شناسایی زعفران اصل؛ آشنایی با انواع زعفران

به گزارش وبلاگ نفس، چگونه زعفران اصلی را از غیر اصل شناسایی کنیم؟

همواره تعداد زیادی از مردم برای خرید زعفران اصلی از غیر اصل دچار استرس و ترس هستند. ما توصیه می کنیم بعضی از راه چاره های ساده برای چگونگی شناسایی زعفران اصلی از غیر اصل را امتحان کنید. امروزه سودجویان زیادی زعفران را به عنوان اصل می فروشند درصورتی که با پرداخت هزینه بالا، زعفران را که یکی از گران ترین ادویه ها است و به آن طلای سرخ می گویند، می خرید و درنهایت متوجه می شوید زعفران اصل نیست. پس برترین کار این است که زعفران اصل را بشناسیم تا بتوانیم آن را از غیر اصل تشخیص بدهیم تا متضرر نشویم. چون نه تنها زعفران غیر اصل خاصیتی ندارد بلکه ممکن است از مواد خوراکی نامجاز استفاده نموده باشند که سلامت بدن را تهدید می نماید.

شناسایی زعفران اصل؛ آشنایی با انواع زعفران

روش های شناسایی زعفران اصل از غیر اصل:

در اینجا چند روش ساده را برای شناسایی زعفران اصل به شما آموزش می دهیم:

  • یکی از روش های تشخیص زعفران اصلی، معنای کلمه شیرین است. زعفران خوب همواره عطر و بوی شیرینی دارد و طعم آن شیرین نیست و گاهی طعم تلخی می دهد یا اصلاً طعم خاصی نمی دهد. یکی از رشته های زعفران را روی زبان خود قراردادید. اگر طعم شیرینی درون دهان خود احساس کردید، این زعفران غیر اصل است. برای افزایش وزن زعفران به آن شکر یا شیره اضافه می نمایند که این کار علت غیر اصل بودن زعفران است. یا گاهی شنیده می گردد که نمک یا حتی گل رنگ را با زعفران ترکیب نموده و به مشتری می فروشند.
  • کمی از زعفران موردنظرتان رابین کاغذ کاهی و روزنامه قرار دهید و فشار دهید. اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید نشان از این دارد که زعفران تقلبی است اما اگر زعفران پودر گردد و اثری از چربی نباشد نشان از اصل بودن زعفران دارد.
  • تکه های زعفران را روی شعله گاز قرار داده در این حالت زعفران خالص به رنگ بنفش یا نارنجی درمی آید که به پتاسیم آن مربوط می گردد. اما در خصوص زعفران غیر اصل رنگ زرد ایجاد خواهد شد.
    [crp]
  • زعفران اصل و دارای کیفیت خوب یک طرفش به شکل شیپور و طرف دیگرش نازک و ظاهری شبیه به پیچک دارد. زعفران و ذرت یک شباهت دارند و آن هم کلاله های آن ها است. کلاله های ذرت حالت مستقیم دارند اما در زعفران این رشته، به صورت انحنادار هستند. این انحنا نشان از اصل بودن و کیفیت بالای زعفران دارد.
  • کلاله های زعفران، یکی دیگر از بخش هایی است که می توان به وسیله آن به اصل بودن زعفران پی برد. کلاله ها نباید به شدت براق باشند. کلاله ها باید به رنگ قرمز تند و البته نه به آن شدت که روشن باشد.
  • قدری زعفران در آب جوش بی اندازید. اگر بعد از 5 دقیقه رنگ رشته ها کمرنگ و متمایل به سفید شد نشان دهنده زعفران غیر اصل است. رنگ زعفران اصل در آب به رنگ زرد مایل به نارنجی و قرمز و البته شفاف درمی آید. رنگ قرمز تند در آب نشان خوبی نیست، مواد شیمیایی استفاده شده برای رنگ دهی بیشتر زعفران ممکن است برای سلامتی شما مضر باشند.
  • استفاده از جوش شیرین برای تشخیص زعفران اصل از غیر اصل جالب است. در این روش مقداری جوش شیرین را در آب بریزید و کاملاً آن را به هم بزنید. سپس کمی زعفران را به محلول اضافه کنید. اگر زعفران اصل باشد رنگ آب با ترکیب جوش شیرین به رنگ زرد درمی آید و اگر زعفران غیر اصل باشد به رنگ قرمز کم رنگ درمی آید.
  • روش دیگر برای تشخیص زعفران اصل از غیر اصل استفاده از گاز متان است. به این صورت که مقداری زعفران را بر روی گاز متان یا همان گاز شهری قرار دهید. اگر رنگ آن به بنفش یا نارنجی تغییر کرد، مطمئن باشید که زعفران اصل است. زعفران غیر اصل به رنگ زرد تبدیل می گردد.
  • اگر در دسترس خود بنزین دارید، بعلاوه زعفران اصل در بنزین حل نمی گردد و اگر کمی از آن را درون بنزین بریزید، نباید باعث تغییر رنگ آن گردد.
  • جهت شناخت زعفران سرگل تمام رشته های زعفران باید رنگ یکدست داشته باشند.

آشنایی با انواع زعفران:

حال در اینجا می خواهیم با انواع زعفران آشنا شویم تا در هنگام انتخاب زعفران بدانید چه نوع زعفرانی خریداری می کنید.

زعفران سرگل:

قسمت بالای رشته زعفران است که عطر و بوی و رنگ زیادی دارد.به علت قیمت بالاتر و نبود قسمت کنج زعفران، غیر اصل بودن در این جنس زیاد است. بیشترین خاصیت زعفران در این قسمت است. در این نوع، بخش خامه زعفران که همان ریشه است به کلی حذف و کلاله های کاملاً قرمزرنگ به صورت جدا از هم، زعفران خالص را تشکیل می دهند. علاوه بر سرگل، عناوین سر قلم، سرریشه و ممتاز را نیز برای این نوع زعفران بکار می برند. در بعضی موارد از زعفران پوشال به نام سرگل نیز یاد می گردد که در این صورت به دو نوع سرگل نگین و سرگل ممتاز تقسیم می گردد. سرگل نگین درواقع همان تعریف بالا از زعفران سرگل بوده و سرگل ممتاز درواقع بخشی از خامه زردرنگ را نیز به همراه دارد.

زعفران نگین:

این قسمت هم عطر و رنگ خوبی دارد ولی به مقدار سرگل نیست. در زعفران نگین پوشال رشته های سه شاخه ای کلاله قرمزرنگ و ضخیم و بدون قسمت خامه که زردرنگ است ،از میان رشته های موجود جداشده و زعفرانی حجیم تهیه می گردد.

زعفران پوشال:

این نوع زعفران از قسمت سرگل تا قسمت سفیدرنگ ته زعفران است. گران قیمت ترین نوع زعفران پوشال نگین است و به خاطر وجود داشتن کلاله بالاترین قدرت رنگ دهی را دارد. به خاطر ترکیب مقداری از خامه با کلاله در این محصول، مشتریان هم اعتماد بیشتری هم به این محصول برای اصل بودن آن دارند. این محصول درجات مختلفی از 1 تا 3 دارد.

زعفران دسته یا دختر پیچ:

این نوع شامل تمام رشته زعفران است. زعفران دسته اصلی ترین نوع زعفران بوده که از کنار هم چیده شدن و خشک شدن تمامی یک رشته زعفران که شامل کلاله و خامه است، به عمل می آید. ازآنجاکه دسته بندی رشته زعفران معمولاً به وسیله خانم ها انجام می گردد، به زعفران دسته، زعفران دختر پیچ یا دسته دختر پیچ نیز می گویند. برای دسته بندی به صورت یک سویه باید کلاله ها جدا روی هم قرار بگیرند و خامه ها نیز جدا، و در دسته بندی دوسویه نیز کلاله ها در دو طرف محصول هستند و خامه ها را وسط آن ها قرار می دهند.

زعفران خامه:

بهتر است بدانید که یکی از انواع زعفران که شامل دسته بندی آن نمی گردد، زعفران سفید یا خامه است که هیچ قسمت کلاله ای ندارد و به عنوان ماده کنج زعفران نام برده می گردد.

زعفران کنج یا سفید:

با جدا کردن زعفران سرگل از دسته، قسمت ریشه باقی می ماند که به رنگ زرد است، در ایران به آن زعفران سفید و یا کنج گفته می گردد. کنج زعفران جزء دسته بندی انواع زعفران قرار نمی گیرد اما به علت رنگ و ظاهر زیبای آن و اینکه امکان تقلب ندارد، موردتوجه قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به موارد ذکرشده قیمت زعفران خریداری شده فرق دارد و باید بدانید زعفرانی که خریداری نموده اید در کدام دسته زعفران قرار می گیرد.

منبع: اُکالا

به "شناسایی زعفران اصل؛ آشنایی با انواع زعفران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی زعفران اصل؛ آشنایی با انواع زعفران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید