پتک کرونا بر سر نمایشگاه های فناوری کشور، ویروسی که به جان برگزاری نمایشگاه ها افتاد

به گزارش وبلاگ نفس، شیوع کرونا باعث تعطیل شدن و به تأخیر افتادن بسیاری از رویدادها و نمایشگاه های بین المللی و ملی در سراسر جهان شده است. در این گزارش نگاهی به احتمال برگزاری نمایشگاه های علمی و فناوری کشور در سایه این ویروس سریع الانتقال می اندازیم.

پتک کرونا بر سر نمایشگاه های فناوری کشور، ویروسی که به جان برگزاری نمایشگاه ها افتاد

گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ نفس، شیوع ویروس کرونا در دنیا زندگی روزمره بشر را به شدت متحول کرد. مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند، بسیاری از شرکت ها و کمپانی به دورکاری روی آوردند، فعالیت رستوران ها، سینماها، کافه ها و مراکز خرید متوقف شد و رویدادهای و نمایشگاه ها نیز یکی پس از دیگری کنسل شدند. به عبارت دیگر این ویروس علاوه بر بحران بهداشتی و مالی که به همراه داشت، ارتباطات انسانی را نیز به شدت دستخوش تغییر نموده است.

به گفته متخصصان؛ محتمل است بشر هیچگاه از دست ویروس کرونا خلاص نگردد. بنابراین بسیاری از افراد امیدوارند که راهی برای درمان و حتی پیشگیری بیماری ناشی از ویروس کووید-19 کشف گردد تا شرایط حاکم بر دنیا بهبود یابد. باتوجه به این که تا به امروز هیچ دارو یا واکسن قطعی برای این بیماری کشف نشده است، به نظر می رسد که انسان باید به دنبال راه هایی باشد تا حین رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی به فرایند قبلی زندگی بازگردد.

کرونا و تعطیلی نمایشگاه ها

همانطور که گفته شد یکی از عوارض جانبی همه گیری کووید-19 لغو شدن نمایشگاه ها و رویدادها در دنیا بود. در ایران نیز بسیاری از نمایشگاه ها و رویدادها به دلیل کرونا کنسل شدند و حتی در حال حاضر محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران نیز تعطیل است. نمایشگاه ها معمولا در سالن ها و فضاهای عظیم برگزار می شوند و افرادی زیادی از غرفه داران، مسئولان، بازدیدنمایندگان و مشتریان در آن محل حضور پیدا می نمایند.

بنابراین احتمال انتقال و شیوع ویروس در چنین محل هایی به شکل خطرناکی بالاست و به همین دلیل نیز بسیاری از نهادها عطای برگزاری نمایشگاه را به لقایش می بخشند. در ادامه احتمال برگزاری بعضی از نمایشگاه های حوزه فناوری و نوآوری را در کشور آنالیز می کنیم.

نمایشگاه اینوتکس؛ نخستین نمایشگاه مجازی کشور

نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس که هر ساله میزبان شتابدهنده ها، استارت آپ ها، شرکت های فناور و کسب وکارهای نوپاست، معمولا خرداد ماه برگزار می گردد. با این حال شیوع ویروس کرونا در کشور باعث شد که نهمین دوره این نمایشگاه با دو ماه تأخیر در مرداد ماه و به شکل مجازی برگزار گردد. اینوتکس 2020 که از 22 تا 25 مرداد ماه برگزار می گردد، نخستین نمایشگاه مجازی کشور خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه نانو در هاله ای از ابهام

نمایشگاه فناوری های نانو هر ساله در مهر ماه برگزار می گردد و میزبان استارت آپ ها، فناوران، شرکت های دانش بنیان و محققان حوزه نانو است. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای حوزه نانو از نساجی و پزشکی گرفته تا شیمی و خودرو به نمایش درمی آیند و به کسب وکارهای نوپا و پژوهشگران اجازه معرفی، شبکه سازی و جذب سرمایه گذار داده می گردد. ستاد توسعه فناوری های نانو هفته گذشته طی اطلاعیه ای خبر از برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه فناوری نانو از 21 تا 24 مرداد در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران داد.

این در حالی است که محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در حال حاضر تعطیل بوده و تعیین نیست چه زمانی فعالیت خود را شروع کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که این نمایشگاه نیز به طور کلی برگزار نگردد. در صورت برگزاری نیز باید پروتکل های بهداشتی خاصی رعایت گردد. طی دو هفته آینده تصمیم گیری در مورد برگزاری این نمایشگاه تخصصی گرفته و اعلام می گردد.

سرنوشت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در آبان تعیین می گردد

نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت هر سال در آذر ماه و همزمان با هفته پژوهش برگزار می گردد و آخرین دستاوردهای تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را به نمایش می گذارد. به گفته عبدالرضا مجدالدین، مدیر کل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تصمیم گیری نهایی در مورد برگزاری این نمایشگاه آبان ماه و باتوجه به تصمیم سازمان نمایشگاه ها تعیین خواهد شد.

لازم به ذکر است که بخش عمده ای از نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت به شکل مجازی برگزار می گردد. 9 هزار محصول و مواد آزمایشگاهی ساخته شده توسط شرکت ها و دانشمندان ایرانی در سامانه تجهیزات آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بارگزاری شده و کاربران می توانند محصولات، قمیت ها، شرکت های سازنده و نمونه های مشابه را به راحتی مشاهده نمایند.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "پتک کرونا بر سر نمایشگاه های فناوری کشور، ویروسی که به جان برگزاری نمایشگاه ها افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتک کرونا بر سر نمایشگاه های فناوری کشور، ویروسی که به جان برگزاری نمایشگاه ها افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید