دلیل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چیست؟

به گزارش وبلاگ نفس، خواب آلودگی بیش از حد، احساس خستگی یا خواب آلودگی در طول روز است. برخلاف خستگی که بیشتر به کمبود انرژی مربوط می گردد، خواب آلودگی بیش از حد می تواند شما را چنان خسته کند که در مدرسه، محل کار و احتمالاً حتی روابط و عملکرد روزمره تان تداخل ایجاد کند.

دلیل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چیست؟

به گزارش وبلاگ نفس، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، زندگی حدود 18 درصد از جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد. خبر بد اینکه این مسئله می تواند علامت یک مشکل دیگر هم باشد.

کلید غلبه بر خواب آلودگی بیش از حد، معین دلیل آن است. چندین مشکل مرتبط با خواب وجود دارد که می تواند باعث افزایش تعداد دفعات خمیازه کشیدن در طول روز گردد.

چه عواملی باعث خواب آلودگی بیش از حد می گردد؟

هر شرایطی که شما را از داشتن خواب خوب در شب باز دارد می تواند باعث خواب آلودگی بیش از حد در روز گردد. خواب آلودگی در طول روز تنها علامتی است که برای تان آشنا است. علائم دیگری مانند خروپف یا لگد زدن می تواند هنگام خواب رخ دهد.

برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب، این یک شریک ربای تختخواب است که علائم اصلی دیگر را مشاهده می نمایند. صرفنظر از دلیل، مهم است که اگر خواب آلودگی در روز مانع بهره وری در روز می گردد، شرایط اتاق خواب خود را ارزیابی کنید.

از جمله دلایل شایع خواب آلودگی زیاد:

1. آپنه خواب

آپنه خواب یک شرایط بالقوه جدی است که در آن مکرراً در طول شب بیدار می شوید و آغاز به نفس نفس زدن می کنید. این عامل می تواند باعث خواب آلودگی شما در طول روز گردد.

آپنه خواب چندین علائم دیگر هم دارد. برخی از آن ها عبارتند از:

خروپف بلند و نفس نفس زدن در هنگام خواب

بیدار شدن با گلو درد و سردرد

مسائل تمرکز

تحریک پذیری

آپنه خواب بعلاوه می تواند به فشار خون بالا و سایر مسائل قلبی و بعلاوه دیابت نوع 2 و چاقی یاری کند.

در واقع دو نوع اصلی آپنه خواب وجود دارد. همه آن ها می توانند باعث خواب آلودگی بیش از حد شوند، زیرا همه آن ها شما را از خواب عمیق و کافی در طول شب باز می دارند. انواع آپنه خواب عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب (OSA). این حالت زمانی اتفاق می افتد که بافت پشت گلو هنگام خواب شل شده و تا حدی مجرای تنفسی شما را بپوشاند.

آپنه خواب مرکزی (CSA). این زمانی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های عصبی مناسب را به عضلات کنترل نماینده تنفس شما هنگام خواب ارسال نکند.

2. سندرم پا های بی قرار

سندرم پا های بی قرار (RLS) باعث می گردد یک مقاومت غیرقابل تحمل و ناراحت نماینده برای حرکت دادن پا ها وجود داشته باشد. ممکن است وقتی احساس گرفتگی یا خارش در پا ها داشته باشید و فقط هنگام برخاستن و راه رفتن بهتر گردد و یا در حالت آرام دراز کشیده باشید. RLS خوابیدن را سخت می نماید و در نتیجه فرد در طول روز خواب آلود می گردد.

معین نیست که چه چیزی باعث RLS می گردد، اگرچه ممکن است تا 10 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد. می تواند یک مولفه ژنتیکی وجود داشته باشد. تحقیقات دیگر نشان می دهد کمبود آهن دلیل اصلی مشکل است. بسیاری از دانشمندان بعلاوه بر این باورند که مسائل گانگلیون های پایه مغز، منطقه مسئول حرکت و ریشه RLS هستند.

3. نارکولپسی

نارکولپسی یک مشکل خواب است که اغلب نادیده گرفته می گردد. مانند RLS، که یک اختلال عصبی است. با نارکولپسی، مغز چرخه خواب و بیداری را به درستی تنظیم نمی نماید. در صورت ابتلا به نارکولپسی ممکن است شب تا صبح خوب بخوابید. اما به طور دوره ای در طول روز، ممکن است احساس خواب آلودگی بیش از حد کنید. حتی ممکن است وسط مصاحبه یا هنگام غذا خوردن بخوابید.

نارکولپسی تقریباً غیرمعمول است و کمتر از 200، 000 نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری اغلب به اسم یک اختلال روانپزشکی یا برخی دیگر از مسائل بهداشتی تشخیص داده نمی گردد. هر کسی ممکن است دچار نارکولپسی گردد، اگرچه معمولاً در افراد بین 7 تا 25 سال ایجاد می گردد.

4. افسردگی

ایجاد تغییر محسوس در برنامه خواب، یکی از رایج ترین علائم افسردگی است. اگر افسردگی داشته باشید، ممکن است خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از گذشته بخوابید. اگر شب ها خوب نمی خوابید، احتمالاً در طول روز خواب آلودگی بیش از حد را تجربه می کنید. گاهی اوقات تغییرات خواب نشانه اولیه افسردگی است. برای افراد دیگر، تغییر در عادات خواب بعد از ظهور علائم دیگر اتفاق می افتد.

افسردگی دلایل زیادی دارد، از جمله سطوح غیر طبیعی برخی از مواد شیمیایی مغز، مسائل در مناطقی از مغز که خلق و خو را کنترل می نمایند، یا حوادث آسیب زا که به دست آوردن منظره روشن تر از آینده را سخت می نماید.

عوارض جانبی دارو

برخی از دارو ها به اسم یک عارضه جانبی باعث خواب آلودگی می شوند. دارو هایی که معمولاً باعث خواب آلودگی بیش از حد می شوند عبارتند از:

برخی از دارو ها که فشار خون بالا را درمان می نمایند

دارو های ضد افسردگی

دارو هایی که گرفتگی بینی را درمان می نمایند (آنتی هیستامین)

دارو هایی که حالت تهوع و استفراغ را درمان می نمایند (ضد استفراغ)

دارو های ضد روان پریشی

دارو های صرع

دارو هایی که اضطراب را درمان می نمایند

اگر فکر می کنید داروی تجویز شده باعث خواب آلودگی تان می گردد، قبل از قطع مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

5. سالخوردگی

منابع معتبر نشان داده است که افراد مسن بیشترین زمان را در رختخواب می گذرانند، اما کمترین کیفیت خواب را دارند. طبق این مطالعه، کیفیت خواب در عظیمسالان میانسال بدتر می گردد. با افزایش سن، زمان کمتری را در انواع عمیق خواب تجربه می کنیم و بیشتر در نیمه شب بیدار می شویم.

خواب آلودگی بیش از حد چگونه درمان می گردد؟

گزینه های درمانی برای خواب آلودگی بیش از حد، بسته به دلیل بسیار فرق دارد.

1. آپنه خواب

یکی از رایج ترین درمان ها فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) است. این روش درمانی از یک دستگاه کنار تخت استفاده می نماید که هوا را به وسیله یک شلنگ انعطاف پذیر به ماسکی که روی بینی و دهان شما پوشیده شده پمپ می نماید.

نسخه های نو دستگاه های CPAP ماسک های راحت تر و کوچکتر دارند. برخی از افراد شکایت دارند که CPAP بیش از حد عظیم یا ناراحت نماینده است، اما همچنان موثرترین درمان OSA موجود است. این معمولاً اولین درمانی است که پزشک برای CSA پیشنهاد می نماید.

2. سندرم پا های بی قرار

RLS گاهی اوقات با تغییر در سبک زندگی قابل کنترل است. ماساژ پا یا حمام گرم قبل از خواب ممکن است یاری کند. ورزش در اوایل روز می تواند به RLS و توانایی خوابیدن یاری کند.

اگر به نظر می رسد سطح آهن شما پایین است، پزشک ممکن است مکمل های آهن را توصیه کند. بعلاوه پزشک می تواند برای کنترل علائم RLS دارو های ضد تشنج تجویز کند. در این صورت، حتماً درباره عوارض جانبی احتمالی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

3. نارکولپسی

علائم نارکولپسی ممکن است با برخی تغییرات در سبک زندگی درمان گردد. چرت زدن مختصر و برنامه ریزی شده می تواند موثر باشد. رعایت یک برنامه منظم خواب و بیداری در طول شبانه روز توصیه می گردد. سایر نکات عبارتند از:

ورزش روزانه

اجتناب از مصرف کافئین یا الکل قبل از خواب

ترک سیگار

آرامش قبل از خواب

همه این موارد می توانند به خواب رفتن و خواب بهتر شب یاری نمایند. این امر برای کاهش خواب آلودگی در طول روز مفید است.

4. افسردگی

درمان افسردگی را می توان با ترکیبی از درمان، دارو ها و تغییر سبک زندگی انجام داد. دارو های ضد افسردگی همواره لازم نیستند. اگر پزشک آن ها را توصیه کند، احتمالا به طور موقت مورد احتیاج باشد.

شاید بتوانید با مصاحبه درمانی و ایجاد تغییر در سبک زندگی سالم مانند ورزش بیشتر، عدم نوشیدن الکل، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و یادگیری نحوه کنترل استرس، بر افسردگی غلبه کنید.

5. مسائل مربوط به سن

تغییر شیوه زندگی که می تواند به درمان نارکولپسی یاری کند، بعلاوه می تواند به افرادی که مسائل خواب مرتبط با سن را دارند هم مفید باشد. اگر تغییر شیوه زندگی به تنهایی کافی نیست، با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند دارو های خواب را تجویز نمایند که بهبود کیفیت خواب شما را به ارمغان بیاورند.

کلام آخر

خواب کافی برای سلامتی بسیار مهم است. اگر می توانید دلیل خواب آلودگی بیش از حد خود را شناسایی نموده و تحت درمان قرار بگیرید، باید احساس انرژی بیشتری داشته باشید و از توانایی تمرکز بیشتری در طول روز بهره مند شوید.

اگر پزشک تان از روال خواب شما سوال نمی نماید، علائم خواب آلودگی روزانه خود را بیان کنید و در خصوص راه های غلبه بر آن ها مشورت بگیرید. هر روز با احساس خستگی زندگی نکنید، شاید به یک بیماری مبتلا باشید که به راحتی و با اطمینان درمان می گردد.

منبع: healthline

منبع: فرارو

به "دلیل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید