S22 اولترا هم باعث شد تا اندازه نویز از تصاویر ثبت شده در شب به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند در حالی که در نمونه مربوط به گلکسی S21 اولترا، کلی نیز دیده می گردد.

دوربین فوق عریض

می رسیم به دوربین فوق عریض، جایی که اتفاقات بسیار جالبی رقم خورد. همانطور که می دانید، گلکسی S22 اولترا از همان دوربین فوق عریضی استفاده می نماید که در گلکسی S21 بکار رفته است. از لحاظ میدان دید، عملکرد هر دو گوشی یکسان است اما در عکاسی در نور شب واقعا شگفت زده شدیم چرا که S22 اولترا عملکردی حیرت انگیز از خود به نمایش گذاشت.

اول از همه این گوشی در حالت فوق عریض از حالت شب پشتیبانی می نماید که باعث می گردد تفاوت بین تصویر ثبت شده با آن و گلکسی S21 اولترا از زمین تا آسمان باشد. نه تنها تفاوت بین این دو گوشی در تصاویری که مشاهده می کنید محسوس است بلکه گلکسی S22 اولترا با جذب نور بیشتر، تصویری با رنگ های نسبتا دقیق و کیفیت بالایی هم به ثبت رساند. این در حالی است که تصویر ثبت شده به وسیله گلکسی S21 اولترا خیلی تعریف خاصی ندارد و اگرچه تا حدودی روشن است اما اصلا قابل قیاس با آنچه که نمونه نو ثبت کرد نیست.

از طرفی در نور روز، به خصوص در تصویر مربوط به ساختمان که می توانید آن را در زیر مشاهده کنید، بکارگیری HDR به وسیله کهکشانی نو اصلا جالب نبود چرا که یک جلوه کاملا عجیب در شاخه درختان دیده می گردد. این در حالی است که گوشی قدیمی تر یعنی گلکسی S21 اولترا توانست تصویری بسیار طبیعی تر و نزدیک به واقعیت ثبت کند. این همان شارپ کردن بیش از حد تصویر است که پیش تر در رابطه با آن به عنوان یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف گلکسی S22 اولترا صحبت کردیم.

در سایر تصاویر اما عملکرد گلکسی S22 اولترا بسیار بهتر از کهکشانی قدیمی تر بود و مطابق انتظار، این محصول بدون زحمت زیادی توانست این بخش را با موفقیت و البته پیروزی پشت سر بگذارد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی گلکسی های مدل اولترا 40 مگاپیکسلی است و بنابراین انتظار داریم هر دو در هر شرایطی عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارند. البته باز هم تصاویر ثبت شده به وسیله گلکسی S22 اولترا اندکی گرم تر هستند که به نظر می رسد این موضوع در تمامی لنزهای این گوشی به خاطر سیستم پردازش تصویر نو وجود دارد و فقط شرکت کره ای باید با ارائه یک آپدیت، شدت آن را تنظیم کند چون در غیر این صورت قطعا کاربران نمی توانند عملکرد پایداری را از این محصول در ثبت تصاویر شاهد باشند.

اما در عکاسی سلفی این موضوع باعث شده تصاویر بسیار زیبا، با رنگ های دقیق و حیرت انگیز، جزئیات بسیار زیاد و طبیعی به ثبت برسند. گستره دینامیکی هم عالی است تا بدین ترتیب نتوانیم ایراد خاصی به تصویر ثبت شده به وسیله کهکشانی نو سامسونگ وارد کنیم. این گوشی بعلاوه در نور شب هم امکان ثبت تصاویر پرتره به شما را می دهد که دقت و کیفیت آن بالاست و حتی اگر دقیق تر نگاه کنید متوجه می شوید که سامسونگ در گلکسی S22 اولترا، شدت بوکه را افزایش داده تا پس زمینه بیشتر تار گردد.

به صورت کلی در تصاویر ثبت شده در نور شب با دوربین سلفی، گلکسی S22 عملکرد پایدارتر و قابل اطمینان تری از رقیب خودی دارد این در حالی است که تصویر ثبت شده با گلکسی S21 اولترا در شرایطی که نور کافی در محیط وجود ندارد اندکی تار و فاقد جزئیات بالا است.

نتیجه

در نتیجه این مقایسه نسبتا کامل اما همچنان اولیه، دریافتیم که گلکسی S22 اولترا در زمینه عکاسی بی نظیر نیست و بعلاوه ضعف های بزرگی دارد که حتما باید در طول زمان و با ارائه آپدیت های نرم افزاری حل شوند. در غیر این صورت قطعا شرکت کره ای در رقابت با برترین های بازار دچار مشکل خواهد شد. همانطور که در حال حاضر وب سایت DXOMARK به دوربین این گوشی امتیازی کمتر از آیفون 13 پرو مکس داده است. البته این آنالیز اولیه بوده و روی مدل مجهز به اگزینوس 2200 اجرا شده است. این یعنی شاید عملکرد مدل مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 به لطف بهره مندی از سیستم پردازش تصویر نو بهتر باشد. البته بعید به نظر می رسد این تفاوت آنقدری باشد که گلکسی S22 اولترا بتواند آیفون 13 پرو مکس یا نماینده قدر هواوی را از پیش رو بردارد اما می تواند تا حدودی تفاوت ایجاد کند.

در حال حاضر گلکسی S22 اولترا یا آنقدر عملکرد خوبی دارد که بعضی از تصاویر آن هوش از سر کاربر می برد، یا آنقدر عملکرد بدی دارد که کاربر شک می نماید این نمونه های ثبت شده به وسیله یک پرچم دار قدرتمند باشد. بنابراین هنوز به پایداری لازم در این زمینه نرسیده است. برای اینکه عملکرد این گوشی را به طور کامل در زمینه دوربین مورد آنالیز قرار دهیم باید ببینیم در فیلم برداری هم چگونه خواهد بود اما متأسفانه آنالیز مربوطه هنوز صورت نگرفته است.

طبیعتا هر گوشی هوشمندی نقاط ضعف فراوانی در بخش های مختلف دارد و نمی توان ادعا کرد یک محصول در یک زمینه هیچ ضعفی ندارد. بعضی از این ضعف ها قابل حل شدن با آپدیت های نرم افزاری هستند و بعضی دیگر هم باید با بهبود سخت افزار در نسل های بعدی حل شوند. حال باید دید مسائل گلکسی S22 اولترا از چه نوعی هستند و چگونه قرار است شرکت کره ای آن ها را حل نماید.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با گلکسی S21 اولترا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین گلکسی S22 اولترا با گلکسی S21 اولترا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید