المپیادزیست شناسی 24تیرافتتاح می گردد ، 681مدال سهم ایران ازالمپیاد

به گزارش وبلاگ نفس، صبح امروز نشست خبری فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با موضوع المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 برگزار گردید.

المپیادزیست شناسی 24تیرافتتاح می گردد ، 681مدال سهم ایران ازالمپیاد

این در حالی است که عصر امروز بدرقه دانش آموزان در تیم های اعزامی جمهوری اسلامی ایران به المپیادهای علمی جهانی برگزار می گردد و اندیشکده جوان نیز افتتاح خواهد شد.

در المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 ایران میزبان نمایندگانی از 85 کشور است تا برای بهره گیری حداکثری از دیپلماسی علمی و تبادل تجربیات پیروز و معرفی دستاوردهای کشور در این زمینه اقدام کند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان معتقد است این میزبانی فرصت مغتنمی است برای معرفی توانمندی ها و دستاوردهای علمی کشور به جهان و از سوی دیگر ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می نماید که از تجربیات علمی سایر کشورها نیز بهترین بهره برداری را داشته باشیم.

مهاجرانی در این نشست گفت: جهت علمی برای زیست شناسی از سال 2012 شروع شد. 24 تیر افتتاحیه این المپیاد را خواهیم داشت که پیش بینی ما این است که میهمانان ما بالغ بر هزار نفر باشند.

وی ادامه داد: تجهیزاتی که باید خریداری می شده خریداری شده است. ورود ایران به المپیاد زیست شناسی خوشبختانه باعث شده رتبه های خوبی کسب کند.

وی همچنین ادامه داد: المپیاد زیست شناسی 24 تا 30 تیرماه برگزار خواهد شد و اعتباری که هیأت وزیران برای برگزاری این المپیاد در نظر گرفته است، 150 میلیارد ریال معین شده است که امیدواریم این اعتبار به طور کامل اختصاص پیدا کند. البته باید این را متذکر شوم که همواره تمام و کمال این اعتبار پرداخت می گردد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان بیان نمود: همچنین برنامه ریزی شده تا معلمان زیست شناسی کشور نیز در این المپیاد حضور داشته باشند، چرا که در این المپیاد ما یک هدف اشاعه و توسعه علم را داریم و در کنار آن یک فرآیند همگانی طی می گردد و تعدادی قهرمان از این فرآیند بیرون می آیند؛ پس این المپیاد هم یک پوشش علمی است و هم قهرمان پرور است.

مهاجرانی درباره تعداد معلمان زیست شناسی کشور که به این المپیاد دعوت می شوند و فرآیند انتخاب آنها نیز شرح داد: 60 نفر از معلمان زیست شناسی کشور که توسط معاونت متوسطه آموزش و پرورش پیشنهاد می شوند، در این المپیاد حضور دارند و کارگاهی را خواهند گذراند تا با مباحث روز جهان در حوزه زیست شناسی آشنا شوند.

هر چهار دانش آموز ایرانی شرکت نماینده در المپیاد تهرانی هستند

وی از دیگر برنامه هایی که در حاشیه این المپیاد برگزار خواهد شد، به بازدیدهای علمی و سر زدن میهمانان به مناطق فرهنگی از جمله موزه ها اشاره و تأکید کرد: این فضا فرصت خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است تا دیپلماسی علمی خود را به جهان بشناساند و ما پس از برگزاری این المپیاد، حدود 800 سفیر فرهنگی در جهان خواهیم داشت که از ایران با خاطره خوش می روند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره تعداد آزمون دهنده ها و شرکت نمایندگان ایرانی در این المپیاد نیز اظهار کرد: تعداد کل آزمون دهنده ها 250 نفر است، از ایران نیز 4 نفر انتخاب شده اند و هر چهار نفر از دانش آموزان تهرانی هستند که دو دختر و دو پسر هستند.

مهاجرانی با اشاره به اینکه رقابت ها در این المپیاد در دو حوزه تئوری و عملی برگزار خواهد شد، گفت: تجهیزات آزمایشگاهی برای این المپیاد در حال تدارک است، اگرچه در مسئله ارز دچار چالش شدیم، اما مشکل خاصی پیش نیامد. سؤالات تئوری را نیز طی یک پروتکل تعیین، کمیته علمی این المپیاد طراحی می نماید. به جهت امنیت سؤالات نیز تجهیزاتی نصب می گردد تا جلوی نشت سؤال ها گرفته گردد. از جمله اینکه محل اسکان طراحان سؤال از محل اسکان دانش آموزان جداست.

وی همچنین دانشگاه شهید بهشتی و هتل آزادی را دو محلی مطرح کرد که آزمون ها در آنجا برگزار می گردد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، المپیاد را در بخش های چهارگانه و در حوزه های بیوشیمی، زیست شناسی، محیط زیست و ... مطرح کرد.

به گفته مهاجرانی، نفر اول المپیادها اگر از کشور ما باشند، معافیت از کنکور را دارند و سعی می گردد برای باقی شرکت نمایندگان در المپیادها یک سفر به کشوری دیگر را تدارک را ببینیم.

گردش نخبگانی اتفاق بدی نیست

وی در پاسخ به این سؤال که المپیادها علی رغم تمام حُسن هایی که دارند، فرصتی می شوند تا نخبگان کشور ما توسط دیگر کشورها شناسایی و جذب شوند و با مهاجرت نخبگان روبرو هستیم، اضافه کرد: مهاجرت پدیده جهانی است و حتی کشوری مانند ژاپن که در حوزه علم قدرتمند است با چنین پدیده ای روبرو است. وجود بنیاد نخبگان برای هر دولتی نشانه این است که حفظ نخبگانش برای او مهم است و ما نیز چنین بنیادی داریم. همچنین کوشش های خوبی انجام شده است که بتوانیم در حوزه کسب و کار و اشتغال نخبگان فعالیت کنیم، اما باید این فعالیت ها را گسترش دهیم؛ ضمن اینکه ما در بسیاری مواقع از رفتن نخبگان صحبت می کنیم، اما نمی گوییم چند نفر از آنها برمی گردند و یا این چرخش نخبگانی در چه مواردی به نفع ما است. به طور مثال اگر فرد نخبه ای از کشور خارج گردد، در جای دیگر تحصیل کند و نتیجه پژوهش هایش به ما برگردد، چه ایرادی دارد؟ ما برگزاری المپیاد را نه تنها هزینه نمی دانیم، بلکه آن را یک سرمایه گذاری تلقی می کنیم.

مهاجرانی در ادامه با اشاره به اینکه 62 کشور تاکنون برای حضور در این المپیاد ثبت نام نموده اند و انتظار می رود تا سرانجام مهلت مقرر، 70 کشور ثبت نام خود را قطعی نمایند، گفت: سال گذشته در کشور انگلستان این المپیاد برگزار گردید و ما توانستیم دو مدال طلا و دو مدال نقره کسب کنیم. همچنین در المپیاد سال گذشته 70 کشور حضور داشتند. ما برای حضور کشورهایی که با آنها روابط دیپلماسی داریم، هیچ محدودیتی نگذاشته ایم و کشورهایی مانند آمریکا و کانادا نیز تاکنون ثبت نام نموده اند.

در سال 2015 میزبانی ما قطعی شد

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه مراکز علم در کشور ما بسیار کم است، بنابراین چگونه می خواهیم در این حضور جهانی که قرار است یکی از برنامه هایش بازدید از موزه های علم باشد، این نقیصه را جبران کنیم، اظهار کرد: آموزش و پرورش متولی همه نقص ها نیست، بلکه بعضی از مسائل در زمره مسائل کلان کشور قرار می گیرد. توجه به موزه ها در کشور ما کم است و آموزش و پرورش نیز گرفتار این ضعف است. من نمی گویم که وضع ما در بحث موزه های علمی، عالی است اما ما موزه های خوبی در دانشگاه های کشور داریم. همچنین موزه علم و فناوری را داریم که یکی از محل های بازدید ما خواهد بود. باید روی نقاط آسیب زا کار گردد. از جمله اینکه ما بسیاری از موزه های علمی کشور را نمی شناسیم. همچنین معتقدم که باشگاه دانش پژوهان جوان، موزه جواهرات علمی کشور است و امیدوارم روزی ما این موزه را افتتاح کنیم تا جامعه نخبگان کشور را بهتر بشناسد.

مهاجرانی همچنین درباره چگونگی انتخاب ایران به عنوان میزبان المپیاد زیست شناسی 2018 گفت: معمولاً کشورهایی که سه سال در این المپیاد شرکت می نمایند، حق درخواست برای میزبانی را دارند، اما کمیته جهانی این المپیاد برای میزبانی تصمیم می گیرد. در این تصمیم گیری اینکه یک کشور چه رتبه هایی در این المپیاد کسب نموده است و ظرفیت علمی و اقتصادی میزبانی را دارد، مورد نظر قرار می گیرد. ما از سال 2012 تقاضای میزبانی خود را مطرح کردیم و سال 2015 این میزبانی قطعی شد. ما رتبه های خوبی در این المپیاد کسب نموده ایم، اما به طور مثال میزبانی المپیاد نجوم را بسیار زیاد می خواهند به ایران بدهند، چرا که ما هم در سابقه علمی کشورمان، حکمای بسیاری داشته ایم که در نجوم زبانزد هستند و همچنین رتبه های خوبی در این حوزه کسب نموده ایم. در حوزه زیست شناسی نیز رتبه های خوبی کسب شده است.

وی نماینده علمی ایران که با عنوان شخصیت حقوقی در کمیته جهانی المپیاد زیست شناسی حضور دارد را دکتر کرام الدینی معرفی کرد و همچنین نماینده ایران در این المپیاد پیش رو را دکتر حسین خانی معرفی کرد.

681 مدال برای 31 سال سهم ایران از المپیادهای جهانی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در ادامه به ارائه آمار حضور در المپیادهای جهانی در 31 سال گذشته اشاره نمود و گفت: ما در این 31 سال 681 مدال کسب نموده ایم که نشان می دهد سالی بالای 20 مدال کسب شده است و این آمار قابل توجهی است.

مهاجرانی در پاسخ به این سؤال که به نظر می رسد المپیادهای ما تهرانی شده است به این معنا که عموماً دانش آموزان تهرانی برای حضور در المپیادهای جهانی انتخاب می شوند و این نشان می دهد که ما امکانات کمی برای دانش آموزان در استان های دیگر داریم، بیان نمود: این حرف کاملاً درست است و ما هم واقف هستیم که المپیاد تهرانی شده است؛ هرچند در سال های اخیر کمی حضور دانش آموزان استان های دیگر نیز روند رو به رشدی داشته است. به طور مثال از پنج دانش آموزی که به المپیاد ریاضی اعزام می شوند، چهار نفرشان از استان های غیر از تهران هستند، چرا که ریاضی به حل مسئله می پردازد و مانند زیست شناسی احتیاج به تجهیزات و آزمایشگاه برای رشد توان علمی دانش آموز ندارد. قبول داریم که باید روی روند اجرایی چنین مواردی بازنگری گردد و در حال حاضر نیز قدم هایی در این جهت برداشته ایم.

وی همچنین درباره افت مدال آوری در سال های اخیر در المپیادهای جهانی توسط کشورمان نیز گفت: رتبه های ایران در مجموع افت نموده است، شاید به ضعف ساختار باشگاه برگردد. آن زمانی که باشگاه مستقل بوده، دوران طلایی را می گذرانده است؛ آن پیروزیت شگفت انگیز ایران در المپیادهای جهانی کمی افت نموده است. در آن دوران هفت ماه دانش آموزان در یک مکان زندگی می کردند و زمانی که کیفیت این مکان یا زندگی در این مکان پایین می آید، تعیین است که کیفیت مدال آوری نیز کاهش پیدا می نماید، اما این را بگویم که بچه های ما بسیار باغیرت هستند و کوشش های آنهاست که باعث شده این سال ها نیز رتبه های قابل توجهی در جهان کسب کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "المپیادزیست شناسی 24تیرافتتاح می گردد ، 681مدال سهم ایران ازالمپیاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "المپیادزیست شناسی 24تیرافتتاح می گردد ، 681مدال سهم ایران ازالمپیاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید